|
|
 |
 |
En families SELVMORD
Ned til sol
av Erlend Sandem
Det norske teatret, Prøvesalen
Anmeldt av Bjørg Dystvold Nilsson
Med: Per Schaaning, Espen Løvås, Torbjørn Eriksen, Marianne Krogh, Ingrid
Bolsø Berdal
Regi: Erik Nilssen Brøyn
Dramaturg: Cecilia Ölveczky
Lysdesign: Terje Wolmer
Lyddesign: Jostein Reistad
Video: Raymond Stubberud
Maske- og parykkdesign: Trude Sneve
I stykket Ned til sol av
Erlend Sandem inviteres vi inn i en familie der samtalen og samspillet for
lengst har brutt sammen. Når eldstesønnen kommer hjem etter fire år uten
kontakt og tar sine oppgjør, settes en handlingsrekke i gang som ender i
tragedie.
Fasaden er altfor tydelig på plass i den tidligere velstående familien før
eldstesønnen Ole og kjæresten Anne bestemmer seg for å komme på besøk. Mor
Hege tripper rundt i sine høyhælete sandaler og tilbyr kaffe fra elegante
designkopper, far Anders kommer eller går til eller fra jobb med
dokumentmappa i hånda og Armani-dressen på plass. Men vi forstår umiddelbart
at dette samspillet er en ytterst skjør og stivnet fasade, og at alt som
ikke stemmer i denne familien, slett ikke lar seg skjule, men snarere tårner
seg opp bak de eksklusive møblene.
Bak fasaden
For ingen av sønnene later som om noe som helst er som det skal. Ole,
som nå kommer hjem etter 4 år, legger ikke skjul på all aggresjonen han
bærer på i forhold til foreldrene, og forsøker slett ikke å være med på noen
dans for å skjule tingenes virkelige tilstand. Yngstesønnen Dag på 18 har
trukket seg helt inn i sin egen verden, er sterkt alkoholisert og tilbringer
dagene med å studere voldelige filmer i detalj. Mor Hege har i alle år vært
pillemisbruker og tilbringer dagene med å sove siklende på sofaen. Det er
lenge siden far Anders hadde noen jobb å gå til, og pengene er det slutt på.
Vi får se et skarpt tegnet
portrett av familien som det stedet drømmene strander og der unge mennesker
får med seg store uløste konflikter. Mor Hege, glitrende spilt av Marianne
Krogh, er slett ikke så pen som hun en gang var, og ingen legger merke til
at hun har gått ned to kilo. Huset har ikke den utsikten det kunne ha hatt.
Far ble ikke arkitekt. Og det går ikke særlig bra med noen av sønnene. Når
eldstesønnen trekker de dystre familiehemmelighetene opp i lyset, er det
naturlig nok ikke noe tankeapparat, ingen organisme som er i stand til å
bearbeide dem. Det utløser en enorm aggresjon som ender i blodbad.
Glimt av varme
Et øyeblikk av varme ser vi da mor Hege får vite at yngstesønnen Dag har
forsøkt å ta livet sitt flere ganger. I en kort stund oppstår et fellesskap
mellom mor og sønn da hun uttrykker at hun forstår ham og at hun har tenkt
på det samme selv. Sorgen og smerten får lov å komme til overflaten, og vi
ser en skisse av noe som kunne ha gitt et grunnlag å bygge et ærlig
fundament på. Det skal vise seg å være for svakt når oppdemmet hat og
aggresjon slippes løs.
Balanse
Ingen i denne familien klarer å holde balansen, selv om far Anders
insisterer på at det er nettopp det de gjør. Han holder alt på avstand,
kommer og går, later som om alt er i orden. Mor Heges forhold til sønnene
har ikke utviklet seg siden de var barn, og hun insisterer på å spille en
morsrolle det er lenge siden de godtok. Hun forsøker seg på en malplassert
fysisk nærhet med sine sønner og blir brutalt avvist. Eldstesønnen Ole har
flyktet vekk rent fysisk, og forsøker å komme videre ved å løse opp i de
familieknutene som har skadet ham. Yngstesønnen Dag studerer vold, løgn og
svik på nært hold i stort format på film. Regissør Eirik Nissen Brøyns grep
med å vise et nærbilde av Dag som deler sine tanker med oss blåst opp på et
stort lerret gir et sterkt og tydelig bilde av hvem Dag er, både ved å
spille på hans fascinasjon for film og ved å synliggjøre hans nærsynte
perspektiv.
Erlend Sandem vant
tredjeprisen i Det norske teatrets nordiske dramakonkurranse med Ned til sol
og debuterer som dramatiker med dette stykket.
av Bjørg Dystvold Nilsson
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|