|
|
 |
 |
Stedet der ALT KAN SKJE
Av
Stein W. Kippersund
Nationaltheatrets versjon av storslåtte Fanny
og Alexander er på sett og vis et søsterprosjekt til den noe smalere Høstsonaten
ved det Norske teatret høsten 2009. De to norske teatrene har tatt på alvor filmlegenden
fra vårt naboland, og de to oppsetningene har fått fram viktige sider av Bergmans enorme
register. Men som Høstsonaten står også Fanny og Alexander solid på
egne ben som teaterprosjekt.
Det er i seg selv magisk å få et nytt år åpnet i Bergmans ånd med en prolog som
presenterer selve teatret, som sådan, som et sted der alt kan skje. I programmet
til forestillingen er det ikke måte på hvor ydmyk, respektfull og bortimot redd
regissør Kjetil Bang-Hansen har vært for å gi seg i kast med dette ikonet. Det er
forståelig, men også en ganske smart tilnærming: For å møte et publikum med
argusøyne, som både i Norge og Sverige er klar til å slå ned på tukling med slike
klenodier. Og for den svenske nasjonalscenen, Dramaten, ble enden på visa at de kastet
kortene.
Vågestykke
Både Nationaltheatret og Bang-Hansen har lykkes, med sitt vågestykke, i å gjøre denne
sceneversjonen for aller første gang, med det som framstår som et entusiastisk og
helhjertet teamarbeid. Dette er et helstøpt prosjekt, som til tross for julesøtt
rampelys og alle kilometere med kostymestoff med sikkert kompass har unngått
pompøsitetens felle.
Forestillingen er nær,
lekende, morsom og samtidig reflektert. Utvalgsproblemet i et så stort materiale som
dette må ha fortonet seg som overveldende. Men regissøren har skrellet seg gjennom
løken, og med styrke og tydelighet tatt tak i de sentrale menneskelige forholdene og
bildene. Grepet med Alexander Ekdahls (Kåre Conradi) tilbakeskuende fortellerperspektiv
fungerer så det suser, enkelt, direkte og troverdig. Griper tak! Kampen for å gjøre sin
fortelling viktig og gyldig, uavhengig av hva alskens storheter har gjort tidligere er
smertelig. Alexanders kamp for sin fiksjon, for å få lyve (faktisk!) og dikte, etableres
med styrke og dybde. Den voksne Alexander glir smidig inn i de påfølgende handlingene,
og setter dem i perspektiv, også der nærværet er rent visuelt.
Livsutfoldelse
og livskontroll
I programmet står både kostymedesigner, lysdesigner og scenograf fram med noen tanker
bak sine bidrag. Og Bang-Hansen har ikke gjort denne forestillingen alene. Scenografien
fanger effektivt, stilsterkt og kraftfullt opp hovedmotsetningen som for meg blir
hovedtråden i hele stykket: Spennet mellom livsutfoldelse og livskontroll.
 |
Foto: Nationaltheatret,
Gisle Bjørneby © |
Alexander Ekdahl,
Emilie Ekdahl (Kjersti Holmen) og Fanny Ekdahl i Nationaltheatrets Fanny og
Alexander. |
Dette er et stykke som helt klart er
"for folk flest" med stor fascinasjonskraft og underholdningsverdi, og som
forhåpentligvis også vil komme tilbake om ikke altfor mange år, på jule- eller
nyttårsmenyen.
Men Fanny og Alexander stiller også opp livet og teateret til drøfting.
Alle teksthenvisningene til Shakespeare og andre klassikere understreker dette til gagns.
Elementer som "karneval" og "faste" kan jo ikke settes på plass, en
gang for alle. De fører en evig kamp, i og mellom menneskene. Skal vi skeie ut, eller
skal vi forsake, for målets og hensiktens skyld? For hverandre? Det er vel ikke ett svar
på det, til enhver tid. Men sympatien i stykket faller uvilkårlig ned på Ekdahl-ene,
med deres større eller mindre laster, løgner, småsynder og ufullkommenheter.
Farligst blir det om biskopens rene og totalitære idealisme får ture fritt. Det er mulig
å håpe at også historien har lært oss i alle fall litt, om prisen for opplegg med bare
en løsning.
Forestillingen spiller på hele registeret fra tøylesløs komedie til nattsvart tragedie.
Nietzsches kategorier om det "apollinske" og "dionysiske" utfolder
seg, og river og sliter i hovedpersonen Alexander.
 |
Foto: Nationaltheatret,
L-P Lorentz © |
"En liten tid
vi lever her, med megen møye og stort besvær, hei tomtegubber ta i ring..." Fra
Fanny og Alexander på Nationaltheatret. |
Enkelthøydepunkter er det ellers flere
av: Veteranskuespiller Nils Ole Oftebro er et komikkens fyrverkeri, og jeg falt også
pladask for Sverre Anker Ousdals nydelige og fast skulpturerte Isak Jacobi. Mye flott
også av andre, bevares! Kjersti Holmen tar tak i og får ut sider ved den tragiske Emilie
som viser at hun har mer å spille på enn det komiske. For den som måtte være i tvil om
det. Scenen der tapet av Oscar slår inn hos Emilie, viser hva Holmen kan hente ut.
Gripende.
Nakent og direkte
Hendelsene som er sett med barnas blikk treffer også nakent og direkte der de skal. Bra
gjort å få den krevende biten med barneskuespillerne så troverdig, det vitner igjen om
solid teamarbeid. I film er ikke dette så sårbart som på en scene, der forløpene skal
gjennomføres, "som nye", kveld etter kveld.
John-Kristian Alsakers scenografi er en fryd. Det formelig kiler i magen bare av selve
åpningstablået med julespillet, rett og slett tindrende stemningsfullt og nydelig. Og
for et stjerneskudd av en etablering da: Vi er i Ekdahls teater, der og da, med en eneste
gang! I første akt fungerer trappene og de ulike nivåene storartet som simultanscener,
for lurvelevenet i Ekdahl-familiens julefesthus. Sterkest scenografisk blir likevel
andreakten etter min mening, med sin
 |
Foto: Nationaltheatret,
L-P Lorentz © |
Fortidens
skygge: Den voksne Alexander (Kåre Conradi) forsøker å finne form, til
fortellingen om sin delte barndoms historie. |
velmotiverte strenge form-
og fargebruk, der den autoritære trappestrukturen bringer tankene tilbake til en
operadekor for en Macbeth-oppsetning på 80-tallet en gang. Og som det i
ethvert diktatur finnes smutthull og åpninger, ligger den overdådige sjappa til jøden
Isak kamuflert under det hele.
I en større historisk
sammenheng har det skjedd mye med et teater som klarer å få plass både til Fanny
og Alexander og Verdiløse menn innenfor sin tradisjonelle
gullramme på ett og samme år. Da kan virkelig alt skje på denne scenen. Mens de frie
gruppene og eksperimentscenene gjennom noen tiår har åpnet opp for samspillet med
utprøvende musikk, multimedia, installasjons- og bildekunst bekrefter Nationaltheatrets
forestilling institusjonsteatrenes åpning mot andre medieformer. Fanny og
Alexander er en kraftig bekreftelse på adaptasjontrenden mellom litteratur, film
og teater. Ingen "stener for brød" her - takk for teaterfesten!
Stein W. Kippersund
Fanny og Alexander
Skuespillere: Kåre Conradi, Kari Simonsen, Kim
Haugen, Kjersti Holmen, Mario Bøckman, Skage Lem, Karoline Petronella U. Schau, Ida Thorp
Eythorsdottir, Per Egil Aske, Ågot Sendstad, Nils Ole Oftebro, Mari Maurstad, Kaia
Varjord, Marte Magnusdotter Solem, Billie Barker Birkeland, Kristina Ødegaard, Marian
Saastad Ottesen, Petronella Barker, Tone Mostraum, Sverre Anker Ousdal, Erik Hivju,
Thorbjørn Harr, Birgitte Larsen, Finn Schau, Merete Moen, Per Tofte, Bjørn Skagestad,
Anne Krigsvoll, Tone Danielsen, Hennika Skjønberg, Gisken Armand, Jan Hårstad, Tanja
Dahlø, Dag Christian Klevås Rye, Philip Holloman, Tom Realf Jensen, Trine Foon Karlsen,
Hege Martinsen, m.fl.
Tekst: Ingmar Bergman
Dramaturg: Kristian Lykkeslet Strømskag
Scenografi: John-Kristian Alsaker
Lysdesign: Øyvind Wangensteen
Musikalsk ansvarlig: Per Christian Revholt
Kostymer: Tine Schwab
Maskør: Ruth Haraldsdottir Norvik
Inspisient: Claudio Aiello
Sufflør: Magne Tobias Ausland
Regi: Kjetil Bang-Hansen
Sted: Nationaltheatret, hovedscenen
Tid: 2. januar 2010
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|