|
|
 |
 |
Skjellsettende
Raskolnikov
Raskolnikov
- Forbrytelse og straff
Riksteatret
Regi:
Bentein Baardson
Medvirkende: Fridtjov Såheim, Erik Hivju, Anne E. Kokkin, Stein Grønli
m.fl.
Anmeldt
av Per Kristian Nordheim
Riksteatrets
Raskolnikov har kommet til Oslo og Amfiscenen på Nationaltheatret. For
alle dem som ikke har fått med seg stykket på dets ferd gjennom Norge,
er det således fortsatt mulig å oppleve en sterk teaterkveld. Fjodor
Dostojevskijs klassiske roman, Forbrytelse og straff, har blitt intenst og
vellykket drama i Bentein Baardsons regihender.
Sterke følelser
Umiddelbart kunne man tenke seg at Forbrytelse og straff
ikke er ideell materie for en teaterscene; til det er handlingen og
persongalleriet for omfattende og tankeinnholdet for krevende.
Dostojevskijs kunst synes å kreve romanens brede format, snarere enn
dramaets smale scene. Når Riksteatrets Raskolnikov allikevel blir både
severdig og følelsesmessig gripende, skyldes det utvilsomt noen kloke
regigrep. Baardson har skåret bort mye av den ytre handlingen og, ikke
minst, konsentrert seg om det sentrale idémessige innholdet i romanen. Er
man lite kjent med Dostojevskijs kunst, kan Raskolnikov oppleves som
voldsom, ja nesten overdreven i sin fremstilling av mennesket. Dette er
mennesker som herjes av sterke følelser og lidenskaper, og som publikum
blir man kastet inn i larm, ville krangler, fyllekalas og smell fra økser
og pistoler. Her har Baardson etter min mening lyktes fullstendig;
Dostojevskij brukte nettopp skandaler og ville opptrinn i sin kunstneriske
søken etter å fremstille mennesket. Og på samme måte som i romanen,
finnes det bak alt støyet og spilloppene et dypt alvor og tankeinnhold i
Raskolnikov.
Overmennesket
som morder
I stykkets åpning møter vi en desperat og delirisk
Raskolnikov; på grufull måte har han hugget ned en gammel pantelånerske
med øks. Man forstår imidlertid raskt at Raskolnikov ikke er en vanlig
rovmorder - ikke bare er mordet utført på ytterst amatørmessig måte;
den viktigste motivasjonen bak mordet er ikke pantelånerskens penger, men
utprøvelsen av en ide. Ifølge Raskolnikov kan mennesket deles i to
kategorier; den første består av flertallet, av massen; den andre består
av de få utvalgte, av overmenneskene. Sistnevnte overmennesker kan og har
rett til å bruke de førstnevnte middelmådighetene etter sitt eget
forgodtbefinnende. Nærmest som for å bevise overfor seg selv at han tilhører
overmenneskene, begår Raskolnikov drapet på pantelånersken; hun er et
verdiløst menneske og ved å bemektige seg hennes penger, kan Raskolnikov
realiserer sine egne planer. Det går allikevel ikke slik Raskolnikov har
tenkt; han blir tvunget til å drepe pantelånerskens søster også.
Dermed har han i egne øyne drept et uskyldig menneske, og samvittigheten
begynner å plage ham. I spenningen mellom Raskolnikovs teori om
overmennesket og hans samvittighet er det Dostojevskij bygger opp sitt
drama, og dypest sett dreier dette seg om to ulike menneskesyn. På den
ene side finner man den kristne, humanistiske tradisjonen, der alle
mennesker er verdifulle og har lik verdi; på den andre siden finner man
klassesamfunnet, der den sterkestes rett gjelder.
Medmennesker
og demoner
Raskolnikov foregår i St. Petersburgs fattigkvarter, og
Amfiscenen er omskapt i dystre, mørke farger. Her møter vi horer,
fylliker, arrogante konstabler og fattige studenter. Her møter vi
demonene som hjemsøker Raskolnikov, men også de gode medmenneskene som
ønsker å hjelpe ham. Skuespillerprestasjonene er umåtelig gode; alle
klarer å fylle den rollen de skal spille i dramaet rundt Raskolnikov.
Raskolnikov selv, i Fridtjov Såheims skikkelse, svetter, spytter, skriker
og fråder i sin eksistensielle angst - en sterk prestasjon i det nesten
tre timer lange stykket. Den rutinerte karakterskuespilleren Erik Hivju
har den viktige rollen som politiinspektøren Porfirij - Raskolnikovs
formidable motstander på det åndelige plan. Personlig synes jeg de
psykologiske duellene mellom Raskolnikov og Porfirij er både romanens og
dramaets høydepunkt. Mens Porfirij nærmest fremstår som den gode som gjør
det onde - han piner og piner Raskolnikovs samvittghet for å få ham til
å forstå grusomheten i det han gjort, så er den prostituerte Sonja kun
fylt av kristen godhet og tilgivelse. I Anne E. Kokkinns stille og lysende
spill blir Sonja morderens motbilde - og den som kan redde morderen. Jeg
har også lyst til å trekke frem konemorderen og kynikeren Svidrigajlov -
et demonisk vrengebilde på Raskolnikov. Foruten sin samvittighet og
Porfirijs og Sonjas hjelp kan man tenke seg at Raskolnikov hadde endt opp
som Svidrigajlov. Svidrigajlov er utsøkt avskyelig i Stein Grønlis
skikkelse - så avskyelig at selvmordet til slutt synes uunngåelig.
Oppløftende
I all sin gru og nedrighet er det noe oppløftende ved
Raskolnikov. Ikke minst fordi det er et oppriktig stykke, men også fordi
dets tanker virker så sterkt. Å møte mennesket Raskolnikov er en
opplevelse for livet.
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|