FORUM / Forestillingskritikker / 2000
(annonse)

Denne side endret
8. februar 2003

HOVEDSIDE
Om Teaternett
FORUM
Forestillingskritikker
Bokanmeldelser
Debatt
SØK



Forestillingskritikker 2000
2002 2001 2000 1999

Flat Müller
- Mange har prøvd seg på Müllers Quartet. Men i Bodil Kvammes oppsetning er det litt tungt å få øye på noen påtagelig tolkning.
Ingvild Bræin har vært på Den Nationale Scene.
Publisert 8. desember 2000.
LES MER


VITAL RONJA på Det Norske
Det som overrasker med Det Norske Teatrets oppsetning av Ronja Røvardotter er at forestillingen i så stor grad bringer fram livsrytme som det underliggende tema i røverfortellingen.
Publisert 12. november 2000.
LES MER


Absurd REALISME eller virkelig ILLUSJON?
Blålysene sveiper over oss og stillheten venter mellom lydene fra mennesker som er i ferd med å innta lokalet. På gulvet er det en krittegning etter et menneske...  Siv Rognstad har anmeldt Studentteatrets Før jeg går for Teaternett.
Publisert 6. november 2000.
LES MER


Sanselig  KONG LEAR
Sundvors har en magisk og fysisk form som sørger for en effektiv, presis og treffende formidling av historien. Sammen med et godt, svært godt, ensemblespill, blir dette en svært severdig forestilling. Klassekampens kritiker, Ingvild Bræin, har latt seg begeistre av Den Nationale Scenes Kong Lear i Bergen.
Publisert 16. oktober 2000. Publisert første gang i Klassekampen 7. oktober 2000.
LES MER

Vinglende CABARET
Det begynner bra, men faller sammen etterhvert. Bare spredte kvalitetsoppvisninger er ikke nok til å gi stykket helhet og mening. Klassekampens kritiker Ingvild Bræine har sett Cabaret på Den Nationale Scene i Bergen.
Publisert 12. oktober 2000. Publisert første gang i Klassekampen 7. oktober 2000.
LES MER

Utfordrende om galskap og normalitet
Harold Pinters Dvergene på Centralteaterets caféscene er et hysterisk opptrinn av en forestilling. Men den eksistensielle uroen blir med grov hånd pakket inn i komiske og burleske ytringer, og dermed drukner dialogene og en dypere mening.
Publisert 21. september 2000
LES MER


SPRIKENDE Lagerlöf-musikal

Det Norske Teatrets oppsetning av Selma Lagerlöfs gripende roman veksler mellom godt og dårlig. Og det er musikal-formen som bærer ansvaret både for nedturene og de gode scenene, mener Teaternetts anmelder.
Publisert 19. september 2000
LES MER


Likefram Albert Åberg ENGASJERER

- Albert Åberg kjenner alle. Stor er han ikke og ikke så sterk – men utrolig morsom å lese om. Og som dukketeater fungerer han suverent. Oslo Nye Dukketeatret har fått full klaff med å bringe denne likeframme og trivelige karen til scenen. Dette skriver vår anmelder Mette Hofsødegård.
Publisert 14. september 2000
LES MER

Ibsenfestivalen: Tolstoj teateret imponerer
- Tolstoj-teateret i Lipetsk bør ikke legge bort Ibsen - ikke etter dette! Dette skriver vår anmelder Jan Flæte, som har latt seg begeistre av Tolstoj-teaterets oppsetning av Et dukkehjem på Torshovteateret.
Endret 19. september 2000
LES MER

Godt spill i TEATERDEBATT
9. mars 2000: Turid Birkeland, Hans Rossiné og Knut Ove Arntzen i teaterdebatt i Bergen. Ingvild Bræin i Klassekampen så happeningen som en forestilling og skrev like godt en "anmeldelse"!
Publisert 7. september 2000. Publisert første gang i Klassekampen 14. mars 2000.
LES MER


Det er jo IBSEN?

Gode regiløsninger og skuespillerprestasjoner til tross, er det et spørsmål som klistrer seg fast: Er Kejser og Galilæer i virkeligheten et viktig stykke? Har det en enestående problematikk? Klassekampens kritiker Ingvild Bræin så storsatsingen i vår.
Publisert 4. september 2000. Publisert første gang i Klassekampen 29. mai 2000.
LES MER


FENGSELET som scene

Den såkalt smale moderne dansen har flyttet ut av sin kunstinstitusjonelle og trygge ramme og inn i det ukjente rommet: Fengselet. Det ballettskolerte publikummet var byttet ut med mennesker som her hadde statusen "fanger"... Anne-Britt Gran så PUST med Kompani B Valiente en mai-dag.
Publisert 31. august 2000. Publisert første gang i Morgenbladet 19.mai 2000.
LES MER


SVART ETNOKITSCH?

Mye av den nyskapende, interessante og verdifulle scenekunsten i dag skjer ikke på dramatikksiden, men på regi-, koreografi-, spillestil- og teknologisiden, mener Anne-Britt Gran. Passage med ThéâtreTalipot er et eksempel.
Publisert 28. august 2000. Publisert første gang i Morgenbladet 16. juni 2000.
LES MER


STRÅLENDE WOOSTER Group i Bergen

Morgenbladets kritiker Anne-Britt Gran så House/Lights med The Wooster Group tidlig i sommer. Og hun likte det hun så: -  Det er sjelden kost her i nord, og det minner oss om hvilket u-land vi er når det gjelder utenlandske gjestespill, skrev hun.
Publisert 24. august 2000. Publisert første gang i Morgenbladet 9. juni 2000.
LES MER

Dødsviktig forestilling om norsk rasisme

Det først og fremst en historie om oss nordmenn skrev Anne-Britt Gran om Oslo Nyes Tater! Om den snille, tolerante og ikke-rasistiske norske familien, om den velmenende norske misjonen og om den vitenskapstro norske psykiatrien.
Publisert 21. august 2000. Publisert første gang i Morgenbladet 18. februar 2000.
LES MER

Don Juan FOR ENHVER SMAK

Hvis du ikke liker harry-fakter, norsk flatfyll, hammonorgel, karoke og serieknulling på offentlige toaletter bør du gå og se Don Juan på Torshovteatret, skrev Morgenbladets anmelderAnne-Britt Gran om Torshovteatrets forestilling tidligere i år.
Publisert 18. august 2000. Publisert første gang i Morgenbladet 4. februar 2000.
LES MER

KRUTTSTERK HEKSEDANS på Citadeløya

Innimellom er det skikkelig skummelt. Og både barn og voksne nyter Heksene av Roald Dahl, årets sommerforestilling på Citadeløya ved Stavern. Pastisjen, det teatrale, humoren og publikumsfrieriet står i sentrum for oppsetningen.
Publisert 25. juli 2000
LES MER

MORSOMT DRIV av sjokoladefabrikken

Andreklassingene ved Teaterhøgskolen fyller sirkusteltet i Frognerparken med en energisk og høyrøstet tolkning av Roald Dahls Charlie og sjokoladefabrikken, så ingen savner Willy Wonkas fantastiske godteriproduserende fabrikkanlegg.
Publisert 4. juli 2000
LES MER

Den nådeløse TANNLEGEN
Hjertet banker med en puls på langt over 200 på treåringen på fanget. Tannlegeboret river nådeløst ned de koselige husene. Jeg skjønner hva Lang dags ferd mot natt og Karius og Baktus har til felles: Fra første scene blir det bare verre og verre.
Publisert 13. juni 2000

LES MER

Teatret som SONINGSSTED
Hvorfor velger vi frivillig å se på dette? For Eugene O´Neills Lang dags ferd mot natt er et skuespill som begynner vondt - og blir bare verre. Scene for scene blir vi skrudd ned i en sjelelig elendighet uten lyspunkter!
Publisert 8. juni 2000

LES MER

Stjerneglans av KJERSTI ELVIK
Det er Kjersti Elviks show og hun takler det suverent. Nationaltheatret får virkelig vist fram en av sine unge, dyktige skuespillere i Karusell av Alex Brinchmann. Carl Jørgen Kiønigs oppsetning er en brusende festopplevelse. Hipp hurra!
Publisert 5. juni 2000

LES MER

Sosialrealisme PÅ STEDET HVIL
Jon Fosses nye skuespill Besøk har hatt urpremiere på DNS Lille Scene. Vi møter en splittet familie. Far har reist, og ingen har hørt fra ham på evigheter. Bror har flytta hjemmefra, og er nesten aldri hjemme.
Publisert 2. juni 2000

LES MER

GRATULERER DNS, Hilda og Trond Espen!
DNS har hentet inn en av Europas fremste regissører, og sannelig, hun gjør det umulige. Hun hever Ibsens politiske idé-drama til et engasjerende og spennende nivå. Og stykket er i utgangspunktet vanskelig nok.
Publisert 29. mai 2000

LES MER

Energifyllt Joner x 3: Musikalsk innersving
De tre Joner-slektningene Johannes, Kristoffer og Sverre Indris leverer en fullstendig utemmet barneforestilling på Oslo Nye Teater. Fra første stund går de beinhardt ut for å få barna på sin side, og de lykkes. Bongo-feberen brer seg!
Publisert 25. mai 2000

LES MER

Nydelig DUKKEMAGI på HOVEDØYA
Hovedøya er et opplevelseseventyr i seg selv. Nå er Arjuna Dukketeater i gang med sesongens oppsetning i Kommandantboligen: Prinsessen som gikk til Jordens hjerte. Det er en nydelig forestilling.
Publisert 15. mai 2000

LES MER

ARTISTEN og KLISJEÉN
Enmannsforestillingen Grand Old Man er en forbløffende opphoping av klisjéer. Spenningen er om skuespiller Espen Skjønberg og forfatter Lars Saabye Christensen klarer å beholde sitt artistiske forsprang, eller om klisjeén tar overhånd.
Publisert 8. mai 2000

LES MER

Kommersiell LINDGREN-LAPSKAUS
Høydepunkter fra Astrid Lindgrens forfatterskap er skrudd sammen til et to-timers sceneshow på gigantiske Oslo Spektrum. 2000 publikummere hadde løst inngangsbillett til Norgespremieren av Verdens beste Astrid.
Publisert 4. mai 2000

LES MER

Verdens beste KARLSSON
er et takknemlig stykke å lage barneteater av. Og over 200 forventningsfulle barn fikk det de ville ha da Teatret Vårt gjestet Volda med Astrid Lindgren-klassikeren. "Ganske gøy" var Susanne (7) sin dom. "Kjempegøy" sa Astrid (5).
Publisert 4. april 2000

LES MER

SYMPATISK TUSENÅRSFORESTILLING
Oslo Nye Dukketeatret har skapt en liten og fin dukkeforestilling av Tor Åge Bringsværds manusskript Bursdagsbarnet. Den retter seg mot det aller yngste teaterpublikummet, og gir dem en både leken og alvorlig fortelling.
Publisert 4. april 2000
LES MER

Som du vil: LEKENT OG LEKKERT
Dempet, rytmisk musikk, to lettkledde menn ser ut til å varme opp til et eller annet sportslig foretagende, en metallisk konstruksjon i sentrum av scenebildet, rundt et luftig fargespill. Så er den heftige fribryterkampen i gang.
Publisert 27. mars 2000

LES MER

Hjelpeløst sjeledrama i kvasi-politisk setting
Oppsetningen av Paul Lange og Tora Parsberg av Bjørnstjerne Bjørnson på
Nationaltheatret er en forferdelig kjedelig forestilling.  I programmet proklamerer Ellen Horn: "Teppet opp for Bjørnson i ny og moderne utgave!" Det så vi ikke mye til.
Publisert 20. mars 2000

LES MER

Imitasjonsreise PÅ FØRSTE KLASSE
Han mottar stående applaus og kritikernes samstemte jubel. Teaternett slutter seg til de oppstemte og lattermildes rekker. Rune Andersen leverer førsteklasses vare, imitasjonskunst på sitt beste. Dette er strålende underholdning.
Publisert 20. mars 2000

LES MER

GLASS - ET REQUIEM
Den sjette premieren på DNS i år overrasker, sjokkerer, røsker tak i en – på en måte man kanskje ikke liker. Temaet er selvmord, - et av de største tabuene i vår ellers så frie tid.
Publisert 16. mars 2000

LES MER

ABSOLUTT FLØGSTAD
Det er ingen tvil om at det er Kjartan Fløgstad som har skrevet replikkene til farsefigurene som nå danser runddans i Prøvesalen på Det Norske Teatret. Forfatterens første forsøk for scenen er helhjertet, morsomt og treffsikkert.
Publisert 13. mars 2000

LES MER

GJENNOM HEROINHELVETET
Med Junk på hovedscenen satser DNS denne våren på ungdom. Junk dreier seg om Tar (Øyvind Gran) og Gemma (Katrine Dale) som av forskjellige grunner rømmer hjemmefra. Stykket viser hvordan de ender opp som junkier.
Publisert 6. mars 2000

LES MER

ODINTEATRET LEKTE SEG
De lekte med rekvisitter. De lekte seg bak kulissene. De lekte med kulissene. Det smalt, brakte, tordnet, ulte og klang i en time og førti minutter. Og mest lekte de seg med våre konvensjoner, skriver vår anmelder om Mythos.
Publisert 6. mars 2000

LES MER

STORSLÅTT, MEN STILLESTÅENDE
Den indiske jungelen har fått form av en eventyrlig, fargerik scenedekorasjon som glitrer som en skattkiste mot hundrevis av ikke mindre funklende, forventningsfulle barneøyne. Men Jungelboka sliter med manglende framdrift.
Publisert 28. februar 2000

LES MER

Tater på Oslo Nye: Sirkus og lobotomi
Vårsesongens storsatsing på Oslo Nye Teater flommer over av fargesterke uttrykk og gnistrende kontraster, skriver vår anmelder. Tater viser mennesker i fri utfoldelse på sirkusmanesjen og som ofre på lobotomeringslegenes operasjonsbord.
Publisert 14. februar 2000

LES MER

RØLPA ELEGANSE
Med Don Juan - et nachspiel  har Torshovteatret invitert til teaterfest, skriver vår anmelder. Han opplevde uimotståelig spilleglede i stilbevisst og uhøytidelig regi fra et ensemble med stort register. Stor moro!
Publisert 31. januar 2000

LES MER

Winge i Stockholm: Dobbel Shakespeare
Det blodiga parlamentet er tittelen på Stein Winges dobbelte Shakespeare-oppsetning, som går på Dramaten i Stockholm. Det satses stort, med scenegulvet gjort om til basseng der skuespillerne vasser til ankelen i vann.
Publisert 27. januar 2000

LES MER

RÅ UTTRYKKSVILJE
Bøddelen på Det Norske Teatret utstråler en intens vilje til å kommunisere med publikum, skriver vår anmelder. Visuelt og heftig teater er det blitt. Men hvor er viljen til å identifisere ondskapen som sosialt fenomen i vår egen tid?
Publisert 24. januar 2000

LES MER

BLANDEDE REAKSJONER på BRÅTT EVIG
Elisabeth Rygg (Aftenposten): "En moderne, morbid og morsom norsk urpremiere". Annette Mürer (Dagbladet): De " teatralske monstrene hyler og har seg". Sissel Hamre Dagsland (Bergens Tidende) er rimelig godt fornøyd, men savner skarpere klør.
Publisert 17. januar 2000

LES MER

Forestillingskritikker fra
1999 LES MER

Teaternett vil presentere kritikker av norske teaterforestillinger. Har du vært på en teaterforestilling i Norge eller utlandet og vil dele opplevelsen med andre? Send oss en kritikk og vi vil vurdere å publisere den hos oss,  eventuelt i vår debattseksjon. Vi tar gjerne inn flere kritikker fra samme forestilling dersom de er interessante nok. Kritikker blir publisert under fullt navn. Vi gir ikke vederlag for innsendte kritikker uten at det er avtalt på forhånd, og innsendte artikler vil stå for innsenderens regning. Send oss også gjerne  tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no