FAGLITTERATUR / Teaterleksikon / S

(annonse)

Denne side endret
17. april 2001

HOVEDSIDE
Om Teaternett
FAGLITTERATUR
Teaterleksikon
Bibliotek
SØK



Teaterleksikon

<< Tilbake 

  Fram >>

S

Scene-kamp med kårde og daggert
av Magne Kippersund

SLAGPARADER OG "PRIS DE FÈRES"

Vi kan fjerne motstanderens våpen fra eget våpen i samme moment som vi parerer. Da legger vi litt ekstra kraft i paraden, og utfører den som et slag mot motstanderens våpen i stedet for bare å plassere en hindring for det. Motstanderens våpen spretter da litt tilbake i stedet for å "parkere" mot vårt våpen. Dette kalles en slagparade (beat pary).

Dersom man vil kaste vekk motstanderens våpen etter en "vanlig" parade, hvor våpna i øyeblikket etter paraden fortsatt ligger mot hverandre, kan man benytte "pris de fères" (pri dø fær). Pris de fères er et moment hvor vi "kaster vekk" motstanderens våpen ved å skyve det nedover langs eggen på vårt eget våpen i en glidende bevegelse hvor våpnene følger hverandre egg mot egg (helst skal man oppnå den klassiske "sjrinsj-lyden"!) til motstanderens våpen til slutt blir kastet ut i forlengelsen av vårt våpen. Motstanderens våpen skal da "kastes ut" etter en 45 graders vinkel fra vår senterlinje. Parerer vi lavt, "kaster" vi motstanderens våpen oppover. Parerer vi høyt, "kaster" vi våpenet nedover.

(OBS! "Kaste vekk" våpenet betyr her ikke at våpenet bokstavelig talt kastes gjennom lufta. Motstanderen har fortsatt grep om og kontroll over våpenet. Det å få motstanderen til å miste våpenet sitt er i scenekamp et avansert moment som ligger for viderekomne.)

Tre "pris de fères"
a) Croisé (kroasé) - vi kaster nedover eller oppover i en naturlig forlengelse av paraden

b) Bind (baind) - vi kaster nedover eller oppover etter å ha flytta motstanderens våpen til motsatt side av kroppen

c) Envelopment - vi kaster nedover eller oppover etter å ha flytta motstanderens våpen til motsatt side av kroppen, og tilbake igjen til samme side som i utgangspunktet (en "omvikling")

Pris de fères kan ikke utføres uten at aktørene har god kontakt gjennom våpnene sine, og at de har en god balanse i trykk og mot-trykk i punktet hvor eggene møtes.

Når vi bruker bind og envelopment må vi være oppmerksomme på faren ved å svinge spissen på våpenet vårt i rommet foran partners fasade, samt faren ved å føre spissen på motstanderens våpen i rommet foran vår fasade.

<< Tilbake 

  Fram >>

 

A  B  C  D  E  F  G  H  I   J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  X  Y  Z  Æ  Ø  Å  



Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no