FAGLITTERATUR / Teaterleksikon / S

(annonse)

Denne side endret
17. april 2001

HOVEDSIDE
Om Teaternett
FAGLITTERATUR
Teaterleksikon
Bibliotek
SØK



Teaterleksikon

<< Tilbake 

  Fram >>

S

Scene-kamp med kårde og daggert
av Magne Kippersund

TILBAKETREKNING OG NY PLASSERING AV VÅPENET

Når vi utfører et hugg eller et stikk utfører vi dem med oppmerksomhet og konsentrasjon. Partneren vår er oppmerksom og spesielt forberedt på å ta i mot våre hugg og stikk med parader. I øyeblikket rett etter at et hugg eller et stikk er avlevert og parert, vil det imidlertid være en fare for at vi slapper noe mere av, og står i fare for å miste oppmerksomheten. Det er derfor momentet med tilbaketrekningen av våpenet kan utgjøre en vel så stor risiko som selve angreps- og forsvarsmomentet. Vi kan forebygge denne risikoen ved a) å være bevisst om faren, og b) automatisere en sikker utførelse av momentet.

Tilbaketrekning i rommet til sides for aktørene
Som tidligere nevnt forsøker vi generelt å la spissen på våpenet unngå rommet foran partners ansikt, bryst, mage og underliv. Den sikreste måten å trekke våpenet tilbake på er derfor å la det falle til siden og føre det tilbake der ute - i et rom som ligger til sides for partners og egen kropp.

Ny plassering ved å "gå rundt kroppen"
Når den høyrehendte fekter har angrepet med et hugg som har startet på hans/hennes høyre side, og deretter skal angripe med et hugg som starter på hans/hennes venstre side, er den sikreste veien over til sitt venstre øre (start-posisjon for hugget) å slippe våpenet til så loddrett stilling som mulig (pekende nedover), føre våpenet bak ryggen og i det den våpenførende hånda er ved det venstre øret, fortsette bevegelsen med å hugge. Våpenet vil da måtte vippes fra en tilnærmet loddrett stilling til en tilnærmet vannrett stilling et sted på denne vandringen. Dette bør skje når den våpenførende hånda er på plass ved det venstre øret, eller rett etter dette. Dette fordi oppvippinga av våpenet bør skje i et rom som fekteren ser.

Tilbaketrekning i rommet foran partners fasade
Når vi vi skiftevis angriper partners høyre og venstre side, og benytter teknikken hvor vi fører våpenet tilbake i et rom som ligger til sides for partners og egen kropp, samt bak langs ryggen på vår egen kropp mellom hvert hugg, benytter vi den tryggeste måten å føre våpenet på mellom hvert hugg. Denne måten gir imidlertid også den lengste vandringen for våpenet, og vil lett kunne gi inntrykket av en noe omstendelig og "treig" kamp. Av og til kan det være funksjonelt og dessuten visuelt mer attraktivt å trekke våpenet tilbake på en raskere måte. Vi kan da trekke våpenet tilbake i det rommet som ligger foran partners fasade. I så fall gjør vi det på én av følgende to måter:

Tilbaketrekning langs lav linje
Dersom vi har avlevert et hugg mot lår (lavt hugg), trekker vi våpenet tilbake så vannrett som mulig til våpenet ligger i rommet til sides for partners fasade. Deretter vipper vi våpenet opp i loddrett stilling, til utgangsposisjon ved øret. Denne tilbaketrekningsmåten kan vi også bruke når vi har avlevert stikk mot lavt senter.

Tilbaketrekning langs høy linje
Dersom vi har avlevert et hugg mot overarm (høyt hugg), vipper vi først våpenet opp, slik at spissen på våpenet ligger over partners ansikt. Denne vippen opp gjør vi i det rommet som ligger til sides for partners fasade. Deretter trekker vi våpenet så loddrett som mulig tilbake til vårt øre (utgangsposisjon for neste hugg). Denne tilbaketrekningsmåten kan vi også bruke når vi har avlevert hugg mot hode eller stikk mot høyt senter.

<< Tilbake 

  Fram >>

 

A  B  C  D  E  F  G  H  I   J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  X  Y  Z  Æ  Ø  Å  



Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no