|
|
 |
 |
Playstation-generasjonen
møter paradiset
Paradisets
have
Teater
Ibsen
Manus:
Anne-Grete Bergsland
Regi: Anne-Grete Bergsland og Inger Buresund
Koreografi: Sølvi Edvardsen.
Dansere og figurførere: Espen Kromvoll, Erlend Samnøen, Loan TP Hoang,
Guro Rimeslåtten og Gisle Hass. Skuespillere: Ola Otnes og fire elever
fra Træleborg skole i Tønsberg.
Anmeldt av Mette Hofsødegård
Det
er noe Jostein Gaarder-aktig over åpningen av Teater Ibsens
familieforestilling Paradisets have. To ti år gamle barn, Tobias og
Sheila, stiller med klassiske "menings-spørsmål". Svarene de får
er myter og legender.
Fire religioner møtes
De to barna er svært så nåtidige, og har bl.a. sin
krangel om hvem sin tur det er å spille Playstation. Sammen med den
mystiske Moo-Ni-Thor leder de oss inn på scenen. Den består av fire skrå
flater dekket med orientalske tepper som publikum skal sitte på. Her blir
vi med på et visuelt møte med de fire verdensreligionene Islam,
Hindusime, Buddhisme og Kristendom. Her er det sanselig og utrykksfull
dans, vakker musikk og farger - tenk deg bare indiske fargekomposisjoner
med rosa, oransje, rødt og gull i brokader, silke og bomull -
hodegevanter i gyllent metall.
Kranglende
stoler
Forestillingen
starter med et slags pantomimespill med fire stoler bak et lerret. Hver
stol introduserer seg selv. Så begynner stolene å krangle, og til slutt
er det slossing og fullstendig kaos. Den kloke voksenfortelleren i
stykket, Moo-Ni-Thor, kommenter pantomimespillet, og starter en serie av
religiøse opprinnelseshistorier. Gjennom forestillingen får han
historier til å dukke opp og avløse hverandre.
Nærværende
barneaktører
Forestillingen
ønsker å formidle den livsfilosofi som bor i alle religionene, uavhengig
av hvordan de har ytret seg. Det er et problem i forestillingen at det
tidvis er vanskelig å henge med, spesielt i starten. Selv fulgte jeg
lettest sekvensene om Siddharta og vår hjemlige Jesus og Maria. Den
siste, hvor Maria sakte vandrer dansende over scenen med en krukke i
hendene, mens det vakreste salmekor synger "Maria var en møy så
ren", var svært gripende.
Barna som deltok var fint på plass i forestillingen, med nærvær og
konsentrasjon. Historieformidlingen kunne vært tydeligere og enklere. Da
ville det blitt lettere å henge med. På den annen side var ikke dette en
forestilling der det viktigste var å forstå alt. Paradisets have er en
vakker, poetisk, filosofisk og ikke spesielt kommersiell forestilling.
Regissørene Inger Buresund og Anne-Grete Bergsland, sistnevnte også med
ansvar for manus, skal særlig ha ros for å ha skapt en forestilling full
av liv og ulike uttrykk. En god del av barnekulturen, også barneteater,
har en tendens til å fri til ungene på en måte som ofte virker vulgær.
Det kan man ikke si om Teater Ibsens barneforestilling. Jeg tror likevel
de vil lykkes med å nå fram til sitt publikum, som kanskje særlig vil være
barn på skoleforestillinger.
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|