|
|
 |
 |
Absurdistisk om makt
Klas
Klättermus must die
Finlandssvenska
Teatern
Regi:
John Nuytstumo
Medvirkende: Marc Svahnström (Åland), Kim Gustafsson (Finland), Jonas
Kippersund (Norge).
Anmeldt av Ole Andreas Sandberg ,
frilansskribent og redaktør for www.betweenlines.net
En
frigruppe står bak sceneteppet og ergres over det kjedelige og innstuderte
barnestykket de skal spille. Så tennes ved tilfeldighet et gult lys, og
dermed begynner gruppa innøvningen av et annet stykke, stykket de egentlig
vil spille, et spill om maktens vesen. Dette er hva det transnasjonale
samarbeidsprosjektet Klas Klättermus must die springer ut
av.
Det var en dristig seilas av parodier, slapstick-humor og harselas
jeg var vitne til på intimscena til Innimellom i Hamar sentrum. Det var
premierekvelden 15.10, og de vel 50 frammøtte, dvs. full sal, fikk etter
humringen og latterutbruddene å dømme, god underholdning ut av oppsetningen.
Den originale tittelen, "Klas Klättermus must die", beskriver en frigruppes
kraftige oppgjør med seg selv. Denne nevrotiske gruppa ble framtilt gjennom
rolleskikkelsene til Jonas Kippersund, fra Norge, Marc Svahnström, fra
Åland, og Kim Gustafsson, fra Finland. Avsvarlig for prosjektet er først
og fremst Finlandssvenska Teatern, en frigruppa med base i Mariehamn i
Sverige. Regi for oppsetningen har Hedmark Teaters John Nyutstumo hatt.
Stykket, som varte noe over timen, bød på flere høyst utradisjonelle tolkninger
når det beveget seg "fra gotisk internatskole, til krigstidas motstandkamp
ved fjordens strand, til globaliseringsdemonstrasjoner i en moderne storbys
havnekvarter." Som nevnt var utgangspunktet for teateret noen improviserte
prøver forut for en egentlig fastlagt forestilling. Poenget var at disse
febrilske prøvene trakk hele frigruppas eksistens i tvil, den ble deres
selverkjennelse, deres vendepunkt.
Sånn sett var "Klas Klättermus must die" metateater, og dette gav definitivt
en kime til dypere betydning, selv om den lette humoren var det bærende
element forestillingen igjennom. Stykket var variert og hadde et vidt
spekter av roller, som ble turnert med sikkerhet og glød. Her fantes både
den største dåre, den mest autoritære og trangsynte, den unge og fandenivoldske,
den heltemodige, den oppofrende og visjonære, og flere. Rollene hadde
et utspekulert slektskap, kanskje litt for utspekulert, for helheten i
stykket var ikke like klar. Som tilskuer stilte jeg meg mange spørsmål
underveis, ikke bare fordi handlingen var innfløkt, men også
pga. det fortettede uttrykket. Her kunne det vært gjort et kompromiss
for tilgjengelighetens skyld. Å si så mye som mulig på
liten tid kan fort bli å si lite. Spørsmålet er hva
en kan få ut av farsepreget. På det beste gav det stykket
et driv, en tilstedeværelse som gav et spark til fasadene og deres gebrekkelighet.
Gjennom å overdrive og åpne for nye kilder til inspirasjon og kreativitet,
greide den dramatiserte frigruppa muligens å redde seg selv, i det minste
i ånden, selv om de måtte innse at det de gjorde ikke passet inn
i skjemaet.
"Klas Klättermus must die" hadde en god sirkelkomposisjon som fundament.
Dette grepet gjorde at stykket indirekte stilte mange aktuelle spørsmål:
Hva er betydningen av ånd i scenekunsten? Hva er best; inntjening og resignasjon,
eller fattigslighet og inspirasjon? Hva er selverkjennelse for en teatergruppe?
Ytterligere spørsmål kan stilles, f. eks på et mer eksistensfilosofisk
plan. Men over til sceneforholdene. I dette tilfellet var sceneteppet
bak kulissen. Kulissen markerte en sentral virkelighetsgrense og la rammer
for et ekstraordinært innsyn. Tilskuerne var nemlig adressert nærmest
backstage. Herfra kunne vi se det som skulle simulere innsiden av et hus.
Huset ble markert med en gråspraglete vegg med en skranglete dør, mens
et bord og noen stoler innenfor fungerte som inventar. Ved enkelte scener
benyttet også skuespillerne en tavle, en bærbar pc og noe tvilsomt bakverk.
Som kjent er det begrenset hva en kan få til av sceneforandringer på en
intimscene, og rollebytter kan skape vanskeligheter. Et problem med dette
stykket var at rollene ble mange og vanskelige å skille fra hverandre.
Premieren på Innimellom i Hamar var bare begynnelsen på en omfattende
turnévirksomhet for "Klas Klättermus must die". Senere vises stykket både
i Oslo, Kongsvinger og andre hedmarkske trakter, Åland og Finland. Altså
er muligheten der for de som vil oppleve absurdistisk teater. Hvor langt
på vei forestillingen bidrar kontemplativt kan diskuteres; underholdningsverdien
burde kunne få selv dyrebeskyttere til å skratte.
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|