![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
(annonse) |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Det
Åpne Teater og produksjon av samtidsdramatikk Det er en glede å få positive tilbakemeldinger på gjestespillet fra Traverse, og det skal ikke bli det siste av sitt slag her på teatret! Det er også en glede å se at Det Åpne Teater får betegnelsen «det viktigste teatret i Oslo». Men i det øvrige av Huttons debattinnlegg er det en del feil som bør rettes opp: Teatrets høstprogram presenterer virksomheten både innen forestillinger, enkeltprosjekter og manusutvikling. Det står ingen steder at teatret kun utvikler tekster gjennom workshop metoder. Derimot står det at «teatret gir konsulenthjelp, og tilbyr evt. lesning og/eller verkstedsarbeid med profesjonelle skuespillere». Ingen manusprosesser er like, og de fleste gjennomføres uten workshop underveis. Prosessen legges også opp i samarbeid med dramatikeren. Ingen verksted gjennomføres på dette teatret uten et klart formulert mål for arbeidet. Det stilles helt spesielle krav til instruktør og skuespillere i et verksted, og Det Åpne Teater er nøye i sitt valg av slike.Etter verksted oppsummeres og evalueres arbeidet. Selvfølgelig. Vi er et teater som er opptatt av resultater. Det beste resultatet er en urpremiere på et godt skuespill. Det Åpne Teater gikk inn en ny fase for litt over 3 år siden, og arbeidsmåten såvel som kravene teatret stiller ble vesentlig endret den gangen. Det er et kjernepunkt for Det Åpne Teater å bidra til og øke antallet norske urpremierer gjennom en kvalitetsheving av dramatikken. Både som teatersjef på Det Åpne Teater og som dramatiker selv vet jeg svært godt at man ikke skriver for å komme i verksted, eller bli lest av en konsulent - man skriver for å møte et publikum gjennom en forestilling. Det er imidlertid å gjøre både den enkelte dramatikeren og samtidsdramatikken en bjørnetjeneste dersom et stykke blir satt i produksjon og det ikke er en virkelig god tekst. Det er påtagelig vekst innen samtidsdramatikk i Norge for tiden. Det skrives flere og bedre tekster. Det er stor interesse for nye tekster på teatrene generelt. Utvilsomt er det behov for minst én scene der det spilles samtidsdramatikk hele tiden. Det Åpne Teater vil være en slik scene, men det er plass til flere. Det har siste halvannet året også vært økende interesse for norsk og nordisk samtidsdramatikk i utlandet - ved siden av Jon Fosse. Dette har bl.a. manisfestert seg i enkelte større arrangementer, som Scandinavia on Stage i New York våren 2001, Nordic New Drama i St.Petersburgh oktober d.å. og Nordic Plays på Royal Court (London) desember d.å. Vi er med andre ord vitne til begynnelsen på en svært positiv bølge. De siste årene har det vært en vesentlig økning av manus som utvikles ved Det Åpne Teater. Stadig flere av disse blir ferdigstilt og er av en slik kvalitet at de bør settes opp på en teaterscene. Det Åpne Teater verken kan eller skal selv sette opp alle disse tekstene, men videreformidler en rekke tekster til teatre og instruktører. I perioden siden undertegnede tiltrådte har det vært arbeidet for å skaffe produksjonsmidler og øke forestillingskapasiteten ved teatret, og dette har ført til bl.a. følgende: produksjonsstøtte gjennom ulike kanaler til sideROM produksjoner og andre produksjoner, oppussing av Prøvesalen til studioscene, opprustning av teatrets tekniske utstyr, ressurser til øket bemanning til forestillingsavvikling m.m. Dette arbeidet er høyt prioritert av undertegnede, og foreløpig er produksjonsmidler kommet som tilskudd til enkeltproduksjoner. På sikt er det teatrets mål å ha en egen pott av en viss størrelse til egen/coproduksjoner. Arbeidet for en slik pott drives målbevisst fra teatrets side. Det Åpne Teater er ikke en isolert enhet i teaterlandskapet, men eksisterer i et nettverk med både teatre, dramatikere og andre scenekunstnere. Teatret ønsker nettopp et levende samarbeid med dyktige og engasjerte kolleger for å nå felles mål: Flere gode oppsetninger av gode tekster. Til orientering: Teatret gjennomførte i 2001 5 produksjoner (egen/coproduksjoner) og viste 12 gjesteforestillinger. Inneværende år vil teatret ha gjennomført 4 egen/coproduksjoner, og ha vist 10 gjesteforestillinger. Neste år planlegger Det Åpne Teater 6-8 egen/coproduksjoner og et program med gjesteforestillinger av samtidsdramatikk fra Norden og Europa. Teatret vil også legge opp til lengre spilleperioder og større forutsigbarhet i programmet, som et ledd i arbeidet for å skape et større pulikum. Med en stab på beskjedne 10 personer, er dette ikke noe å skamme seg over. Til sammenligning har Traverse en stab på 34 personer uten at man regner med «front of house staff» etc. (som jo er viktige i forhold til avvikling av forestillinger). Traverse har tilhold i et moderne bygg og disponerer to moderne og relativt velutstyrte scener. Traverse gjennomfører et flertall av sine forestillinger som co-produksjoner og gjesteforestillinger. Traverse er en kilde til inspirasjon for oss på Det Åpne Teater, og anbefales på det varmeste som scene under Edinburgh festivalen i august hvert år! Gode tanker fra Franzisca Aarflot, teatersjef Det Åpne Teater Relatert link: Åpent brev til Det Åpne Teater fra Stephen Hutton (brevet som dette innlegget er et svar på), publisert på Teaternett 23. oktober 2002. DEBATT Teaternett formidler nyheter fra norsk og internasjonalt teater. Hjelp oss å være oppdatert! Skjer det noe der du er - send oss et tips! Vår epostadresse: teaternett@teaternett.no |
Ansvarlig redaktør av Teaternett er
Stein Kippersund, Torstadvegen 46, 2335 Stange Teaternett har org.nr. 980 247 781. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no |