|
|
|
 |
 |
| Teaterleksikon
|
<< Tilbake |
Fram
>> |
F
| fotball |
idrettsgrein med
klare teatrale element, vart skapt mot slutten av 1800-talet og hadde aukande, nesten
eksplosiv oppslutnad og popularitet fram mot år 2000. Ved internasjonale meisterskap har
fjernsynsdekkinga av idretten idag bortimot global oppslutnad. Oppslutnaden rundt
fotballen har også knytt sterke kommersielle og også politiske interesser til idretten.
Når eit landslag vinn eit internasjonalt meisterskap vert dei hylla på linje med dei
aller største nasjonale heltane. Då Danmark vann Europameisterskapet i fotball i Sverige
i 1992 fekk flyet med spelarane militær eskorte når det kom inn i dansk luftrom.
Etter at teatervitskapen vart fornya med samfunnsfaglege perspektiv og omgrep på 1980- og
1990-talet (Jon Nygaard, Universitetet i Oslo) dekkjer
teater-omgrepet også ei rekkje uoffisielle teaterformer.
I dette perspektivet er det avgjerande at tilskodarar og aktørar er tilstades i same rom
på same tid, her og no, og gjensidig påverkar
kvarandre direkte under framsyninga. Dette opnar opp for og inkluderer også
sportshendingar i teateromgrepet. Mellom anna fordi sportsgreinene ikkje brukar
teater-omgrepet om seg sjølve har det ikkje vore vanleg å ta dei med. Men fenomena har
klare fellestrekk med teater, og har ofte omlag same samfunnsmessig funksjon som teatret
har eller historisk har hatt.
Med teaterord kan vi definere fotballen slik: Eit improvisasjonsspel i to
akter, med definerte roller og symbolske stiliserte kostymer,
klar konflikt, scenografi, faste ritualer, dramaturgiske element,
åpen slutt og med publikum som aktiv deltakar (supportarklubben til Sportsklubben Brann
kallar seg av og til "den 12. mann", og reknar seg som ein medaktør i
spelet.).
Den historiske parallellen til fotballen er dei romerske
gladiatorkampane, til dømes
naumachia, eit tema i dei fleste framstillingar av teaterhistoria. Begge formene siktar
mot å underhalde publikum, avleie frustrasjon, aggresjon og opprør i befolkninga
og motivere til gruppeidentitetar. Maktgrupper i samfunnet ynskjer å bli identifisert med
vinnarane.
Fotballen ligg nærare det tradisjonelle teateromgrepet enn gladiatorkampane. I fotball
utkjempar deltakarane ei symbolsk konflikt, rett nok med avgrensa bruk av vald, og med
skader og sår som sentrale element i spelet og underhaldninga. Gladiatorkampane
handla om liv eller død for aktørane. Deltakarane i fotball-teatret kan spele fleire
kampar etter eit nederlag, medan taparane i gladiatorkampane ikkje kunne reise seg igjen.
|
Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn
under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no
|
|
|