![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
(annonse) |
![]() |
|
![]() |
![]() |
INTENS
og TANKERIK Lille
Eyolf av Henrik Ibsen Anmeldt av Per Kristian Norheim Regi:
Gabor Zsambeki ”Lille Eyolf er blant Ibsens minst spilte dramaer. Det er et kort, mørkt, nærmest nådeløst stykke teaterdiktning”, skriver Nationaltheatrets sjef Eirik Stubø i sin innledning til stykkets program. I den ungarske regissørens Gabor Zsambekis oppsetning på Amfiscenen har Lille Eyolf blitt et nakent og intenst drama, betegnende nok uten pause. Stykket får kraft ikke minst takket være gode prestasjoner av representantene for den nye generasjon norske skuespillere; Mads Ousdal, Gørild Mauseth, Silje Færavaag og Henrik Mestad. Tung
symbolikk I sentrum for handlingen står lille Eyolf – et vanskjøttet barn som er offer både for de voksnes ambisjoner og for deres forsømmelse. For faren, Alfred Allmers, skal lille Eyolf realiserer det han selv ikke har klart: ”Eyolf skal være den fullferdige i vår slekt. Og jeg vil sette mitt nye livsverk i det å gjøre ham til den fullverdige”. Samtidige blir det klart at det er noe sykelig ved Allmers’ forhold til sønnen; lille Eyolf viderefører den incestuøse bindingen Allmers har til sin halvsøster Asta, den store Eyolf. For den varmblodige Rita Allmers blir både den lille og den store Eyolf en stengsel for hennes grådige begjær overfor mannen. Rita går så langt som å ønske at hun aldri hadde født lille Eyolf. Som et stygt pek fra skjebnen er det nettopp det som skjer; lille Eyolf drukner og utløser en storm av vonde følelser og beskyldninger de voksne imellom. Sterke følelser Rita i Mauseths ruvende skikkelse vokser mer og mer, og selv om Mauseth kan ha en tendens til å overspille, er hun overbevisende som den lidenskapelige kvinnen som straffes for sitt egoistiske begjær. Ousdal må også sies å være overbevisende som Alfred; imidlertid har stykkets ”forvandlingens lov” en motsatt effekt på ham. Idealisten Alfred skrumper inn og blir en infantil stakkar. Nettopp i den forvandlingen som både Rita og Alfred gjennomgår, åpner Ibsen for noe meget uvanlig til ham å være – nemlig en lykkelig slutt. Lykkelig
slutt? Rollepersonene i Ibsens dramaer drives av sterke følelser og forfølges av ånder fra fortiden. Dette gjør at de sjelden klarer å løfte blikket og se utover sin egen situasjon. De er fanget av sine drifter og går til grunne sammen med dem. Opptakten i Lille Eyolf er den samme; hat-kjærlighetsforholdet mellom Rita og Alfred, den incestuøse bindingen mellom Asta og Alfred bærer begge dødskimen i seg. Etter lille Eyolfs død løses allikevel alt opp; Asta bryter ut og drar sin vei sammen med den kjernesunne veibyggeren Borgheim, og Rita og Alfred bestemmer seg for å vie seg til hjemløse barn. Fra
egoisme og navlebeskuen til omsorg og vidsyn – dette minner mer om
Dostojevskij enn Ibsen. Tilskueren får selv velge om han vil tro på det.
Samtidig er kanskje ikke slutten i Lille
Eyolf unik for Ibsen; forskjellen er bare at han her viser en mulighet
som leseren og tilskueren må tenke ut selv i de andre stykkene?
|
Ansvarlig redaktør av Teaternett er Stein Kippersund. Adresse: Teaternett, Myrvegen 14, 2312 Ottestad. Teaternett har org.nr. 980 247 781. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no |