|
|
 |
 |
FARGERIK kraftprestasjon
Av
Stein W. Kippersund
Begrepet "palimpsest" dekker en type
pergament som i Middelalderen ble skrapt ren for gammel skrift, for å gi plass til nye
tall og bokstaver. Med moderne gjennomlysingsteknikker kan vi lese den gamle skriften
under det som er tilført. Med forestillingen Den hemmelige hagen har Erik Ulfsby
tatt den gamle historien til barnebokforfatteren Hodgson Burnett, skrapet den helt ned til
et enkelt plott og noen grunnleggende, viktige temaer.
På det gamle pergamentet har så han og teamet hans konstruert en helt ny historie, en
spennende nyskapende forestilling, satt inn i en hypermoderne sammenheng. Det hele er
gjort innenfor det som tradisjonelt har vært et klassiske format i filmmediet, i
underkant av 90 minutter. En viktig forutsetning i forestillingen er at selve "den
hemmelige hagen" er gjort om til et spill, der mesteparten av handlingen mellom
hovedrollene Mary og Colin foregår. I denne spillvirkeligheten hagler det med samtidige
populærkulturelle elementer og referanser, blant annet møter vi låtene til toppaktuelle
Lady Gaga (med konsert i Oslo Spektrum samme kveld for en i mitt følge),
Rihanna og 50 cent. Og filmreferanser selvsagt, Matrix,
Inception og Avatar, men også A Clockwork
Orange, The Shining, og den utrolig mangefasetterte Alice
in Wonderland, er finurlig flettet inn i veven.
 |
Foto: Det Norske
Teatret, L-P Lorentz © |
Smittefare:
Mary (Heidi Ruud Ellingsen) på ulovlig nattebesøk hos sin fetter Colin (Lars Funderud
Johannessen). |
Etter undertegnedes mening er dette et
vellykket prosjekt. Forestillingen klarer å smelte sammen en kaskade av scenografi,
musikalske elementer, dans og tekst (nynorsken funker som ei kule) på en måte som er
engasjerende og medrivende. Og den er også gjenkjennbar, for alle som har eller har hatt
en liten fot innenfor i dataspillenes forunderlige og bergtagende verden. Forestillingen
formidler på flere betydningsnivåer, ikke minst i forhold til det psykologisk
underbevisste, og den har en intens medrivende driv og rytme.
Hovedrolleinnehaver Heidi Ruud Ellingsen (Mary Lenox) imponerer i særklasse med det som
bare må kalles en forrykende kraftprestasjon, med en absolutt og sterkt energikrevende
fysisk tilstedeværelse, som også ivaretar kommunikasjon med medspillere og publikum på
en uttrykksfull og overbevisende måte. Hun fremviser en fremragende detaljforståelse og
gjennomføring av dataspillfigurenes lett klisjéfylte robotaktige alfabet av gester,
stemninger og poseringer. Avdøde teaterinnovatør, russiske Vsevolod Meyerhold, som hele
livet jaktet på den perfekte biomekaniske skuespillermetodikk, ville kanskje fått en
aha-opplevelse i denne forestillingen, og dens sammensmelting av dataspillenes virtuelle
univers med virkelig liv og kropper, satt inn i en gjennomarbeidet moderne scenografi. Og
Ellingsens Mary Lenox er ikke alene om å gjøre en kjempeinnsats på forestillingens
krevende premisser, hun får sterk støtte av de omgivende karakterene.
 |
Foto: Det Norske
Teatret, L-P Lorentz © |
Klar for
oppdrag: Heidi Ruud Ellingsen som spill-avatar for Mary Lenox i Den hemmelege
hagen.. |
Nå er Den hemmelige hagen
ikke en eksperimentell forestilling, som har som sitt hovedformål å gjøre nyskapninger
i scenespråket bare for utprøvingens skyld. Nei, det er rett og slett en
familieforestilling, med barn og ungdom som hovedmålgruppe. Målsettingen ser ut til å
være å kommunisere lett, smidig og direkte, og ikke å problematisere formen. Greit det,
og innholdet har nok å by på.
Mye tyder på at Erik Ulfsby med forestillingen har klart å etablere en
kommunikasjonskode som har potensiale til å hekte på publikumsgrupper som ikke uten
videre ser teatret som sin fremste underholdningsarena. Ulfsby puster liv i
skjermfigurene, stiller opp etiske dilemmaer knyttet til vennskap, regler, medfølelse,
klaustrofobi, samarbeid, virkelighetsflukt og sorgbearbeidelse med varme og gode porsjoner
humor. Elementbruken er kraftfullt, overdådig og direkte, der blant annet et fintfølende
tett-på-live-lyddesign er en kjemperessurs.

|
Foto: Det Norske
Teatret, L-P Lorentz © |
Actionfylt
konfrontasjon: Arlene Wilkes, Lars Funderud Johannessen, Ingunn Beate Øyen og
Heidi Ruud Ellingsen. |
Har du problemer med å
skjønne hva som er fascinasjonen for de unge med dataspill, så ta dem med på denne
forestillingen. Det gir mange gode knagger for samtaler etterpå. Om spillene, men også
om livet og dets høyst jordnære utfordringer. Om de voksnes og de unges fortsatt akk så
ulike verdener, kultur og roller. Og alt i alt handler mange av spillene nettopp om
øvelser, i hvordan man skal takle det virkelige livets utfordringer, i et krevende
samfunn. Om alvoret bak leken, og leken i alvoret.
Mitt ungdommelige medbrakte
panel var fulle av anerkjennelse over forestillingen, og kunne gjerne tatt den en gang
til. Så med Erik Ulfsby i sjefsstolen på Det Norske fra nyttår tror jeg vi har mye
ambisiøst og spennende i vente, om dette anslaget blir fulgt opp.
Stein W. Kippersund
Den hemmelege hagen
Etter Frances Hodgson Burnetts roman The Secret Garden (1911)
Med: Heidi Ruud Ellingsen (Mary Lennox) Svein Roger Karlsen, Audun
Sandem, Niklas Gundersen, Ingunn Beate Øyen, Arlene Wilkes, Sverre Solberg, Jon Eivind
Gullord, Sigve Bøe, Nina Woxholtt
Dramatisering: Line Grünfeldt
Regi: Erik Ulfsby
Koreografi: Belinda Braza
Scenografi: Nora Furuholmen
Musikk: Atle Halstensen
Lys: Ola Bråten
Kostyme: Even Børsum
Maske: Stig Wedvik
Rekvisitt: Henriette Jevnaker
Dramaturg: Ola E. Bø
Sted: Det Norske Teatret
Varighet: ca 85 minutter (uten pause)
Tid: 16. oktober 2010
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|