|
|
 |
 |
KRAFTIG KOMIKK
Anmeldt av Ole Andreas Sandberg,
frilansskribent og redaktør for www.betweenlines.net
"Forloren
Høne" byr på et variert program bygget opp rundt ekspressiv situasjonskomikk
innenfor kaféteatrets rammer, med farsens utsvevning og satirens brodd. Den
Lillehammer-baserte frigruppas debut-forestilling "Pur lykke" er en kabaret med
stor spennvidde og mye intensitet.
Forestillingen
ble vist i det intime kjellerlokalet til kaféen Innimellom i Hamar sentrum 5., 6. og 7.
juni. I sentrum av scena var en sliten sofagruppe foran et hjemmekoselig veggparti.
På høyre side av dette dominerte en vertikalt montert seng, mens et kjøleskap opptok
plassen på venstre side. Ellers var det noe mindre synlig interiør her og der, blant
annet en lampe og et bilde. Scenografien ble brukt på originalt vis; én rolle kom ut av
kjøleskapet, mens en annen forsvant inn i sofaen, for så å komme til syne igjen i en
luke på stueveggen. Den vertikalt monterte senga ble på sin side brukt til både galge
og dynekos, mens sengeteppet ved en anledning fungerte som provisorisk brudeslør.
Intens
Som nevnt var forestillingen intens; hyppige sceneskift, tvangsnevrotiske replikker,
obskurt kroppsspråk og munter allsang, fint akkompagnert. Kabareten var bygget opp av mer
eller mindre frittstående sketsjer, som nesten umerkelig avløste hverandre. Foruten
skuespillerne Johanne Ellisiv Anda, Karen Helene Sendstad og Ane Aass, ble forestillingen
drevet fram av Rasmus Rohde på gitarer og kontrabass, og Lars Edvard Fodnes på
tangenter. Iblant ble også musikerne trukket direkte inn i den løsslupne handlingen i
sporadiske roller. Musikerne, som hadde rigget seg opp på linje med publikummet, var med
på å understreke det henimot desperate i begrepet "pur lykke", begrepet ble
mildt sagt satt på spissen. Forestillingen hadde et uforutsigbart uttrykk, men rollene
ble sikkert turnert av de tre jentene. Problemet var at en del av innslagene var
overdramatisert og koordinert med for lite luft imellom. Derfor satt jeg med følelsen av
at de slo hverandre litt i hjel. Samtidig lot jeg meg rive med ved flere anledninger.
I det ene øyeblikket var det en dilettantisk småborgerfrue som belærte om sine
litterære vyer, i et annet var det en like dilletantisk foredragsholder ved en
Kvinner Viser Vei-messe som slarvet. De forlorne hønene parodierte også
staben ved et psykiatrisk sykehus og den jordnære hedmarking. Pur
Lykke var et stykke underholdende amatørteater, beslektet med studentteateret og
revyen. Det bærende element var humoren.
Dypere mening
Etter forestillingsslutt fikk jeg bekreftet fra en av skuespillerne at stykket også var
ment å ha en dypere mening. Dette må ha vært i form av en kritikk av tilstivnede
rollemønstre og holdninger. Stykket levde ikke opp til sin tittel, og det var hele
poenget. Dermed var det den tilsynelatende fred og fordragelighet i velferdssamfunnet som
ble problematisert.
At stykket opererte under betegnelsen kabaret kan kritiseres en smule. Slik jeg opplevde
det, var det nemlig situasjonskomikk det var mest av, mens syngespillet kom litt i annen
rekke. Det melodramatiske ble noe nedprioritert, mens Forloren Høne
presenterte desto mer dialog. Det beste med Pur Lykke som forestilling var at
aktørene var scenevante, samspilte og ikke minst inspirerte. Dette er kvaliteter
Forloren Høne bør ta med seg videre.
Trondheim - Lillehammer
Det var gjennom NTNUs internteater i Trondheim at Johanne Ellisiv Anda, Karen Helene
Sendstad og Ane Aass kom i kontakt med hverandre. Etter studietida kryssedes deres veier
på Lillehammer, hvor de i vår startet frigruppa Forloren Høne. På
debut-oppsetningen "Pur Lykke" har Håvard T. Lorentzen medvirket som
instruktør.
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|