|
|
 |
 |
KJÆRSTADNOVELLE
som figurteater
Uten en
trevl
Basert på novellen En senere variant av Jan Kjærstad
Teater Kadaver
Anmeldt av Ole
Andreas Sandberg, frilansskribent og redaktør for www.betweenlines.net
Manus og regi:
Marianne Aasen og May Lånke
Musikk og lyd: Øystein Holmen
Lys: Maren Opsahl
Med: Marianne Aasen og May Lånke
Hva skjer når en tar for seg en allegorisk og harselerende novelle fra en av Norges mest
kjente forfattere og omgjør den til figurteater? Dette forsøkte oppsetningen Uten en
trevl å svare på, et produkt fra den unge frigruppa Teater Kadaver.
Premieren på dette eksperimentelle stykket ble holdt
21.09.02 på Teaterverkstedet på Disen i Hamar, og ble etterfulgt av en visning dagen
etter på samme sted. Etter planen skal det også vises to ganger på Deichmanske
bibliotek på Grünerløkka, da forhåpentligvis med selveste Jan Kjærstad tilstede,
forfatteren av novellen som stykket er inspirert av. Jeg var tilstede på
søndagsforestillingen på Disen, og fikk en ukonvensjonell og lekende introduksjon til
figurteateret. Bak figurteaterstykket stod først og fremst Marianne Aasen og May Lånke,
som både hadde rollene og stod for manus. Øystein Holmen stod for musikk og lydeffekter,
mens Maren Opsahl styrte lyssettingen. Disse fire personene gjorde en helhjertet jobb med
å koordinere uttrykket, som underholdt og satte fart i lattermuskulaturen til de vel 25
tilskuerne. For Uten en trevl ble først og fremst båret fram av
humoren. Den mildest talt springende handlingen koketterte treffende med temaer som krig,
medieverden og maktbyråkrati. En hovedproblemstilling var kanskje: Hvorfor har enkelte
mennesker stor makt, på tross av at de lar seg forlede av den? Hva slags dårskap er
dette?
Godnattahistorie og klossete maktmennesker
Stykket, som var over på 50 minutter, ble drevet fram med to parallelle historier. Først
var det moren som fortalte sitt "dukkebarn" en godnattahistorie, nærmere
bestemt H.C. Andersens Keiserens nye klær. Denne historien ble brukt som
ramme for forestillingen, mens hovedinnholdet var inspirert av Jan Kjærstads novelle En
senere variant fra novellesamlingen Kloden dreier stille rundt.
Denne novellen har en liknende moral som Keiserens nye klær, men er
aktualisert. Blant annet er keiseren en litt annen person, og ønsker seg ikke lenger nye
klær, men en fredsmaskin. Fredsmaskinen viser seg imidlertid å være en krigsmaskin, en
klossete innretning til bruk for klossete maktmennesker, et felt som åpner for mye god
satire. Scenografien, som ofte har en sentral rolle i figurteateret, bestod i Uten
en trevl hovedsakelig av en grå vegg. Veggen var en finurlig konstruksjon full
av luker. De forskjellige lukene åpnet seg alt etter stykkets framdrift og avslørte
forskjellige miniscener, ofte med Barbie-dukker som aktører. Noen ganger skjedde det
såpass mye i scenebildet at en kunne undre hvor mange armer de der bak egentlig hadde.
Symbolistiske elementer
På det ene planet, når det var H.C. Andersens eventyr som ble fortalt, hadde
skuespillerne et metafortellergrep om stykket. Dette viste seg ved at mennesketeater
"kommenterte" og synliggjorde seg bak dukketeateret. Når de to jentene gikk bak
den grå veggen, handlet det derimot utelukkende om dukketeater, og det på originalt vis.
Det som særlig krydret forestillingen og til tider gav den karakter av en happening, var
bruken av symbolistiske elementer. Ved flere tilfeller åpnet det seg luker med
hodeskaller, eller en kanne begynte, nærmest av seg selv, å helle det som kunne være
blod ut i løse lufta og utover gulvet, eller en torpederende lydeffekt forklarte en
massedød av nikkedukker. Den forseggjorte lyden var fint innpasset med stykkets
progresjon, og var med på å forklare handlingen. Noen ganger var det et jazzkomp som
ulmet i bakgrunnen, andre ganger var det desperate, nærmest slapstick-aktige, effekter,
og et par ganger var det også kabaretliknende allsang. Dette sammen med det stadig
varierende og detaljrike sceneuttrykket, gjorde teateropplevelsen til noe særegent.
Konseptuell kunst
Teater Kadaver har mange felter å bygge videre på, og viste med Uten en trevl
et spennende konsept. Problemet med stykket er, som med all konseptuell kunst, at veien er
utstaket på forhånd. Altså kan opplevelsen bli forutsigelig og uttrykket innforstått.
Dette var imidlertid noe Teater Kadaver stort sett greide å styre unna med stadige
overraskelsesmomenter og sceneforandringer. Her bør nevnes at stykket endte i en flott
kulminasjon, der det ulykkelige resultatet, fredsmaskinen som viste seg å være en
krigsmaskin, trådte fram i full størrelse og gjorde hele stykket til en parodi på seg
selv. En god parodi.
Ole Andreas Sandberg
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|