|
|
 |
 |
Teaterleksikon
|
<< Tilbake |
Fram
>> |
R
regissør |
Den eller de som i
en teaterproduksjon har ansvaret for
regi, iscenesettelsen av en
forestilling, og forestillingens helhet.
I 1810 ble det etablert en yrkestittel som regissør ved
Comédie-Francaise som Régisseur en chef, ”sjefsregissør”.
Forestillingskoordinator
Utviklingen av regissørens rolle slik den er i dag begynte tidlig på
1800-tallet i Europa. Før lå ansvaret for iscenesettelsen hos de ledende
skuespillerne ved teatret. Samfunnsutviklingen på denne tiden og
utviklingen av teatrenes driftsform førte til flere yrker og
spesialiserte funksjoner ved teatrene. Utviklinga av sceneteknikken,
scenografi, lysteknikk og skuespillerkunst økte behovet for en
overordnet organisator og leder. Nye kompliserte stykker (historiske
skuespill og melodramaer) krevde lengre prøvetid. Det ble også lagt mer
vekt på hvordan skuespillene skulle framføres.
Dramatikerne fikk
sterkere meninger om hvordan skuespillene skulle se ut på scenen og det
ble behov for mer plass, flere skuespillere og flere tekniske
virkemidler. Skuespillerne måtte i større grad enn tidligere fungere i
en helhet og tilpasse seg den, med bevegelsene på scenen, gester, mimikk
og stemme. For å få den tilsiktede virkningen, for å tilfredsstille
publikums forventninger og klare konkurransen med andre
underholdningsformer la teatrene mer og mer vekt på leseprøver,
tekstanalyse, scenografi og ensembleøving. Skuespillerne ble i større
grad deler av et maskineri, eller et instrument, som instruktøren skulle
spille på, og ble tvunget til å underlegge seg en samlende
forestillingskoordinator.
Den geniale kunstner
Romantikken dyrket den geniale kunstneren. I teatret kom det
til uttrykk gjennom behovet for en leder som samlet alle elementene i en
teaterforestilling, smeltet dem sammen til en kunstnerisk samstemt
helhet og som tok ansvaret for gjennomføringen av forestillingens
grunnleggende ide. Utover i hundreåret samles stadig flere tråder i
regissørens hender. Richard Wagner innfører begrepet
gesamtkunstwerk, «helhetskunstverket».
Forestillingen blir regissørens verk, riktignok i stor grad på vegne av
dramatikeren.
Idag er regissøren viktig
i de aller fleste forestillingsprosjekter. Betydningen av funksjonen
varierer likevel mye: Fra å være likeverdig medlem av en frigruppe,
kanskje kombinert med en skuespillerrolle til å være på toppen av en
organisasjonspyramide ved et stort institusjonsteater. Regifunksjonen
kan være kollektiv, det vil si at alle er med på å ta beslutninger,
eller den kan være sterkt sentralisert i hendene på en person.
Gjennomføre forestillingens intensjoner
Regissøren vil søke å finne gjennomførbare løsninger av
arrangement,
personinstruksjon og eventuelt avgjørende grep i forestillingens
dramaturgi for å løse forestillingens kunstneriske intensjoner.
Regissøren vil ha ansvaret for hvordan forestillingen som helhet
kommuniserer med et publikum. Regissøren vil være publikums øye under
prøveprosessen, se forestillingen fra tilskuerens posisjon. En
forestilling må klare å kommunisere med publikum. Forestillingen skal
skape et felles rom for de som deltar, et kodefellesskap, et
samhandlingsfellesskap. Regissøren må kjenne hvilke koder publikum
forstår, og på hvilken måte de forstår dem. Disse kodene vil variere med
ulike publikumsgrupper: Avhengig av kjønn, alder, bosted, yrke,
historie, politisk situasjon. Regissøren vil ha ansvaret for å drive
prosessen framover, å skape framdrift.
Ledelse og teamarbeid
Rollen til regissøren vil variere fra produksjon til produksjon, og fra
person til person. Den vil også variere med teatertradisjoner,
samfunnets historie og politisk system. En regissør kan være flink til å
lytte til medarbeidere selv om hun tar alle endelige avgjørelser.
Motsatt kan en kommunikativ, team- og prossessorientert regissør være
dyktig til å få gjennom sin vilje. Regissørens rolle handler derfor ikke
bare om ulike kunstneriske tradisjoner og intensjoner, men om ulike
strategier for ledelse og teamarbeid.
|
Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn
under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no
|
|
|