|  |  |  |  | 
      
        | Teaterleksikon | << Tilbake  | Fram >> |  S 
      
        | scenelys |  
        | <<
          Hvorfor sette lys FRA NATURLIG TIL KUNSTIG LYS
 I utgangspunktet brukte teatret naturlig lys, det vil si lys fra solen eller månen. De
        første menneskeskapte lyskildene tatt i bruk som effekter var fakler og bål. Når
        teatret flyttet innendørs i haller og hus på 15-1600-tallet ble det nødvendig med
        utvidet kunstig belysning. Vokslys ble etterhvert tatt i bruk langs scenekanten (rampelys),
        mellom kulisserekkene og i lysekronene i salen. Vokslysene måtte stelles og skiftes under
        forestillingen av scenetjenere. På 1800-tallet ble det innført gasslys. Det ga sterkere
        lys, men krevde mye oksygen og avga mye varme. Når kvinnene besvimte i teatret så
        skyldtes det kanskje ikke bare de sterke følelsefylte handlingene på scenen, men også
        dårlig luft. Gasslyset var også en stor sikkerhetsrisiko og førte til flere store
        teaterbranner. Den voldsomste er brannen i Ringtheater i Wien i 1881 der antallet omkomne
        antas å ha vært opp til 900. (Nygaard 1993)
 Mot slutten av 1800-tallet blir det derfor innført elektrisk lys. I utgangspunktet var
        ikke bare scenen, men også salen opplyst. Etter hvert som det elektriske lyset innføres
        blir det vanlig å mørklegge salen. Fra 1890-tallet blir bruk av lys som scenisk
        virkemiddel mer og mer viktig, ikke minst gjennom den sveitsiske scenografen Adolphe
        Appias dekorasjoner til blant annet Wagners operaer. I vår tid er lys en sentral del av
        scenografien i de fleste innendørsteatre (Nygaard 1993).
 Av og til benyttes kombinasjoner av kunstig og naturlig lys. I Hedmark Teaters
        forestilling 2000 i Hamardomen på Domkirkeodden ble tidspunktet på dagen utnyttet
        for forestillingen til å oppnå en glidende overgang mellom dagslyset ute og teaterlyset
        inne. Vernebygget av glass gjør det mulig å spille på begge lysformer. Tidspunktet på
        året, de 2-3 første ukene av august, innvirket også på dette.
 
 |    
 Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn
    under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no
 
 |  |  |