|  |  |  |  | 
      
        | Teaterleksikon | << Tilbake  | Fram
        >> |  S 
      
        | scenelys |  
        | << HVORFOR SETTE LYS
 Det primære målet med lyssetting er rett og slett å oppnå den ønskede
        kommunikasjon mellom scene og sal, mellom 
        publikum og aktører. For å oppnå dette vil
        det som regel være nødvendig å få scenen tilstrekkelig belyst slik at tilskuerne ser
        aktørene og hva de gjør. Hva som er tilstrekkelig lys vil kunne variere med de
        forskjellige publikumsplassene. Det som er tilstrekkelig på første rad er ikke
        nødvendigvis tilstrekkelig for bakerste rad, det som er nok for senterfeltet holder
        kanskje ikke for de som sitter ytterst på sidene. For å få til en god balanse er det
        nødvendig å prøvesitte lyset fra forskjellige tilskuerplasser. 
 Følelsen av hva som er tilstrekkelig lys vil også kunne variere med den enkelte
        tilskuer. Det er også avhengig av hva øyet har vennet seg til. Kommer vi for eksempel
        utenfra en sollys sommerdag til et mer dempet rom vil det ta tid før øyet venner seg til
        det nye lyset. Har øyet vent seg til en mørk eller dempet sal vil en påfølgende fullt
        lyssatt scene virke mer lys. Vekslingene mellom nivåer i lys vil bety mye. De kan
        utføres slik at de styrker kommunikasjonen mellom publikum og aktører gjennom å være
        smidig og tilpasset den forutgående, pågående og påfølgende handling eller i verste
        fall ødelegge hele kommunikasjonen. Balanse vil være et nøkkelord, for å skape
        ønsket belysning, skulpturering, utvalg og rom i sceneområdet, atmosfære og stemning,
        interaksjon, flyt og framdrift, stil. (Reid 1996: 10f)
 
 
 |    
 Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn
    under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no
 
 |  |  |