|
|
 |
 |
Forestillingskritikker
2002
2002
2001 2000 1999
Playstation-generasjonen møter paradiset
I Paradisets have på Teater Ibsen, får fire store verdensreligioner møte barn
på på sitt ståsted. Dette har blitt en forestilling full av liv og uttrykk, mener vår
anmelder.
Publisert 10. desember 2002.
LES MERSkjellsettende Raskolnikov
Riksteatrets Raskolnikov har kommet til Oslo
og Amfiscenen på Nationaltheatret. For alle som ikke har fått med seg stykket på dets
ferd gjennom Norge, er det således fortsatt mulig å oppleve en sterk teaterkveld.
Publisert 3. desember 2002.
LES MER
Absurdistisk om
makt
Inntjening og resignasjon, eller fattigslighet og
inspirasjon? Finlandsvenska Teatern lar i "Klas Klättermus must die" en
frigruppe ta et oppgjør med seg selv. "En dristig seilas av parodier,
slapstick-humor og harselas", mener vår anmelder.
Publisert 21. oktober 2002.
LES MER
Regitung Narnja-drøm
For tung regi gjør at Teaternett sin
anmelder er misfornøyd med "Draumen om Narnja" på Det Norske Teatret.
Men anmelderens barn er svært begeistret.
Publisert 17. oktober 2002.
LES MER
KJÆRSTADNOVELLE
som figurteater
Hva skjer når en tar for seg en allegorisk og
harselerende novelle fra en av Norges mest kjente forfattere og omgjør den til
figurteater? Vår anmelder Ole Andreas Sandberg har sett ungt og eksperimentelt
figurteater i Hamar.
Publisert 24. september 2002.
LES MER
INTENS og TANKERIK Lille Eyolf
I Gabor Zsambekis
oppsetning på Amfiscenen har Lille Eyolf blitt et nakent og intenst drama, skriver
Teaternetts anmelder Per Kristian Norheim. - Stykket får kraft av den
nye generasjonen norske skuespillere, mener han.
Publisert 19. september 2002.
LES MER
UAVKLART Hedda
Gabler
På tross av gode
skuespillerprestasjoner og en stram regi er det noe uforløst ved Nationaltheatrets
oppsetning av generaldatterens skjebne, mener Per Kristian Norheim.
Publisert 10. september 2002.
LES MER
Tre søstre I NY DRAKT
Har man opplevd Tsjekhovs
stykker i en dvelende og alvorstynget fremtoning, med mørke dresser, flosshatter og lange
kjoler, så får man en ny og positiv erfaring på Nationaltheatret, skriver vår anmelder
Per Kristian Norheim.
Publisert 6.september 2002.
LES MER
KRAFTIG KOMIKK
Den Lillehammer-baserte
frigruppa "Forloren Høne"s debut-forestilling "Pur lykke" er en
kabaret med stor spennvidde og mye intensitet, skriver Ole Andreas Sandberg.
Publisert 13. juni 2002.
LES MER
Gresk drama som SAMTIDS-PLAKATKUNST
I Antigone
befinner vi oss ikke lenger i antikken, men er havnet i en moderne blokkleilighet i en by.
Men selv om forestillingen kan fungere som et aktuelt debatt-innlegg om æresdrap, får
den et skjær av sjablontekning, skriver Ingvild Bræin.
Publisert 6. juni 2002.
LES MER
RÅTT teater om rått LIV
Det er lite klassisk
Festspill-stil over Sarah Kanes Renset. Selv den fasteste hårlakk kan
få stygge riper i møte med denne verdenen av tortur og lemlestelser, mord og selvmord,
desillusjonisme og destruktivitet, skriver Ingvild Bræin.
Publisert 3. juni 2002.
LES MER
SULTEN, SINT eller KÅT?
Teksten til den svenske
dramatikeren Eva Brise er god og frisk, med mye intelligent og lite forslitt humor - og i
stand til å stille relevante spørsmål, mener Ingvild Bræin. Hun har sett Turboteatrets
oppsetning av I Ruts hus - med foldede hender og sprikende ben.
Publisert 15. april 2002.
LES MER
VELSPILT og (van)vittig
Frigruppa MollyMelon
høster mange lovord for sin dels eksperimentelle forestilling "Marilyn like bak
meg". Blant de begeistrede finner vi Teaternetts anmelder, Ole Andreas Sandberg.
Publisert 2. april 2002.
LES MER
FRISK SATSNING
med noe lydproblemer
"Tross lydproblemer
klarte Hedmark Teater å ta med seg komikken i "slapstick"-tradisjonen og
elegansen i den gryende filmindustrien inn i nåtiden". Ole Andreas Sandberg har sett
"Mack and Mabel".
Publisert 7. mars 2002.
LES MER
Kong Johan i modernistisk tolkning
De fire skuespillerne
gjorde en spennende fortolkning av Shakespeares skuespill fra 1623. Særlig den presise
kommunikasjonen mellom rollefigurene gjorde oppsetningen dynamisk, skriver vår anmelder
Ole Andreas Sandberg.
Publisert 28. februar 2002.
LES MER
Helter og
røvere i Sherwoodskogen
"Oppegård
amatørteaterlag setter en ny standard for amatøroppsetninger". I Robin Hood
vinner kjærligheten over alt, og anmelder Ole Endresen i Østlandets Blad er fra
seg av begeistring.
Publisert 7. februar 2002.
LES MER
Full fest på stedet hvil
"Veien er kort mellom
film og teater. Jeg skal ikke legge skjul på at denne anmeldelsen skrives av en som
ønsker den var litt lengre." Ingvild Bræin er ikke spesielt fornøyd med
teaterversjonen av dogmefilmen Festen.
Publisert 28. januar 2002.
LES MER
Poetisk og porsjonært
Blod er et moderne
Ødipusdrama, hvor døden spøker i alle kjærlige handlinger, og i alle blodårer, de
genetiske og de mulig infiserte. Stykkets overtydelighet og tværing på ting vi for
lengst har forstått gjør forestillingen tidvis noe grunn. Dette er allikevel ikke noe
dominerende trekk, hevder Ingvild Bræin.
Publisert 24. januar 2002.
LES MER
Femme fatale uten lidenskap
Det Norske Teatrets
oppsetning av Anna Karenina taler mer til forstanden enn til følelsene. Dette er
ikke hva man forventer når en av verdenslitteraturens største romaner om kjærlighet og
lidenskap blir oppført på teateret, mener vår anmelder Mette Hofsødegaard.
Publisert 21. januar 2002.
LES MER
Forestillingskritikker fra
2001 LES MER
2000 LES MER
1999 LES MER
Teaternett vil presentere kritikker av norske teaterforestillinger. Vi tar gjerne imot kritikker også fra
teaterpublikum. Har du vært på en teaterforestilling i Norge eller utlandet og vil
dele opplevelsen med andre? Send oss en kritikk og vi vil vurdere å publisere den hos
oss, eventuelt i vår debattseksjon. Vi tar gjerne inn flere kritikker fra samme
forestilling dersom de er interessante nok. Kritikker blir publisert under fullt navn. Vi
gir ikke vederlag for innsendte kritikker uten at det er avtalt på forhånd, og innsendte
artikler vil stå for innsenderens regning. Send oss også gjerne tips! Vår adresse
er: teaternett@teaternett.no
|
|