Fra gresk, betyr "handlingslære", læren om oppbygging eller komposisjon av et
dramatisk forløp eller forestilling, i praksis dramatisk komposisjon, oppbygging og
utvikling av dramatisk handling. Dramaturgien har tradisjonelt tatt utgangspunkt i
tekstens struktur, men begrepet brukes idag mer allment om oppbygging, spenningsutvikling
og fortellerstruktur i en forestilling der andre elementer er likestilt med teksten.
Ofte vil også regissøren ha hovedansvaret for
dramaturgien i en forestilling, gjennom utvalg av tekst, kontinuerlig oppdatering av et
manus under bearbeiding og forestillingens samlede handlings- og spenningskomposisjon. En kjøreplan kan være et verktøy for dette.
Det er vanlig å regne med tre hovedgrupper av dramaturgi-modeller i teater: dramatisk dramaturgi (etter Aristoteles), episk dramaturgi (etter Brecht) og visuell eller likestilt dramaturgi.
Det er også andre begrep i bruk, som simultan dramaturgi, kvinnelig dramaturgi,
sirkeldramaturgi og performance-dramaturgi.
Begrepet brukes også mye i
tilknytning til litteratur og film.
Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn
under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no