|
|
 |
 |
UAVKLART
Hedda Gabler
Hedda
Gabler av Henrik Ibsen
Nationaltheatret
Anmeldt av Per
Kristian Norheim
Regi: Kjetil
Bang-Hansen
Med: Marit A. Andreassen, Bjørn Skagestad, Per Egil Aske m.fl.
I forbindelse med årets
Ibsen-festival er Kjetil Bang-Hansens oppsetning av Hedda Gabler tilbake på hovedscenen
på Nationaltheatret. Hedda Gabler regnes av mange som et av Ibsens mest gåtefulle
dramaer; dessverre har Bang-Hansen bare delvis lyktes i å kaste et nytt og forklarende
lys på den ulykkelige generaldatterens skjebne. På tross av gode skuespillerprestasjoner
og en stram regi er det noe uforløst ved denne oppsetningen.
Stykket åpner med et smell og et fastfrosset bilde av en ensom Hedda. Heddas selvmord
i siste scene antydes umiddelbart, og dette selvmordet blir klangbunnen som stykkets
handlinger hele tiden spiller opp mot. Hvorfor skyter Hedda seg selv - det er gåten
regissør, skuespillere og publikum må prøve å forstå.
Marit A. Andreassens Hedda er ingen sympatisk person. Hun er ikke den tragiske heltinnen
som enkelte feminister har valgt å vektlegge. På samme måte som Nora er hun ulykkelig
gift, men Heddas frustrasjon fører ikke til vilje til å bryte fri, men til destruktive
handlinger og dødslengsel. Der Nora går sin vei, blir Hedda. Samtidig som Hedda hater
huset og ektemannen, er hun lammet av redselen for hva folk vil si dersom hun forlater
Tesman. Det tragiske forutsetter en storhet og den storheten mangler Hedda. Det er
misunnelse, mindreverdighetskomplekser og hevntrang som motiverer hennes handlinger, og
Hedda sprer lidelse og død.
Hedda er en person det er vanskelig å komme inn på; hun skyver fra seg mannen Jørgen,
tante Julle, rivalen Thea - og selv den lidenskapelige Eilert Løvborg, som Hedda har hatt
et nært og fortrolig forhold til, kommer til kort overfor hennes følelseskulde.
Betegnende nok er det bare den kyniske assessor Brack - i Bjørn Skagestads treffende ekle
fremtoning - som synes å forstå Hedda. Brack er imidlertid selv en renkespiller som
suger næring fra Heddas mørke samvittighet.
Mest av alt synes Hedda å være preget av håpløshet; hun har ingen fremtid. Selv om vi
vet lite om Heddas fortid, er det allikevel noe ved denne fortidens viktige betydning som
hele tiden antydes. Både assessor Brack og Eilert Løvborg insisterer på å kalle henne
Hedda Gabler, fremfor Hedda Tesman - hun er sin fars datter, fremfor sin manns kone.
Fortiden i form av duellpistolene, Tesmans antikvariske studier og nærmest incestuøse
forhold til tantene står i kontrast til Løvborgs fremtidsvisjoner og Heddas mulige
graviditet. Bang-Hansen har gjort et enkelt, men snedig grep som illustrerer denne
dikotomien mellom fortid og nåtid / fremtid. Scenen deles i to - i forgrunnen, hvor det
meste av handlingen utspilles, er innredningen moderne og nåtidig - i bakgrunnen, hvor
bysten av generalen ruver, står gamle møbler. Det er sagt og skrevet mye om det ødipale
og regressive ved Hedda, og bakrommet blir et bilde på bindingen til fortiden. Det er
nettopp i bakrommet, foran bysten av faren, at Hedda tar sitt eget liv. Triumfen Hedda
føler ved selvmordet synes å antyde et oppgjør ved fortiden, like mye som en flukt fra
nåtiden / fremtiden.
Marit A. Andreassen gjør alt for at Heddas lidelse skal tre klart frem - hennes
kroppsspråk og ansiktsuttrykk forteller vel så mye som replikkene. Hun er usikker og
redd, hun famler uten å forstå verken seg selv eller sine medmennesker. Spørsmålet er
om ikke dette gir en for svak Hedda; mye av den psykologiske dramatikken i Hedda Gabler er
avhengig av spenningen mellom Heddas ytre kraft og indre svakhet. Her mangler noe i
Andreassens spill, etter min mening. Høviks Jørgen Tesman er godmodig, også han nesten
for godmodig. Han virrer rundt som en snill speidergutt og er helt ufarlig. Per Egil Askes
Løvborg er en mer verdig duellant for Hedda - en vill, om enn noe sliten Bacchus. Han
feller det første skuddet - i sitt eget skritt - og synes å ha gitt Hedda et banesår.
Hennes drøm om en vakker død (hode / hjerte - platonsk kjærlighet) forvandles til noe
nedrig (underlivet - seksuell drift). Siste skudd går imidlertid til Hedda.
I min anmeldelse av Tre søstre av Anton Tsjekhov skrev jeg om en mulig nærhet mellom
Olga, Masja og Irina på den ene side og Hedda på den annen side. Kan man som Martin Nag
lese de tre russiske generaldøtrene som en variant av den norske generaldatteren? Det er
ikke utenkelig at Tsjekhov hadde Hedda Gabler i tankene da han skrev Tre søstre.
Håpløsheten, følelsen av at tiden har stoppet opp, er utvilsomt felles for de fire
kvinnene. Samtidig har Tsjekhov tegnet de tre søstrene med lysere farger enn det Ibsen
gjorde med sin Hedda. Tross alt er det livskraften og ønsket om et nytt og bedre liv som
driver søstrene, mens det er dødsdriften og ønsket om en vakker død som driver Hedda.
Per Kristian Norheim
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|