|
|
 |
 |
Femme fatale uten lidenskap
Anna
Karenina Dramatisert etter Leo Tolstojs roman av Helen Egmundson. Det Norske
Teatret, Oslo.
Anmeldt av
Mette Hofsødegaard
Regi: Otto Homlung
Scenografi og kostymer: Helge Hoff Monsen
Musikk: Egil Monn-Iversen
Dramaturg: Cecilia Ölveczky
Med: Gjertrud Jynge, Ståle Bjørnhaug, Yacob Changezi/Carl Anders Nilsen, Jon Eivind
Gullord, Nina Woxholtt, Kirist Stubø, Lasse Kolsrud, Morten Espeland, Unn Vibeke Hol,
Erland Bakker, Ragnhild Hilt, Grethe Ryen, Torgeir Fonnlid, Ulrikke Greve, Lillian
Lydersen, Marius Kjos
Når en av
verdenslitteraturens største romaner om kjærlighet og lidenskap blir oppført på
teateret, ligger det en forventning der om å få se en forestilling som griper
følelsesmessig. Det er først og fremst dette som overraskende nok mangler i Det Norske
Teatrets oppsetning av Leo Tolstojs Anna Karenina. Det er til liten hjelp om
dette er et tilsiktet grep, for eksempel som uttrykk for en avromantisering av
hovedfiguren: Uten lidenskapen blir det noe tamt over forestillingen.
Siden Leo Tolstoj fødte henne i Russland på 1870-tallet har Anna Karenina hatt plass som
en av de mer ruvende femme fatale skikkelsene som så mange menn har skapt i litteraturen.
Hun er en kvinne med sterke lidenskaper, og skjebnesvangert blir det fordi hun også har
legning til å forfølge dem og sette en hel liten verden over styr, ikke minst å
ødelegge sitt eget liv. Hun har et umåtelig strev med å avgjøre hva hun vil og med
hvem hun vil det, både i forhold til mann og barn.
Forelsket
Denne kvinnen har en magisk tiltrekningskraft på mennene, særlig så lenge hun både kan
være lidenskapelig og ikke samtidig en sosial skandale. Tolstoj skrev Anna Karenina etter
det grandiose nasjonaleposet Krig og fred, og med et nokså moraliserende utgangspunkt. I
stedet for en heltefortelling, skulle leserne stifte nærmere bekjentskap med forfallet.
Men det blir sagt at Tolstoj ikke klarte å unngå å bli forelsket i sin egen
hovedperson. Det har resultert i et rikere og mer sammensatt kvinneportrett enn det som
kunne blitt tilfelle.
Enkel form
Jeg har stor forståelse for at teatret, i møte med en slik roman, velger å gå i en
helt annen retning enn å forsøke å lage lekkert filmteater. Regissør Otto
Homlung og scenografi Helge Hoff Monsen har valgt den helt enkle scenografien for å
framheve menneskene i historien. Her er fjorten stoler plassert i en krets, et tre og et
lerret som blir brukt til ulike projeksjoner bak aktørene. På lerretet vises tiden i
form av et urverk som går sin tikkende gang vekselvis med kirkeklokker. Ulike farger
veksler med stemningene. Det er fortellerteatrets form framfor utstyrsteatret.
Stivt
Valgene er forståelige, men fungerer ikke tilfredsstillende. Det enkle er blitt for stivt
i formen. Særlig sårbart for forestillingen er det at dette også gjelder
hovedrolleinnehaver Gjertrud Jynge. Jeg fikk mer sympati med den Anna Karenina jeg leste
om for mange år siden enn denne skikkelsen som framstår med så mye kulde. Jynge skal
selvsagt ikke svare for min romanlesning, eller andre forvetninger for den saks skyld. Men
jeg tror at den tamheten som får prege oppsetningen, skyldes at man har valgt å tale mer
til hjernen enn til hjertet uten at det er veldig klart hvorfor det er gjort. En positiv
side ved forestillingen er at den i sitt dramaturgiske utvalg får godt fram ulike typer
forhold. Lasse Kolsrud i rollen som Konstantin Levin framhever seg i et ensemble som
ellers jobber tungt.
Dødssymbolikk
Projiseringen av tiden som går er en del av den tydelige dødssymbolikken i
forestillingen. Døden er også nærværende med han som på rollelista er omtalt som
inntulla person. Han lokker og drar i Anna, til hun til slutt kaster seg ut i
selvmordet. Disse elementene kunne stått i et gripende forhold til Annas kaotiske
livsbegjær. Men i motsetning til romanens språk taler også disse virkemidlene mer til
forstanden enn til følelsene.
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|