![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
(annonse) |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kong Johan i modernistisk tolkning Anmeldt
av Ole
Andreas Sandberg, "Shakespeare på små flater" er headingen Turnékompaniet har gitt sin teatersatsning vårsemesteret 2002. Denne satsningen ble innledet søndag 24.02.02 med forestillingen "Kong Johan" i kjelleren til kaféen Innimellom i Hamar sentrum. På
en scene på fire ganger fire kvadratmeter, snekret opp for anledningen,
utspant den frie tolkningen av kongedramaet seg. Den kvadratiske scenen
var satt i sentrum i kjellerlokalet, mens publikum fylte plassen ved tre
av kvadratets sider. Stykket ble presentert av fire skuespillere
representert ved Turnékompaniets Jonas Kippersund, samt den unge
teatergruppa Artilleriets Inger Marthe Skyberg, Thea Danielsen Fjørtoft
og Sunniva Daae Andersen. Slik stykket framsto med dette firkløveret,
hadde det ingen egentlig hovedperson; de fire skuespillerne avløste
hverandre jevnlig, og dette dynamiske samspillet bar handlingen framover.
Oppsetningen var modernistisk koreografert, og fokuserte mye på
bevegelsesforming som et "lim" i dramatikken. Lyssettingen og
scenografien var statisk, og dette medførte at det var skuespillernes
bevegelser som satte skiller mellom sekvensene. De fire skuespillerne
gjorde en spennende fortolkning av Shakespeares skuespill fra 1623. Særlig
den presise kommunikasjonen mellom rollefigurene gjorde oppsetningen
dynamisk. Skuespillernes replikker og fokuseringen i denne sammenheng satt
som spikret, og viste respekt for originalverket. For
å kunne sette opp et stykke som "Kong Johan" måtte aktørene
gjøre mye forarbeid. Råmanuset måtte redigeres ned, antall roller (som
opprinnelig var på 25!) måtte komprimeres ned til et håndterlig format,
verseformen Shakespeare brukte måtte tas i betraktning, og alle de
essensielle kampscenene måtte dramatiseres. I sistnevnte sammenheng fikk
skuespillerne mulighet til å framheve uttrykket Turnékompaniet er kjent
for; et fysisk uttrykk i form av heftige innslag av scenekamp. Ingen våpener
ble brukt, det ble kjempet med bare nevene, og det med tydelige impulser
fra østlig kampsport. For å muliggjøre oppsetningen brukte aktørene
Martin Spang Olsen som kampkoreograf, mens de fikk konsulenthjelp på
verselæren av Ola B. Johannesen. I programheftet til oppsetningen avslører
arbeidsgruppa litt av det de har hatt for øyet når de har produsert
forestillingen; 1) rytmen i Shakespeares verseform har blitt beholdt, med
begrunnelsen at den tilfører dramatikken en ekstra dimensjon, 2)
scenekampen som uttrykk har stått sentralt i det sceniske arbeidet, som
noe det er interessant å utforske, 3) det har vært en tanke å spille på
lag med omgivelsene for oppsetningen, altså å lage kaféteater, og 4)
det har vært et hovedanliggende å fortelle en god historie. Til
sistnevnte punkt kan det rettes kritikk. For greide forestillingen det den
ønsket, å fortelle en god historie? At historien om Kong Johan uten land
er god vil jeg ikke bestride. Shakespeare har nærmest udødeliggjort seg
med sine verk, og det har sin grunn. Det Innimellom-forestillingen etter
mitt skjønn ikke greide til det fulle var å fortelle en historie.
Shakespeares språk er i forhold til dagens verbalspråk nokså oppstyltet
og svulstig. Selvsagt bør det leses med barokke øyne. Samtidig må en i
en aktualisering flytte blikket mot dagens virkelighet. Jeg tror ikke jeg
var alene som tilskuer om å føle at mye av handlingen i "Kong
Johan" ble fortrengt i gjengivelsen av den barokt adelige
kommunikasjonsformen. Kanskje burde arbeidsgruppa vært enda mer brutale i
beskjæringen av stykket, og skapt en forestilling i dagens språkdrakt.
Samtidig kunne da mange kostelige tablåer og ordkløverier, som kanskje
karakteriserer Shakespeare, gått tapt. Dette er en vanskelig avveining en
må ta hensyn til når en vil benytte seg av Shakespeares verker.
"Kong Johan" anno 2002 bør uansett berømmes for en
suggererende formidling, med en treffende, humoristisk undertone.
Oppsetningen var over på i underkant av en time, til langvarig applaus.
Firkløveret bestående av både Jonas Kippersunds rutine og nye, friske
skuespillerkrefter, viste i det hele stor forståelse for pathosbetonte
sekvenser, stor uttrykksvilje og glød, god koordinering og meget livaktig
og troverdig scenekamp. Det var bare litt synd at teateropplevelsen ble
noe tøylet av den brokete historien som lå til grunn for
dramatiseringen. Tross dette fant "Kong Johan" på Innimellom
definitivt land.
|
Ansvarlig redaktør av Teaternett er Stein Kippersund. Adresse: Teaternett, Myrvegen 14, 2312 Ottestad. Teaternett har org.nr. 980 247 781. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no |