![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
(annonse) |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Tre søstre Tre
søstre av Anton Tsjekhov Anmeldt av Per Kristian Norheim Regi: Ole Anders
Tandberg For noen år siden så jeg Tre søstre bli satt opp i Moskva og dersom man som meg har opplevd Tsjekhovs stykker i en dvelende og alvorstynget fremtoning, med mørke dresser, flosshatter og lange kjoler, så får man en ny og positiv erfaring i møte med høstens oppsetting på Nationaltheatret. Allerede anslaget er annerledes, når bejaende russisk popmusikk åpner stykket. Offiserene har sovjetiske uniformer og det er tydelig at tidsrammen er flyttet minst et halvt århundre frem. Umiddelbart slår dette en som en treffende løsning; den ørkesløse stemningen som råder i provinsbyen i Tre søstre lar seg lett overføre til sovjettidens resignasjon og dødvann. Etter hvert som drømmen om det perfekte samfunn ble mer og mer hul, antok livet i det kommunistiske Sovjetunionen stivnete former og tiden stoppet opp. Dette er en stemning som passer Tre søstre perfekt. De tre søstrene Olga, Masja og Irina vansmekter i sin tilværelse og søker trøst i fortiden og dagdrømmer. Drømmen om Moskva er et mantra som går igjen gjennom hele stykket; bare de får flyttet til Moskva skal et annet liv begynne. Men det viser seg at Moskva forblir en drøm. Livsholdninger og skjebner Felles for de tre søstrene er en følelse av livets meningsløshet; de drømmer om et Moskva hvor alt skal bli annerledes og bedre. Drømmen om Moskva er riktignok uklar og uten innhold og etter hvert som årene går, svinner den hen. Lykken fins et annet sted og søstrene klarer ikke å skape en meningsfylt tilværelse der de er. Livsudyktige menn Lenge synes Versjinin, i Kim Haugens vitale fremtoning, å være redningen for søstrene, ikke minst for Masja. Han er ukuelig optimist og ikke mist tilfører han provinshuset en sårt tiltrengt dose av poesi. Allikevel er det noe hult også ved Versjinin; på slutten av stykket, da alt er i oppløsning, faller hans filosofiske pågangsmot fullstendig igjennom. Sluttreplikken til Olga har ofte vært fremstilt som en siste spore av håp, men originalt nok er Olga full denne gangen og Masja og Irina går stille bort fra henne. Russiske bjørner og kosmonauter Hvorfor? Hva er meningen? Dette er det store spørsmålet i Tre søstre. Tsjekhov gir ikke noe svar og her ligger kanskje hans storhet som kunstner. Meningen med livet er et for stort spørsmål for livet og Tsjekhov nøyer seg med å fremstille livet. Det er nærliggende å tenke på budskapet til en annen stor russisk forfatter, Dostojevskij; du skal elske livet mer enn meningen med livet. Premieren på Tre søstre var også starten på årets Ibsen-festival. Mye kritikk er kommet årets program til del, blant annet at det savner en klar profil og at båndet mellom Ibsen og Tsjekhov er for svakt til å rettferdiggjøre at Tre søstre åpner festivalen. Uten å gå for dypt inn i en slik diskusjon, vil jeg hevde at forbindelsen Ibsen-Tsjekhov i høyeste grad er interessant. De to dramatikerne fra nabolandene Russland og Norge var samtidige og mottok utvilsomt mange av de samme kunstneriske impulsene. Ikke minst var de utvilsomt påvirket av hverandre, slik Martin Nag viser i sin bok Ibsen i russisk åndsliv. Det er nettopp i et slikt skjæringspunkt man må se Tre søstre sin innlemmelse i Ibsen-festivalen; som et speil som setter både Ibsen og Tsjekhov i et nytt lys. Ibsen og Tsjekhov Som et siste apropos kan jeg legge til at Martin Nag fremhever Hedda Gabler
som det Ibsen-stykket som ligger nærmest Tre søstre, både når det
gjelder tematikk og tilblivelseshistorie. Hedda Gabler kan sees
på Nationaltheatret i disse dager.
|
Ansvarlig redaktør av Teaternett er Stein Kippersund. Adresse: Teaternett, Myrvegen 14, 2312 Ottestad. Teaternett har org.nr. 980 247 781. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no |