|
|
 |
 |
Størst PÅ RANDEN
Show: Med ræven i fatle
av og med Marit Voldsæter
Tekstbidrag: Ulfsby, Hanssen, Rønning, Lyngbø, m.fl
Regi: Erik Ulfsby
Sted: Latter
Anmeldt av
Maja Løvland
Autentisk komikerpersonlighet leverte
knallpremiére på Latter 14. februar. Marit Voldsæter står frem som en
fullkommen komiker i dette meget gjennomarbeidede showet. Hun er tydelig,
trygg og tøff på scenen.
Her er veldig bra tekster og veldig bra musikknummer. Backingen fra Espen
Beranek Holm, Ole Morten Aagenæs og Kai Ole Taule kunne bare ikke vært
bedre. De er et show i seg selv. Dette er, overraskende nok, det beste
fra Marit Voldsæter så langt.
Spille ut skapdivaen
Nå har Marit fylt 40 år og skal endelig gjøre det hun har drømt om i alle
år. Få spille ut alle helterollene og ta ut skapdivaen i seg, en gang for
alle. Her ramler skjelettene til både Annie, Madonna og dronning Sonja ut av
skapet, for så å bli gravlagt en gang for alle. Etter hvert handler det mest
om Marit selv, om alt hun ikke kan her i livet. Om svikefulle venninner som
plutselig kan det samme som hennes mor kan. – Kor var eg når de lærte dette?
Som å redusere sausen, eller quilte.(?) Og så handler det om den ene tingen
hun kan, nemlig spille orgel (not), i et hysterisk morsomt nummer.
Hvorfor så bra?
Dette er en av de bedre premiérer jeg har sett i løpet av mine 13 år som
litt i overkant humorinteressert. Da må man jo spørre seg, hvorfor er dette
showet så bra?
Dette er jo en storsatsning
med mange gode krefter. De beste tekstforfatterne og yppelig regi og
dramaturgi styrker selvsagt helheten. Men det er Marits genuine
komikepersonlighet som stråler sterkest. Hun er aldri i tvil, 100 % tilstede
på scenen og utståler stor spilleglede. Jeg ler fordi hun bruker mye
kontraster og statusendringer. Nummerne starter gjerne så romantiske og
glamorøse, for så å ende i det tragikomiske, illusjonene brister, en etter
en. Hun er på det beste når hun dobbel-kommuniserer, sier en ting, og viser
noe helt annet. Det eneste nummeret som kommer helt rent ut, er ”Mors song”,
om en tenåringsmor som bare vil være mor. Og det er faktisk rørende.
Latter og gys
Hun behersker alt hun prøver på, sang, sketsj, standup, parodi, og ikke
minst et skikkelig buskisnummer av Dagfinn Lyngbø: Trude, iført en selvsydd
burka, strippet for all skjønnhet, spyr ut sin frustrasjon over (mangelen
på) siklende mannfolk. Hun tar ut alle buskisklisjeene og publikum gleder
seg ekte over det. Hun er så befriende trygg og ærlig på scenen, med et
følsomt blikk for publikum. Bjørn Eidsvåg parodien til Espen B. Holm
balanserer på grensen til det slemme, og er et av de aller morsomste
nummerne. Halleluja-kameratene er fint bygd opp av nydelig sang som
plutselig befinner seg i fritt statusfall, med perfekt timing. Latter og
gys, fra publikum.
Hyllest til livet
”Med ræven i fatle” er ikke bare for frustrerte fruer på 40 +, dette er
gjenkjennelig for et bredt publikum. Det er en hyllest til livet og har et
fint budskap om at det holder lenge å bare være seg selv. Dette er en av de
gangene hvor jeg virkelig kunne ha lyst til å kaste terning, høy terning.
Det er ingenting som trekker showet ned.
av
Maja Løvland
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|