FAGLITTERATUR / Teaterleksikon / S

(annonse)

Denne side endret
29. februar 2004

HOVEDSIDE
Om Teaternett
FAGLITTERATUR
Teaterleksikon
Bibliotek
SØK



Teaterleksikon

<< Tilbake 

  Fram >>

S

scenelys
 


HVORFOR SETTE LYS

Det primære målet med lyssetting er rett og slett å oppnå den ønskede kommunikasjon mellom scene og sal, mellom publikum og aktører. For å oppnå dette vil det som regel være nødvendig å få scenen tilstrekkelig belyst slik at tilskuerne ser aktørene og hva de gjør. Hva som er tilstrekkelig lys vil kunne variere med de forskjellige publikumsplassene. Det som er tilstrekkelig på første rad er ikke nødvendigvis tilstrekkelig for bakerste rad, det som er nok for senterfeltet holder kanskje ikke for de som sitter ytterst på sidene. For å få til en god balanse er det nødvendig å prøvesitte lyset fra forskjellige tilskuerplasser.

Følelsen av hva som er tilstrekkelig lys vil også kunne variere med den enkelte tilskuer. Det er også avhengig av hva øyet har vennet seg til. Kommer vi for eksempel utenfra en sollys sommerdag til et mer dempet rom vil det ta tid før øyet venner seg til det nye lyset. Har øyet vent seg til en mørk eller dempet sal vil en påfølgende fullt lyssatt scene virke mer lys. Vekslingene mellom nivåer i lys vil bety mye. De kan utføres slik at de styrker kommunikasjonen mellom publikum og aktører gjennom å være smidig og tilpasset den forutgående, pågående og påfølgende handling eller i verste fall ødelegge hele kommunikasjonen. Balanse vil være et nøkkelord, for å skape ønsket belysning, skulpturering, utvalg og rom i sceneområdet, atmosfære og stemning, interaksjon, flyt og framdrift, stil. (Reid 1996: 10f)

<< Tilbake 

  Fram >>

 

A  B  C  D  E  F  G  H  I   J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  X  Y  Z  Æ  Ø  Å  



Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no