|
|
 |
 |
Absurd GENISTREK
Av
Stein W. Kippersund
Regissør Nina Wester og Det Norske Teatret har tatt
fuglen i flukten med forestillingen Ulovleg norsk, basert på papirløse Maria
Amelies bok. Med enkle, men raffinerte virkemidler, henter regissør og skuespillere ut
både dramatikk og eksistensiell nerve i denne helt spesielle historien, ikke minst
gjennom virkningsfull bruk av svart humor.
For det er på ingen måte gravalvoret som preger iscenesettelsen av denne saken, en sak
som holdt media og offentlighet fanget i et flere uker langt "fra dag til
dag"-drama på nyåret. Denne forestillingen har stort register, og ikke minst noe
så sjeldent på norsk, som gode porsjoner svart humor, på høyde med upolert
østeuropeisk før-1989-standard. Det Norske Teatret har våget å skyve på
vårprogrammet, og gi plass til et brennaktuelt teaterstykke, som går rett inn i den
politiske debatten.
 |
Foto: Det Norske
Teatret, Dag Jenssen © |
Møter
loven: Ned i kaninhullet, som Alice i Eventyrland, "et sted
må grensen gå!" Amelie får ingen forståelse fra norsk rettsvesen. Espen Løvås,
Ingeborg S. Raustøl, Camara Lundestad Joof, Ragnhild Hilt, Sverre Bentzen
. |
Og selv om virkemidlene er enkle er dette solid håndverk.
Regissøren har våget å
strippe scenen for storslått scenografi og satset på skuespillerne, flere av dem nye og
ukjente. De kvitterer med gode rolletolkninger, uredde og direkte publikumshenvendelser,
og sømløse vekslinger mellom flere roller.
Uhøytidelig og årvåken
Hovedrolleinnehaver Ingeborg S. Raustøl presenterer med største selvfølge en
uhøytideleg og naturlig Maria Amelie-skikkelse, årvåken, skarp og energisk. Espen
Løvås har fantastiske raids som "Loven". Og midt mellom flere unge sprudlende
skuespillere må jeg nevne veteranene Sverre Bentzen som Maria Amelies far og Ragnhild
Hilt som moren. Disse bidrar sterkt med dybde, varme og ryggrad til et troverdig prosjekt,
som både har seriøs tyngde og gir mening.
 |
Foto: Det Norske
Teatret, Dag Jenssen © |
Papirløs
mellom papirbunkene: Ingeborg S. Raustøl. |
Øm nerve i norsk identitet
Maria Amelies historie er naturlig nok den røde tråden i dette prosjektet. Men dette
stykket handler langt fra bare om henne. Her er det gjort skikkelig research, og vi møter
mange andre skjebner og absurde situasjoner fra det grå og skjulte papirløse
Ingenmannslandet i Norge. Det Norske Teatret kan være mer enn bekjent av at nettopp de,
med sitt pretensiøse navn, har tatt tak i dette stoffet og virkelig trykker på en øm
nerve i den norske identiteten. Fillerister oss litt, i vårt velbehag og vår mette
selvgodhet. Det er kontant, selvbevisst og modig gjort, og etter undertegnedes mening en
ny milepæl for et teater, som faktisk våger å ta reelt tak i norske utgruppers
situasjon. Et lite historiens lune, å se Maria Amelie svinge moppen for å finansiere
"ulovlige" studier, på samme scene der Maria i Olaug Nilsens Få meg
på for faen for bare noen år siden tok tunge tak som vaskehjelp på
Universitetet i Bergen...
Flortynt
Nina Westers regi er flortynn som silke, men sterk som nanofibre og supereffektiv: Det
scenografiske grepet med nettopp å bruke mengder av papir for å beskrive de papirløses
virkelighet fungerer glitrende. Må oppleves! Teksten er på ingen måte billig og
hardtslående propagandistisk. I et tema som rører ved så mye følelser ville det fort
blitt en nærliggende felle å gå i. Forestillingen styrer stødig forbi, det er fokusert
på nøkterne fakta, og vi ser de absurde konsekvensene selv de enkleste utfordringer får
for den som sitter i de papirløses hengemyr. Tekst og replikker har dobbeltbunn med gode
porsjoner ironi, ordspill og ordlek. Replikkene i byråkratenes munn avslører uten
omsvøp seg selv, de henger i lufta, paradoksene spilles ut og den juridiske
argumentasjonen faller for eget grep.

|
Foto: Det Norske
Teatret, Dag Jenssen © |
Ubønnhørlig:
Maria Amelie (Ingeborg S. Raustøl) deporteres, til det ukjente. |
Vente på UNE
I det hele tatt går tanken tilbake til de absurdistiske klassikerne etter denne
produksjonen. Meningsløsheten, frustrasjonene, håpløse situasjoner og svart humor
knytter an til både Alice i Eventyrland, Franz Kafka, Pinter og Becketts
Vente på Godot, for ikke å snakke om klassikere som Václav Havels Audiens.
Etter denne forestillingen blir det unektelig tankevekkende at midt i det norske
demokratiet og vår glitrende velferdsstat finnes det en boble med egne lover og regler: I
form av en byråkratisk utlendingeforvaltning, på grensen til totalitær og full av
nytale i George Orwells 1984-stil. Forestillingen får godt fram en
situasjon der mennesker blir tvunget til å sette sine liv i parentes, og vente, vente,
prisgitt rykteflommer og motstridende informasjon. Og der utgangen oppleves som både
absurd, urettferdig og menneskefiendtlig. Og smak forresten litt på det, på ordet
"deportasjon"...
Møt isbjørnen
En scene fortjener etter min mening å fremheves spesielt, der Maria Amelie møter ingen
ringere enn Fridtjof Nansen. Et treffsikkert funn av et bilde, en uforglemmelig og
gripende sekvens der hovedpersonen ligger midt mellom alle papirene, i fosterstilling,
fullstendig slått ut. Da kommer selveste Nansen skrittende på papirene, som om de var
isflak i Nordishavet, han er kledd i anorakk og har pipe i munnen. Nansen bøyer seg ned,
klapper, trøster. Og maner henne: "Reis deg, og møt isbjørnen!". Og det er
vel ikke noe ringere innsats jenta med den røde trillekofferten faktisk gjorde. Hun
reiste seg og stod opp, med sin skjøre styrke, for å gå mot det norske rovdyret,
"lovdyret". Etter denne forestillingen tror jeg så gjerne at Nansen, som selv
gikk på ski over Grønland, ville nikket anerkjennende og med varm respekt til et lite
menneske, som turte å gå skrittene ut av mørket og frykten. Som våget å bli synlig,
våget å bli til, våget å ville bli lykkelig. Våget å gi de tause en stemme, og et
ansikt.
Stein W. Kippersund
Ulovleg norsk
Etter Maria Amelies bok Ulovlig norsk (2010) bearbeidet av Nina
Wester.
Med: Ingeborg S. Raustøl, Sverre Bentzen, Ragnhild Hilt, Camara Lundestad Joof, Espen
Løvås, Nils Golberg Mulvik, Sarah Ramin Osmundsen, Elisabeth Sand, Shwan Karem Wahad
Bearbeiding og regi: Nina Wester
Dramaturg: Mari Moen
Sted: Det Norske Teatret, scene
3
Urpremiere
Varighet: ca 85 minutter (uten pause)
Tid: 12. mai 2011
Relaterte linker:
Teppet opp for Amelie
Teaternett 1. mai 2011
Ulovleg norsk.
Det Norske Teatret
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|