|
|
 |
 |
HJERTESTORMENDE totalteater
i Thaulowhullet
Stormen
av William Shakespeare
Oversatt av André Bjerke
Thesbiteateret i Thaulowhullet (Tønsberg)
Anmeldt av Rune
Kippersund
Med: Dan Robert Thorsen, Kristina Kjeldsberg, Espen Alknes, Marit Simonsen, Christopher
Flinder Petersen, Anne Grete Bergsland, Simone Thiis, Frank Lie, Vegard Knutsen, Truls Ola
Almås, Øyvind Kjeksrud, dansere og sjonglører
Regi: Ingrid Forthun
Koreografi: Lisbeth Rønning
Musikk: Terje Johannessen
Scenografi: Ole Jacob Børretzen
Kostymer: Helga Solbakken
Lysdesign: Jarle Henriksen
Lyd: Morten Richter Johnsen
Det er en perfekt tilnærming av
Thesbiteateret å la Ingrid Forthun lage totalteater av Shakespeares Stormen på
utendørsscenen Thaulowhullet i Tønsberg. Kan du fortelle en historie som inneholder
figurer som luftånden Ariel og den vanskapte trellen Caliban mer overbevisende?
Spiller på hele registeret
Å lage totalteater som spiller på hele scenekunstregisteret krever god
dekning på mange fagfelt. Thesbiteatert imponerte dronning Sonja og alle oss andre i
amfiet med nettopp det på premieren av året sommeroppsetning. Helga Solbakken er både
tøff og morsom med kostymene, torden og uvær er godteri for øret fra lydmann Morten
Richter Johnsen, lyset var bare nesten 100% trimmet på premieren, men holdt likevel i
massevis. Og det er mer: Komponist Terje Johannesen har laget musikk som har kvaliteter
både som stemninger og melodier, og fortsetter å vibrere når lyden er skrudd helt ned.
Koreograf Lisbeth Rønning er regissørens nærmeste allierte og får unge dansere til å
yte helt på grensen av hva de er i stand til, både teknisk og i leken kontakt med
publikum. Og viktigst: regissør Ingrid Forthun drar nytte av sin musikkbakgrunn
når hun så drevent spiller på hele utrykksregisteret og får forestillingen til å
svinge med skift i rytmer, bilder og følelser.
Tenner stjernene
I en produksjon der så mange drar lasset sammen, er det likevel en som
virkelig tenner stjernene. Det er Christopher Flinder Petersen som Ariel. Den talentrike
unge danseren har tydelig sans også for skuespillerkunsten og gjør en fremragende
presentasjon av egen karakter. Samtidig tilfører han en intens scenisk energi som
inspirerer medspillere og tenner stjernene i publikums øyne. Han er rett og slett det
magiske lille ekstra i denne oppsetningen. Men hvorfor får han ikke danse også med
Ferdinand til slutt?
Erfaring og fornyelse
Thesbiteateret består for en del av skuespillere som har spilt sammen en
årrekke og kjenner hverandre veldig godt som scenetyper. Det er en styrke når det
forenes med fornyelse både blant medspillere og i den øvrige kunstneriske staben. Frank
Lie representerer rutinen og opptrer i sitt favorittfag som den ondskapsfulle drivkraft
(Antonio). Veteranen Marit Simonsen har det store ansvaret å spille villmannen
Caliban. Det gjør hun til publikums store glede. Men samtidig er det scenene med Caliban,
Trinculo og Stephano som har et tempoproblem og virker minst forent med forestillingen som
helhet. Kristina Kjeldsberg som Miranda gjør den store kjærligheten litt mindre
romantisk og litt mer morsom og nær. Vegard Knutseng blant de unge makter å gjøre den
litt perifere figuren Gonzalo til en vittig og minneverdig karakter.
Prosperos drama
Hva handler dette stykket opp? Det handler om en stormfull prosess hos
hovedpersonen Prospero. Han snur hevntanker om til tilgivelse og forsoning. Dan Robert
Thorsens opptreden som Prospero er derfor helt sentral. Thorsen framstår med trygghet og
suveren håndtering av Bjerkes Shakespeare-oversettelse. Han formidler dyktig til publikum
stykkets bakgrunn og handling. Men han kunne også tilført dette eventyret en mer
dramatisk nerve ved en mer blottleggende personliggjøring av Prospero. Det er betegnende
at i Prosperos mest smertefulle kamp skjuler Thorsen ham for oss bak trollmannsstaven.
Nye mennesker
Shakespeares Stormen er i slekt med den utopiske litteraturen, som Thomas
Mores Utopia fra 1516, kanskje er han litt ironisk overfor denne typen litteratur gjennom
den ordrike Gonzalos vidløftigheter. I den utopiske litteraturen, og i mer
vitenskapspregede politiske traktater, kan en finne tanker om hvordan mennesker og
menneskesamfunnet skal fornyes på en grunnleggende måte for å fri verden fra svik,
fornedrelse, nød og undertrykkelse. I Shakespeares eventyr er det kjærligheten som er
den kraften som gjør alle ting nye, som lar skurker og kynikere få en ny sjans. Bare på
Caliban er all Prosperos "humane møye" spilt, han må tilbake i hulen. Vi andre
får ta det stormfulle budskapet til hjertet og helt hjem.
av Rune Kippersund
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|