FORUM / Forestillingskritikker / 2002
(annonse)

Denne side endret
5. februar 2003

HOVEDSIDE
Om Teaternett
FORUM
Forestillingskritikker
Bokanmeldelser
Debatt
SØK



Forestillingskritikker 2002
2002 2001 2000 1999

Playstation-generasjonen møter paradiset

I Paradisets have på Teater Ibsen, får fire store verdensreligioner møte barn på på sitt ståsted. Dette har blitt en forestilling full av liv og uttrykk, mener vår anmelder.

Publisert 10. desember 2002.
LES MER

Skjellsettende Raskolnikov
Riksteatrets Raskolnikov har kommet til Oslo og Amfiscenen på Nationaltheatret. For alle som ikke har fått med seg stykket på dets ferd gjennom Norge, er det således fortsatt mulig å oppleve en sterk teaterkveld.
Publisert 3. desember 2002.
LES MER

Absurdistisk om makt
Inntjening og resignasjon, eller fattigslighet og inspirasjon? Finlandsvenska Teatern lar i "Klas Klättermus must die" en frigruppe ta et oppgjør med seg selv. "En dristig seilas av parodier, slapstick-humor og harselas", mener vår anmelder.
Publisert 21. oktober 2002.
LES MER


Regitung Narnja-drøm
For tung regi gjør at Teaternett sin anmelder er misfornøyd med  "Draumen om Narnja" på Det Norske Teatret. Men anmelderens barn er svært begeistret.
Publisert 17. oktober 2002.
LES MER

KJÆRSTADNOVELLE som figurteater
Hva skjer når en tar for seg en allegorisk og harselerende novelle fra en av Norges mest kjente forfattere og omgjør den til figurteater? Vår anmelder Ole Andreas Sandberg har sett ungt og eksperimentelt figurteater i Hamar
Publisert 24. september 2002.
LES MER


INTENS og TANKERIK Lille Eyolf
I Gabor Zsambekis oppsetning på Amfiscenen har Lille Eyolf blitt et nakent og intenst drama, skriver Teaternetts anmelder Per Kristian Norheim. - Stykket får kraft av den nye generasjonen norske skuespillere, mener han. 
Publisert 19. september 2002.
LES MER

UAVKLART Hedda Gabler
På tross av gode skuespillerprestasjoner og en stram regi er det noe uforløst ved Nationaltheatrets oppsetning av generaldatterens skjebne, mener Per Kristian Norheim.
Publisert 10. september 2002.
LES MER


Tre søstre I NY DRAKT
Har man opplevd Tsjekhovs stykker i en dvelende og alvorstynget fremtoning, med mørke dresser, flosshatter og lange kjoler, så får man en ny og positiv erfaring på Nationaltheatret, skriver vår anmelder Per Kristian Norheim.
Publisert 6.september 2002.
LES MER


KRAFTIG KOMIKK
Den Lillehammer-baserte frigruppa "Forloren Høne"s  debut-forestilling "Pur lykke" er en kabaret med stor spennvidde og mye intensitet, skriver Ole Andreas Sandberg.
Publisert 13. juni 2002.
LES MER


Gresk drama som SAMTIDS-PLAKATKUNST
I Antigone befinner vi oss ikke lenger i antikken, men er havnet i en moderne blokkleilighet i en by. Men selv om forestillingen kan fungere som et aktuelt debatt-innlegg om æresdrap, får den et skjær av sjablontekning, skriver Ingvild Bræin.
Publisert 6. juni 2002.
LES MER


RÅTT teater om rått LIV
Det er lite klassisk Festspill-stil over Sarah Kanes Renset. Selv den fasteste hårlakk kan få stygge riper i møte med denne verdenen av tortur og lemlestelser, mord og selvmord, desillusjonisme og destruktivitet, skriver Ingvild Bræin.
Publisert 3. juni 2002.
LES MER


SULTEN, SINT eller KÅT?
Teksten til den svenske dramatikeren Eva Brise er god og frisk, med mye intelligent og lite forslitt humor - og i stand til å stille relevante spørsmål, mener Ingvild Bræin. Hun har sett Turboteatrets oppsetning av I Ruts hus - med foldede hender og sprikende ben.
Publisert 15. april 2002.
LES MER


VELSPILT og (van)vittig
Frigruppa MollyMelon høster mange lovord for sin dels eksperimentelle forestilling "Marilyn like bak meg". Blant de begeistrede finner vi Teaternetts anmelder, Ole Andreas Sandberg.
Publisert 2. april 2002.
LES MER

FRISK SATSNING med noe lydproblemer
"Tross lydproblemer klarte Hedmark Teater å ta med seg komikken i "slapstick"-tradisjonen og elegansen i den gryende filmindustrien inn i nåtiden". Ole Andreas Sandberg har sett "Mack and Mabel".
Publisert 7. mars 2002.
LES MER


Kong Johan
i modernistisk tolkning
De fire skuespillerne gjorde en spennende fortolkning av Shakespeares skuespill fra 1623. Særlig den presise kommunikasjonen mellom rollefigurene gjorde oppsetningen dynamisk, skriver vår anmelder Ole Andreas Sandberg.
Publisert 28. februar 2002.
LES MER

Helter og røvere i Sherwoodskogen
"Oppegård amatørteaterlag setter en ny standard for amatøroppsetninger". I Robin Hood vinner kjærligheten over alt, og anmelder Ole Endresen i Østlandets Blad er fra seg av begeistring.
Publisert 7. februar 2002.
LES MER

Full fest på stedet hvil
"Veien er kort mellom film og teater. Jeg skal ikke legge skjul på at denne anmeldelsen skrives av en som ønsker den var litt lengre." Ingvild Bræin er ikke spesielt fornøyd med teaterversjonen av dogmefilmen Festen.
Publisert 28. januar 2002.
LES MER


Poetisk og porsjonært
Blod er et moderne Ødipusdrama, hvor døden spøker i alle kjærlige handlinger, og i alle blodårer, de genetiske og de mulig infiserte. Stykkets overtydelighet og tværing på ting vi for lengst har forstått gjør forestillingen tidvis noe grunn. Dette er allikevel ikke noe dominerende trekk, hevder Ingvild Bræin.
Publisert 24. januar 2002.

LES MER


Femme fatale uten lidenskap
Det Norske Teatrets oppsetning av Anna Karenina taler mer til forstanden enn til følelsene. Dette er ikke hva man forventer når en av verdenslitteraturens største romaner om kjærlighet og lidenskap blir oppført på teateret, mener vår anmelder Mette Hofsødegaard.
Publisert 21. januar 2002.

LES MER


Forestillingskritikker fra
2001 LES MER
2000 LES MER
1999 LES MER

Teaternett vil presentere kritikker av norske teaterforestillinger. Vi tar gjerne imot kritikker også fra teaterpublikum.  Har du vært på en teaterforestilling i Norge eller utlandet og vil dele opplevelsen med andre? Send oss en kritikk og vi vil vurdere å publisere den hos oss,  eventuelt i vår debattseksjon. Vi tar gjerne inn flere kritikker fra samme forestilling dersom de er interessante nok. Kritikker blir publisert under fullt navn. Vi gir ikke vederlag for innsendte kritikker uten at det er avtalt på forhånd, og innsendte artikler vil stå for innsenderens regning. Send oss også gjerne  tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no