|
|
 |
 |
En nesten UOVERKOMMELIG
oppgave
Kjærlighetens komedie
Skuespillere: Jan Ø. Wiig, Sylvia
Salvesen, Ola Otnes, Anne E. Kokkinn, Jonatan Filip Johansen, Jannicke Irwin
Abrahamsen, Olve Løseth, Lena Barth Aarstad, Knut Walle, Nina Gromstad
Hogness. Barn fra Skien kulturskole,Tønsberg kulturskole og Sjøbodteatret
Komponist: Guttorm Guttormsen
Tekst: Henrik Ibsen
Scenografi: Hans Petter Harboe
Lysdesign: Erik Spets Sandvik
Kostymer: Mona Irene Grimstad
Maskør: Julie A. Clark
Regi: Trond Lie
Koreografi: Marius Kjos
Sted: Teater Ibsen
Av
Rune Kippersund
8. mars i Oseberg kulturhus i
Tønsberg: Unge Svanhild avslutter Teater Ibsens oppsetning av
Kjærlighetens komedie med å forlate scenen, slepende på en knallrød
reisekoffert og flybilletter i munnen.
Hun har sagt nei til den høytflyvende romantikeren Falck og inngått en pakt
med den aldrende men velstående og maskulint drevne Guldstad. Hun har en
sorti som en heltinne. Er det fordi hun selv tar grep om sitt
kjærlighetsliv, definerer selv hva hun vil, demonstrerer en
tilpasningsdyktig manøvreringsevne som gjør både romantikere og fornuftsfolk
forlegne?
Teater Ibsens oppsetning av Kjærlighetens komedie inneholder
mange fine element, men som helhet er den tilnærmet blottet for en dramatisk
nerve som trekker publikum inn i spillet. Det står respekt av Teater Ibsens
ambisjoner: Her vil man ta et av Ibsens mest tidsbundne drama hva gjelder
form, og delvis når det gjelder tema, og lage en stort anlagt moderne
kjærlighetsmusikal. Teatret prøver å møte utfordringen med å legge opp en
barokk, nærmest overdådig, bruk av sceniske virkemidler. Men likevel blir
denne oppsetningen en uoverkommelig oppgave som selv ikke rutinerte regissør
Trond Lie klarer å dra i land.
Mye godt
Det er hyggeligst å fortelle om det som er godt: regigrepet med å ta
fugleperspektivet helt ut, er godt tenkt og gir mange sceniske muligheter.
En av dem ivaretar scenograf Hans Petter Harboe på en flott måte ved den
monumentale trekronen, som igjen gir lysdesigner Erik Spets Sandvik masse å
spille på. Regissøren selv utnytter fuglelivet med stor effekt når han lar
hektiske samtalesekvenser med mange på scenen gli over i rent fugleskvalder.
For kostymedesigner Mona Irene Grimstad har fuglelivet også helt tydelig
vært til inspirasjon for struttende stoff og morsomme linjer.
Fuglespill
Rutinerte skuespillere fråtser i de karakteriseringsmuligheter som
fugletypene gir dem. Nevnes kan Ola Otnes, som gleder alle byråkrater med
sin gjennomført pertentlige stil. Sylvia Salvesen er glups skjære og Anne E.
Kokkin vagger rundt som and, og hele ensemblet tar til seg av tilbudene fra
ornitologien. Jan Ø. Wiig som Guldstad er orrhane med bustete bakhode, og
kampklare lyder, og klarer det kunststykket å høste ”musikalapplaus” etter
en scene - uten å ha sunget. Det er det god grunn til, for han viser også
hvor viktig en skuespillers helhetsperspektiv på rollen er, at han eier
overblikket gjennom det bidraget han gir i egen rolletolkning. Faktum er
dessuten at det er i scenen mellom Guldstad og Falck at vi får det eneste
virkelige vendepunktet i stykket, og vi tar villig i mot dette anstrøket av
dramatikk.
Tynt drama
For det merkes godt på Olve Løseth som Falck og Jannicke Irwin
Abrahamsen som Svanhild at de har en tung jobben med å bære dramatikken. Det
er tung rett og slett fordi stykket er syltynt på handling. Begge de to gjør
gode enkeltnumre, og Irwin Abrahamsen synger særlig godt. Hun skal også ha
kreditt for god teksting i dialogen, tydelig og meningsfull gjennom rimene.
Ibsens stykke er skåret til beinet, for å få noenlunde grep på de ordrike
rimene. Men det gjør jo ikke handlingen mer spennende. Derfor blir det
dårlig flyt i spillet, det blir bilder som avløser hverandre, og aktørene
sliter merkbart med å holde oppe situasjonen, utålmodige på neste skift. Det
virker som de så gjerne vil ut av tablåene og over i noe mer dynamisk, men
får det ikke til. Kanskje klarer ensemblet å justere seg noe, slik at rytmen
og flyten kommer. Det er avgjørende for at en slik forestilling skal ha noen
mulighet for å nå fram.
Rune
Kippersund
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|