|
|
|
 |
 |
| Teaterleksikon
|
<< Tilbake |
Fram >> |
F
| fjerde vegg |
Begrep fra
naturalismens teater fra slutten av 1800-tallet. Tanken var å skape et teater der skuespillerne
framførte forestillingen uten tanke på tilskuerne. Den
"fjerde veggen" var den veggen som ble fjernet for at tilskuerne skulle få se
forestillingen, nærmest som priviligerte kikkere. "Tilskuerne kan se inn gjennom en
vegg som skuespillerne ikke kan se gjennom" (Rygg 1995:221) . Dette førte blant
annet til at skuespillerne spilte med ryggen mot publikum
dersom det føltes naturlig i forhold til handlingen.
Tanken om den fjerde veggen var med på å øke skillet mellom scene og sal i teatret. Teater ble ikke forstått som en
samhandling mellom scene og sal, aktørene skulle forholde seg upåvirket av publikum, i
motsetning til i teatrale former som f.eks. Commedia dell'Arte.
Det var grunnleggeren og lederen av Théâtre Libre i Paris, André Antoine som lanserte den fjerde veggen. Antoine
er også regnet som naturalismens far i teatret.
Litteratur:
Jon Nygaard: Teatrets historie i Europa. Del 2: Teatret fra 1750 til 1900. Det
offisielle teatret Spillerom 1992 (188f)
Maja Lise Rønneberg Rygg: All
verden er en scene 1 Gyldendal 1995 (221f)
|
Teaternett arbeider med å bygge opp en database over teaterfaglig stoff, begreper og navn
under overskriften teaterleksikon. Send oss også gjerne tips! Vår adresse er: teaternett@teaternett.no
|
|
|