![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
(annonse) |
![]() |
|
![]() |
![]() |
VITTIG og SÆRPREGET En bagatell Anmeldt av IdaLou
Larsen I likhet med nesten alle Nathalie Sarrautes stykker ble det siste skuespillet hun skrev, En bagatell fra 1982, (på fransk Pour un oui, pour un non, For et ja, for et nei) opprinnelig sendt som hørespill, og først senere overført til scenen. Det er blitt det mest spilte av de seks stykkene hun har skrevet, og det er gledelig at gjengen på Torshov, ved to av dem, har gjort det mulig for norske teatergjengere å bli kjent med en særpreget litterær stemme. Tropismer Det er dette En bagatell handler om. På Torshov er mesteparten av scenegulvet dekket av hauger med store, hvite, stiliserte tøydukker, i et hjørne et kjøleskap og en kokeplate, i et annet et bord med en symaskin. Her sitter M2 (Mann 2 - Jon Øigarden) og syr. Vi går ut fra at han må være kunstner, kanskje dukkemaker, kanskje installasjonskunstner. En lem på gulvet åpner seg, en scenisk løsning regissør Tyra Tønnessen er svak for, og opp kommer M1 (Mann 1, Mads Ousdal). Han bærer en plastpose. En ordløs scene følger der M1 lysløs lister seg bort til kjøleskapet, trekker to rødvinsflasker opp av posen, åpner den ene, skjenker i et glass og overrumpler M1 med rødvinsglasset som M1 drikker av, og en ferdigstekt kylling som han tar en grådig jafs av. Dyp kløft Uansett forskjellene mellom de to - M1 og M2 forstår hverandre, de snakker samme språk, og det gir samtalen mellom dem en egen dynamikk og en intens indre spenning. Men ettersom det ene ordet tar det andre, føres misstemningen videre. M2 gjør et halvhjertet forsøk på forsoning, som M1 øyeblikkelig tolker som et lumskt bakholdsangrep. Maktkampen mellom dem kommer til overflaten, kløften mellom dem blir dypere - så dyp at de til slutt begge må erkjenne at mellom dem er ikke vennskap lenger mulig. Åpen tekst På Torshov er det da også Mads Ousdal som M1, og Jon Øigarden som M2, som bærer stykket: deres tolkning får fram alle nyansene i teksten, og yter Sarrautes skarpe og treffende vidd full rettferdighet. Jon Øigarden er en sammensatt, iblant selvmotsigende personlighet, en overømfintlig nervebunt, men også en revansjelysten mann som leker med den noe enklere og mer entydige M1 som katten med musen. Mads Ousdal er den i utgangspunktet mer selvsikre M1, men samtidig kanskje den som til syvende og sist er mest avhengig av vennskapet. I det hele tatt er det en fryd å følge samspillet mellom de to. Innvendinger mot regi Jeg stiller meg mer tvilende til ideen med dukkene. De tar for meget plass - både bokstavelig og i overført betydning. De løser ett praktisk problem: I Nathalie Sarrautes tekst henter M2 to utenforstående naboer som skal bedømme situasjonen mellom vennene, Tyra Tønnessen lar i stedet M1 og M2 bruke dukkene til å formulere såkalt nøytrale og ganske intetsigende bemerkninger. Visuelt ble denne scenen noe forvirrende, og ved at omverdenen ikke lenger er vitne, fratas teksten også en viktig nyanse. Skjønnhetsfeil Det er forståelig at regissøren har følt seg fristet til å illustrere og understreke utviklingen i stykket. Men her tar Tyra Tønnessens håndtering av dukkene overhånd. Hun burde heller stolt på sine to skuespillere som igjen og igjen viser at de mestrer tekstens utfordring uten hjelp av utvendige påfunn. Men innvendingene er ikke avgjørende - for det meste skjønnhetsfeil i en ellers spennende og interessant oppsetning, en flott avslutning på ledertrioens noe ujevne Torshov-tid. av IdaLou Larsen |
Ansvarlig redaktør av Teaternett er Stein Kippersund. Adresse: Teaternett, Torstadvegen 46, 2335 Stange. Teaternett har org.nr. 980 247 781. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no |