|
|
 |
 |
Sulten, sint eller kåt?
I Ruts hus
- med foldede hender og sprikende ben av Eva Brise .
Turboteatret, Scene USF, Bergen.
Anmeldt av
Ingvild Bræin
Først publisert i Klassekampen, 13. april 2002
Regi: Steinar
Thorsen
Med: Elisabeth Lahr, Marita
Honerud, Kate Elin Samuelsen og Camilla Liby Clausen
Hva er det å
være kvinne? spørres det fra tid til annen. Men hvor er det å være
kvinne? De aner ikke, de fire kvinnene som plutselig havner på et ukjent rom sammen. Er
det en svømmehall? Et sykehus? Er det lov å ha med seg bagasje? Har de kommet opp en
trapp eller over en hengebro? Har de nettopp dødd - eller er det Skjult Kamera? Selv uten
å vite hvor, kommer det snart frem hva. Rettere sagt: Hver og en sine forestillinger om
hva slags kvinner de er.
En presenterer seg som anorektiker og innleggelsesklar, og bærer på poser med
sitt eget fett. Fra den velfylte kofferten sin tryller hun frem alt som skal til for å
skape hygge, så som mat (som hun selv (liksom) ikke spiser), duk, bilde av sin vakre mor,
og nipsgjenstander. Dette, som det meste annet, utfører hun med en nevrotisk ivrighet. Og
langt tyngre enn kofferten er selvbildet. Hennes tilsynelatende rake motsetning, stuperen,
er et skoleflinkt konkurransemenneske med misunnelsesverdig fysikk og blikk for
løsninger. Men da hun havnet her - var hun ikke midt i en konkurranse? Har hun brutt? Nå
vil naturligvis mor bli rasende. Man må jo aldri gi opp! Bølla, som nettopp er blitt
knivstukket i en slåsskamp, bærer på ingen måte preg av hendelsen, men har krefter nok
igjen til å skremme vann og fett av hvem det skal være. Hennes mor er en jævla
kjerring, og selv er hun mest opptatt av å på svært voldelig vis kaste ut usynlige
fiender og ellers være uspiselig. Romantikeren ankommer i loslitt brudekjole og har
sittet et halvt år i trappen til sin store kjærlighet og ventet på ham, for han sa da
vitterlig den ene natten at hun var kvinnen i hans liv. Hun drømmer og drømmer videre -
til hun til slutt drømmer om hevn.
Disse fire kvinnene tråkker omkring på hverandres nerver, eller inn i velvilligheten.
Det store spørsmålet er altså hvor de er, påtagelig nok et overordnet spørsmål i
forhold til hvem de er. For selvsagt har de sine andre sider og dybder, som kommer frem
etterhvert, spesielt når de for et øyeblikk slutter å spørre etter lokaliteter og
årsakssammenhenger.
Og hvem er denne Rut? Navnet hennes dukker opp i sammenhenger hvor de egentlig mener å si
«Gud», men ikke aner de selv hvor det kom fra. Mot slutten entrer en maske av Rut
scenen, som de etter tur taler igjennom. Kanskje er de alle Rut, eller en del av Rut, den
overordnede, og det sies også at hun er «totalfleksibel». Om dette er en slags
kvinnenes gud, er vi inne på et av tekstens svært få problemer: overtydelighet, som
opptrer mot slutten. Når kvinnene forsøker å finne veien ut og havner i tunneller og
nødutganger - og i et orienteringsløp hvor spørsmålene kretser omkring hva en kvinne
bør lære seg, ligger det for mye formulert informasjon i luften. Også når de drøfter
hver og en sine bekymringer over å ta steget ut av døren og inn i verden igjen.
Utover det er teksten til den svenske dramatikeren Eva Brise god og frisk, med mye
intelligent og lite forslitt humor, og først og fremst er den i stand til å stille
spørsmålet: Er kvinner fremdeles fanget i dette ubestemmelige rommet av forventninger
til hva en kvinne skal være? Lever de i en slags Big Brother-tilværelse: «Helt naturlig
seg selv» - foran kameraet? Som anorektikeren uttrykker det, når hun ikke klarer å
plassere sin egen følelse: «Jeg vet aldri om jeg er sulten, sint eller kåt». Og bak
spøker mødre, mormødre, farmødre og menn.
Spillet bærer av og til preg av litt for lydmurbrytende hysteri, dessuten fins det
stilistiske regigrep som ikke riktig treffer, som blir umotiverte eller overtydelige. I
det store og hele henger det imidlertid godt sammen, detaljer i uttrykket er spissfindige
og humoren overveldende, i positiv forstand. Sjarmfaktoren er høy, og henger også sammen
med en stor porsjon selvironi hos, eller på vegne av, kvinnerollene.
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|