|
|
 |
 |
Regitung
Narnja-drøm
C.
S. Lewis:
Draumen om Narnja - Løva, heksa og klesskåpet.
Det
Norske Teatret
Regi: Bjørn
Sæther
Medvirkende: Paul Åge Johannessen, Mari Maurstad, elever fra Bårdar
Akademiet, Jon Eivind Gullord, Per Schaanning, Joachim Rafaelsen, Svein
Roger Karlsen, Wenche E. Medbøe, Ruth Fasting og Ragnar Dyresen.
Anmeldt av Rune Kippersund
Bjørn
Sæther har vært for tung på regilabben til at "Draumen om
Narnja" får den flyt og fantasiflukt som dette spillet trenger.
Forestillingens musikkspillambisjon halter. Men spør du primærmålgruppen
- barn fra åtte år og oppover - vil begeistringen være der for
spenningen og en berusende, fargesterk teateropplevelse i Det Norske
Teatrets velutstyrte og storslåtte teaterrom.
Etisk tematikk
Søskenflokken på fire i verdenskrigens England sendes ut av London for
å være trygge. Hos den gamle professor på landet finnes det innganger
til fantasilandet Narnja der barna er alt annet en trygge. Her har den
tyranniske hvite heksa har overtaket. Barna utsettes for mots- og dydsprøver
for å sprenge ondskapens makt. C. S. Lewis klassiske bøker om Narnja har
en etisk tematikk innenfor et tydelig kristent verdensbilde med sonofferet
som et sentralt motiv.
Ufølsomt
Kampen mellom ondskapen anført, av den hvite heksa, og de gode kreftene,
anført av løva Aslan, og med nesteldste gutt Edmund i søskenflokken som
sviker, ligger som grunnlag for den dramatiske utviklingen. Det er dette
forløpet som ikke blir frigjort fra sitt dramaturgiske skjema slik at det
blir liv og spirit over forestillingen. Sæthers regi er konsentrert om å
forsøke å holde flyten rent arrangementsmessig i kamp mot merkbare
tidsrammer. I liten grad har han lykkes med å få relativt utrente elever
fra Bårdar-akademiet i bærende roller til å fylle regirammen. Den store
teatermaskinens trafikale behov overkjører konfliktene i enkeltscener;
eksempelvis når Edmund, fangetatt og i lenker, glir liksom-tilfeldig på
plass på trestammen der regissøren vil ha ham. Julenissens åpning av
andre akt (Ragnar Dyresen) blir en firkantet avlevering. Rutinerte Jon
Eivind Gullord tegner sin morsomme beverfigur godt ut, men
handlingsimpulsene virker mekaniske. Mari Maurstad har masse trøkk som
Den Kvite Heksa, men også med henne på scenen blir spørsmålet: Hvor
har Bjørn Sæther gjemt bort elegansen, nyanseringen. I helt sentrale
scener er timingen påtakelig dårlig. Summen av disse manglene blir en
opplevelse av ufølsomhet for innholdet i historien.
Stor Paul Åge Johannessen
Når totalbildet likevel er langt unna helsvart, skyldes det ikke minst
Paul Åge Johannessens prestasjoner som løva Aslan. Han har en autoritet
i rolletolkningen som gir ham en gjennomført rytme både i kroppsspråk
og dialog med motspillere. Med det evner han også å gjøre sine
medspillere tydeligere. Og han har en stemmekraft, både i sang og tale,
som puster liv i spillet. Hans medvirkning gjør forestillingen til litt
av et musikkspill, mens det ellers er grunn til å spørre hvorfor
historien er gjort som et halvveis musikkspill. Viktig for at
forestillingen tross alt bærer gjennom er også Per Schaanings innsats
som Grumskin, heksas medhjelper. Han gir ondskapen et ansikt, for å si
det sånn, der han blant annet er finspilt nok til å få fram
avhengighetsforholdet til Den Kvite Heksa. Visuelt er det også mye å
glede seg over, spesielt på lys- og kostymesiden. Og for all del, barn
(som vel å merke må være store nok til å se de skumleste scenene, for
eksempel åtte år) henger veldig godt med i svingene.
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|