|
|
 |
 |
Poetisk og porsjonært
Blod
Av Lars Norén. Den Nationale Scene, Bergen.
Anmeldt av
Ingvild Bræin
Først publisert i Klassekampen, 15. januar 2002
Instruktør: Runar
Hodne
Med: Morten Borgersen, Marianne Nielsen, Øyvind Gran
:"Ville
vi fortsatt å leve sammen om vi ikke hadde et barn som vi har mistet?" spør Rosa
sin mann. For lenge siden flyktet de fra militærregimet i Chile og ble samtidig
skilt fra sin åtte år gamle sønn. Nå lever de i sin verden av kjølig avstand, stille
desperasjon og små rester av omsorg. Han er psykiater, hun har nettopp skrevet
en bok om tapet av sønnen. Den unge mannen Luca, som først er i behandling hos Erik,
blir Eriks elsker - og siden Rosas. Hadde det ikke vært for akkurat dette, ville kanskje
gjenforeningen mellom sønnen Luca og foreldrene Erik og Rosa blitt tilnærmet lykkelig.
Blod er et moderne Ødipusdrama, hvor døden spøker i alle kjærlige handlinger,
og i alle blodårer, de genetiske og de mulig infiserte. Den er dessuten godt representert
i selve teksten. Stykket er fullt, muligens overlesset, av hentydninger og henvisninger
til den gamle myten. Karakterene er hvert på sitt vis opptatte av den, de går i teatret
og ser stykket, og Luca, som har problemer med foten, sier mot slutten: «Til og med foten
min. Ødipus hadde jo også klumpfot».
Stykkets overtydelighet og tværing på ting vi for lengst har forstått gjør
forestillingen tidvis noe grunn. Dette er allikevel ikke noe dominerende trekk, takket
være en sikker og fokusert regi. Instruktør Runar Hodnes landskap er både poetisk og
rått, nakent og stilisert, og på mangt et vis minimalistisk. Karakterene er gitt så
store porsjoner tilbakeholdenhet at ingen av dem gjør mer enn høyst nødvendig, om det
går an å si det slik. Spennvidden trer dermed frem, fremfor å spilles ihjel. De tre
skuespillerne beveger seg fint og samkjørt innenfor denne rammen: Den kyniske og varme
Erik (Morten Borgersen). Den stendøde og brennlevende Rosa (Marianne Nielsen). Den
grenseløst elskende og ondskapsfulle Luca (Øyvind Gran).
Hodne gjør også flere grep som skaper virkelig vakkert teater, som i de erotiske scenene
mellom Erik og Luca, og Rosa og Luca. Kunsten å lade et hårbånd får vi for eksempel en
oppvisning i her.
Den scenografiske løsningen med en lang tarm av et scenerom peker mot et av stykkets
sentrale stikkord; avstand. Når Rosa og Erik sitter flere nautiske mil fra hverandre i
sitt eget hjem, og Rosa sier at hun lengter etter ham, ja, så er det vanskelig å tvile
på det. Når han på sin side svarer at hun er så vakker, blir det opplagt at dét er et
kompliment hun kunne tatt imot om han først hadde utstyrt seg med en kikkert.
I denne svarte tragedien fins det også (like svart) humor. Når det som sagt ikke alltid
er like lett å bli overbevist om at dette er Norén på sitt beste, hjelper det med
betraktninger som den fra Luca, når de alle sitter der lammet og tause, og alles svik mot
alle og biologiens uutholdelige sannhet er kommet til overflaten: "Vel, hva pleier
man å si i en slik situasjon?"
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|