|
|
 |
 |
Forestillingskritikker
2000
2002 2001 2000
1999Flat Müller
- Mange har prøvd seg på
Müllers Quartet. Men i Bodil Kvammes oppsetning er det litt tungt å få øye
på noen påtagelig tolkning.
Ingvild Bræin har vært på Den Nationale Scene.
Publisert 8. desember 2000.
LES MER
VITAL RONJA på Det Norske
Det som overrasker med Det
Norske Teatrets oppsetning av Ronja Røvardotter er at forestillingen i
så stor grad bringer fram livsrytme som det underliggende tema i røverfortellingen.
Publisert 12. november 2000.
LES MER
Absurd REALISME eller virkelig ILLUSJON?
Blålysene sveiper over oss
og stillheten venter mellom lydene fra mennesker som er i ferd med å innta lokalet. På
gulvet er det en krittegning etter et menneske... Siv Rognstad har anmeldt
Studentteatrets Før jeg går for Teaternett.
Publisert 6. november 2000.
LES MER
Sanselig KONG LEAR
Sundvors har en magisk og
fysisk form som sørger for en effektiv, presis og treffende formidling av historien.
Sammen med et godt, svært godt, ensemblespill, blir dette en svært severdig
forestilling. Klassekampens kritiker, Ingvild Bræin, har latt seg begeistre av Den
Nationale Scenes Kong Lear i Bergen.
Publisert 16. oktober 2000.
Publisert første gang i Klassekampen 7. oktober
2000.
LES MER
Vinglende CABARET
Det begynner bra, men
faller sammen etterhvert. Bare spredte kvalitetsoppvisninger er ikke nok til å gi stykket
helhet og mening. Klassekampens kritiker Ingvild Bræine har sett Cabaret
på Den Nationale Scene i Bergen.
Publisert 12. oktober 2000.
Publisert første gang i Klassekampen 7. oktober
2000.
LES MER
Utfordrende om galskap og
normalitet
Harold Pinters Dvergene
på Centralteaterets caféscene er et hysterisk opptrinn av en forestilling. Men den
eksistensielle uroen blir med grov hånd pakket inn i komiske og burleske ytringer, og
dermed drukner dialogene og en dypere mening.
Publisert 21. september 2000
LES MER
SPRIKENDE Lagerlöf-musikal
Det Norske Teatrets
oppsetning av Selma Lagerlöfs gripende roman veksler mellom godt og dårlig. Og det er
musikal-formen som bærer ansvaret både for nedturene og de gode scenene, mener
Teaternetts anmelder.
Publisert 19. september 2000
LES MER
Likefram Albert Åberg ENGASJERER
- Albert Åberg kjenner
alle. Stor er han ikke og ikke så sterk men utrolig morsom å lese om. Og som
dukketeater fungerer han suverent. Oslo Nye Dukketeatret har fått full klaff med å
bringe denne likeframme og trivelige karen til scenen. Dette skriver vår anmelder Mette
Hofsødegård.
Publisert 14. september 2000
LES MER
Ibsenfestivalen: Tolstoj teateret
imponerer
- Tolstoj-teateret i
Lipetsk bør ikke legge bort Ibsen - ikke etter dette! Dette skriver vår anmelder
Jan Flæte, som har latt seg begeistre av Tolstoj-teaterets oppsetning av Et
dukkehjem på Torshovteateret.
Endret 19. september 2000
LES MER
Godt spill i TEATERDEBATT
9. mars 2000: Turid
Birkeland, Hans Rossiné og Knut Ove Arntzen i teaterdebatt i Bergen. Ingvild Bræin i
Klassekampen så happeningen som en forestilling og skrev like godt en
"anmeldelse"!
Publisert 7. september
2000. Publisert første gang i Klassekampen 14.
mars 2000.
LES MER
Det er jo IBSEN?
Gode regiløsninger og
skuespillerprestasjoner til tross, er det et spørsmål som klistrer seg fast: Er Kejser
og Galilæer i virkeligheten et viktig stykke? Har det en enestående
problematikk? Klassekampens kritiker Ingvild Bræin så storsatsingen i vår.
Publisert 4. september
2000. Publisert første gang i Klassekampen 29.
mai 2000.
LES MER
FENGSELET som scene
Den såkalt smale moderne dansen har
flyttet ut av sin kunstinstitusjonelle og trygge ramme og inn i det ukjente rommet:
Fengselet. Det ballettskolerte publikummet var byttet ut med mennesker som her hadde
statusen "fanger"... Anne-Britt Gran så PUST med Kompani B
Valiente en mai-dag.
Publisert 31. august
2000. Publisert første gang i Morgenbladet
19.mai 2000.
LES MER
SVART ETNOKITSCH?
Mye av den nyskapende, interessante og
verdifulle scenekunsten i dag skjer ikke på dramatikksiden, men på regi-, koreografi-,
spillestil- og teknologisiden, mener Anne-Britt Gran. Passage med
ThéâtreTalipot er et eksempel.
Publisert 28. august
2000. Publisert første gang i Morgenbladet 16.
juni 2000.
LES MER
STRÅLENDE WOOSTER Group i Bergen
Morgenbladets kritiker Anne-Britt Gran
så House/Lights med The Wooster Group tidlig i sommer. Og hun likte det
hun så: - Det er sjelden kost her i nord, og det minner oss om hvilket u-land vi er
når det gjelder utenlandske gjestespill, skrev hun.
Publisert 24. august
2000. Publisert første gang i Morgenbladet 9.
juni 2000.
LES MER
Dødsviktig forestilling om norsk rasisme
Det først og fremst en historie om
oss nordmenn skrev Anne-Britt Gran om Oslo Nyes Tater! Om den snille,
tolerante og ikke-rasistiske norske familien, om den velmenende norske misjonen og om den
vitenskapstro norske psykiatrien.
Publisert 21. august
2000. Publisert første gang i Morgenbladet 18.
februar 2000.
LES MER
Don Juan FOR ENHVER SMAK
Hvis du ikke liker harry-fakter, norsk
flatfyll, hammonorgel, karoke og serieknulling på offentlige toaletter bør du gå og se Don
Juan på Torshovteatret, skrev Morgenbladets anmelderAnne-Britt Gran om
Torshovteatrets forestilling tidligere i år.
Publisert 18. august
2000. Publisert første gang i Morgenbladet 4.
februar 2000.
LES MER
KRUTTSTERK HEKSEDANS på Citadeløya
Innimellom er det skikkelig skummelt.
Og både barn og voksne nyter Heksene av Roald Dahl, årets
sommerforestilling på Citadeløya ved Stavern. Pastisjen, det teatrale, humoren og
publikumsfrieriet står i sentrum for oppsetningen.
Publisert 25. juli 2000
LES MER
MORSOMT DRIV av sjokoladefabrikken
Andreklassingene ved Teaterhøgskolen
fyller sirkusteltet i Frognerparken med en energisk og høyrøstet tolkning av Roald Dahls
Charlie og sjokoladefabrikken, så ingen savner Willy Wonkas fantastiske
godteriproduserende fabrikkanlegg.
Publisert 4. juli 2000
LES MER
Den nådeløse TANNLEGEN
Hjertet banker med en puls
på langt over 200 på treåringen på fanget. Tannlegeboret river nådeløst ned de
koselige husene. Jeg skjønner hva Lang dags ferd mot natt og
Karius og Baktus har til felles: Fra første scene blir det bare verre og
verre.
Publisert 13. juni 2000
LES MER
Teatret som SONINGSSTED
Hvorfor velger vi frivillig
å se på dette? For Eugene O´Neills Lang dags ferd mot natt er et
skuespill som begynner vondt - og blir bare verre. Scene for scene blir vi skrudd ned i en
sjelelig elendighet uten lyspunkter!
Publisert 8. juni 2000
LES MER
Stjerneglans av KJERSTI ELVIK
Det er Kjersti Elviks show
og hun takler det suverent. Nationaltheatret får virkelig vist fram en av sine unge,
dyktige skuespillere i Karusell av Alex Brinchmann. Carl Jørgen Kiønigs
oppsetning er en brusende festopplevelse. Hipp hurra!
Publisert 5. juni 2000
LES MER
Sosialrealisme PÅ STEDET HVIL
Jon Fosses nye skuespill Besøk
har hatt urpremiere på DNS Lille Scene. Vi møter en splittet familie. Far har reist, og
ingen har hørt fra ham på evigheter. Bror har flytta hjemmefra, og er nesten aldri
hjemme.
Publisert 2. juni 2000
LES MER
GRATULERER DNS, Hilda og Trond Espen!
DNS har hentet inn en av
Europas fremste regissører, og sannelig, hun gjør det umulige. Hun hever Ibsens
politiske idé-drama til et engasjerende og spennende nivå. Og stykket er i
utgangspunktet vanskelig nok.
Publisert 29. mai 2000
LES MER
Energifyllt Joner x 3: Musikalsk innersving
De tre Joner-slektningene
Johannes, Kristoffer og Sverre Indris leverer en fullstendig utemmet barneforestilling på
Oslo Nye Teater. Fra første stund går de beinhardt ut for å få barna på sin side, og
de lykkes. Bongo-feberen brer seg!
Publisert 25. mai 2000
LES MER
Nydelig DUKKEMAGI på HOVEDØYA
Hovedøya er et
opplevelseseventyr i seg selv. Nå er Arjuna Dukketeater i gang med sesongens oppsetning i
Kommandantboligen: Prinsessen som gikk til Jordens hjerte. Det er en
nydelig forestilling.
Publisert 15. mai 2000
LES MER
ARTISTEN og KLISJEÉN
Enmannsforestillingen Grand
Old Man er en forbløffende opphoping av klisjéer. Spenningen er om skuespiller
Espen Skjønberg og forfatter Lars Saabye Christensen klarer å beholde sitt artistiske
forsprang, eller om klisjeén tar overhånd.
Publisert 8. mai 2000
LES MER
Kommersiell LINDGREN-LAPSKAUS
Høydepunkter fra Astrid
Lindgrens forfatterskap er skrudd sammen til et to-timers sceneshow på gigantiske Oslo
Spektrum. 2000 publikummere hadde løst inngangsbillett til Norgespremieren av Verdens
beste Astrid.
Publisert 4. mai 2000
LES MER
Verdens beste KARLSSON
er et takknemlig stykke å
lage barneteater av. Og over 200 forventningsfulle barn fikk det de ville ha da Teatret
Vårt gjestet Volda med Astrid Lindgren-klassikeren. "Ganske gøy" var Susanne
(7) sin dom. "Kjempegøy" sa Astrid (5).
Publisert 4. april 2000
LES MER
SYMPATISK TUSENÅRSFORESTILLING
Oslo Nye Dukketeatret har
skapt en liten og fin dukkeforestilling av Tor Åge Bringsværds manusskript Bursdagsbarnet.
Den retter seg mot det aller yngste teaterpublikummet, og gir dem en både leken og
alvorlig fortelling.
Publisert 4. april 2000
LES
MER
Som du vil: LEKENT
OG LEKKERT
Dempet, rytmisk musikk, to lettkledde menn ser ut til å varme opp til et eller
annet sportslig foretagende, en metallisk konstruksjon i sentrum av scenebildet, rundt et
luftig fargespill. Så er den heftige fribryterkampen i gang.
Publisert 27. mars 2000
LES
MER
Hjelpeløst sjeledrama i
kvasi-politisk setting
Oppsetningen av Paul Lange og Tora Parsberg av Bjørnstjerne
Bjørnson på
Nationaltheatret er en forferdelig kjedelig forestilling. I programmet proklamerer
Ellen Horn: "Teppet opp for Bjørnson i ny og moderne utgave!" Det så vi ikke
mye til.
Publisert 20. mars 2000
LES
MER
Imitasjonsreise PÅ FØRSTE
KLASSE
Han mottar stående applaus og kritikernes samstemte jubel. Teaternett slutter seg til de
oppstemte og lattermildes rekker. Rune Andersen leverer førsteklasses vare,
imitasjonskunst på sitt beste. Dette er strålende underholdning.
Publisert 20. mars 2000
LES
MER
GLASS - ET REQUIEM
Den sjette premieren på DNS i år overrasker, sjokkerer, røsker
tak i en på en måte man kanskje ikke liker. Temaet er selvmord, - et av de
største tabuene i vår ellers så frie tid.
Publisert 16. mars 2000
LES
MER
ABSOLUTT FLØGSTAD
Det er ingen tvil om at det er Kjartan Fløgstad som har skrevet replikkene til
farsefigurene som nå danser runddans i Prøvesalen på Det Norske Teatret. Forfatterens
første forsøk for scenen er helhjertet, morsomt og treffsikkert.
Publisert 13. mars 2000
LES
MER
GJENNOM HEROINHELVETET
Med Junk på hovedscenen satser DNS denne våren på ungdom. Junk
dreier seg om Tar (Øyvind Gran) og Gemma (Katrine Dale) som av forskjellige grunner
rømmer hjemmefra. Stykket viser hvordan de ender opp som junkier.
Publisert 6. mars 2000
LES
MER
ODINTEATRET LEKTE SEG
De lekte med rekvisitter. De lekte seg bak kulissene. De lekte med kulissene.
Det smalt, brakte, tordnet, ulte og klang i en time og førti minutter. Og mest lekte de
seg med våre konvensjoner, skriver vår anmelder om Mythos.
Publisert 6. mars 2000
LES
MER
STORSLÅTT, MEN
STILLESTÅENDE
Den indiske jungelen har fått form av en eventyrlig, fargerik scenedekorasjon
som glitrer som en skattkiste mot hundrevis av ikke mindre funklende, forventningsfulle
barneøyne. Men Jungelboka sliter med manglende framdrift.
Publisert 28. februar 2000
LES
MER
Tater på Oslo Nye:
Sirkus og lobotomi
Vårsesongens storsatsing på Oslo Nye Teater flommer over av fargesterke
uttrykk og gnistrende kontraster, skriver vår anmelder. Tater viser
mennesker i fri utfoldelse på sirkusmanesjen og som ofre på lobotomeringslegenes
operasjonsbord.
Publisert 14. februar 2000
LES
MER
RØLPA ELEGANSE
Med Don Juan - et nachspiel har Torshovteatret invitert
til teaterfest, skriver vår anmelder. Han opplevde uimotståelig spilleglede i
stilbevisst og uhøytidelig regi fra et ensemble med stort register. Stor moro!
Publisert 31. januar 2000
LES MER
Winge i Stockholm: Dobbel
Shakespeare
Det blodiga parlamentet er tittelen på Stein Winges dobbelte
Shakespeare-oppsetning, som går på Dramaten i Stockholm. Det satses stort, med
scenegulvet gjort om til basseng der skuespillerne vasser til ankelen i vann.
Publisert 27. januar 2000
LES MER
RÅ UTTRYKKSVILJE
Bøddelen på Det Norske Teatret utstråler en intens vilje til å
kommunisere med publikum, skriver vår anmelder. Visuelt og heftig teater er det blitt.
Men hvor er viljen til å identifisere ondskapen som sosialt fenomen i vår egen tid?
Publisert 24. januar 2000
LES MER
BLANDEDE REAKSJONER på BRÅTT
EVIG
Elisabeth Rygg (Aftenposten): "En moderne, morbid og morsom norsk urpremiere".
Annette Mürer (Dagbladet): De " teatralske monstrene hyler og har seg". Sissel
Hamre Dagsland (Bergens Tidende) er rimelig godt fornøyd, men savner skarpere klør.
Publisert 17. januar 2000
LES MER
Forestillingskritikker fra
1999 LES MER
Teaternett vil presentere kritikker av norske teaterforestillinger. Har du vært
på en teaterforestilling i Norge eller utlandet og vil dele opplevelsen med andre? Send
oss en kritikk og vi vil vurdere å publisere den hos oss, eventuelt i vår
debattseksjon. Vi tar gjerne inn flere kritikker fra samme forestilling dersom de er
interessante nok. Kritikker blir publisert under fullt navn. Vi gir ikke vederlag for
innsendte kritikker uten at det er avtalt på forhånd, og innsendte artikler vil stå for
innsenderens regning. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no
|
|