FORUM / Forestillingskritikker
(annonse)

Denne side publisert
30. oktober 2005

HOVEDSIDE
Om Teaternett
FORUM
Forestillingskritikker
Bokanmeldelser
Debatt
SØK



Suggererende PSYKOSE

4:48 Psykosis
Gjestespill fra Svenska Riksteatern.
Malesalen, Nationaltheatret

Anmeldt av Miriam Prestøy

Regi: Melinda Mederlid
Med: Annika Hallin

Sarah Kane rakk flere ganger i løpet av sin korte liv som dramatiker å  få det konvensjonelle britiske teaterpublikummet til å sette eukalyptuspastillene i vrangstrupen

Med sin brutale, rasende, seksuelle, voldelige og ikke minst: formmessig ugjenkjennelige dramapoesi, skapte hun furore i det etablerte teatermiljøet. Sammen blant annet Mark Ravnehill (Shopping & Fucking, Some explicit polaroids) og Philip Ridley  (The Pitchfork Disney, The fastest clock in the universe) utgjorde hun nittittallets teaterbølge, det såkalte in-yer-face-teatrets, ansikt utad. Betegnelsen var kritikernes forsøk på å finne en fellesnevner for den svarte, direkte, pessimistiske dramatikken som de unge, men likevel livstrette britiske forfatterne skrev for et knapt tiår siden.

Nære bånd til eget liv
Men mens Ravenhills dramatikk muligens har en begrenset holdbarhet utover den samtiden stykkene er skrevet i, står Kanes verker frem som nærmest noe tidløst, trass de nære båndene stykkene har til hennes eget liv. Sarah Kane var bare 28 år da hun hang seg på sykehuset hvor hun var innlagt. Hun hadde da skrevet fem stykker, hvorav det siste, 4:48 Psykosis, enda ikke var utgitt.

Svenska Riksteaterns gave til samtidsdramatikkfestivalen er et forsøk på å forklare hvorfor en sterk og suksessfull 28-åring velger å ende livet sitt på en psykiatrisk avdeling, på et sykehus. Det skal herved ikke spekuleres i hvor selvbiografisk 4:48 Psykosis er, men  at Kanes innsikt i temaet er personlig, skal ikke betviles. Tittelen henspiller på det statistiske faktum forskere har kommet frem til; at nettopp tolv på fem om natten er det tidspunktet flest ender livet sitt.

Inntrengende
Det er Melinda Mederlind, nytdannet fra Damatiska Instituttet, som står for regien i 4:48 Psykosis. Nylig amandaprisvinner Annika Hallin (Vinterkyss) gestalterer rollen som Jenta, og det gjør hun med inntrengende scenisk styrke.

Malersalen på Nationalteatret er for anledningen et kaldt og metallisk rom, klaustrofobisk lite og med et stort lysende exit-skilt som  det naturlige fokuset på bakveggen, over en stor dør. Fra et sted i taket regner det kontinuerlig sorte flak som legger seg i en stadig voksende haug midt på gulvet. Hallin er på scenen når publikum kommer inne, kledd i skinnklær fikler hun rastløst med en stor rosa gassballong, et hjerte, som hun fester til et mikrofonstativ.

Berg- og dalbane-psyke
Stykkets form er mer av en bevissthetsstrøm, mer som noe i nærheten av et dikt enn en dramatisk tekst. Handling er så godt som fraværende, likevel følger vi jentas refleksjoner frem til hun tar livet sitt 4:48 på natta ved å tømme et glass oppsparte piller og gå triumferende ut døra. Hun styrter mot døden. Vi følger hennes maniske berg-og-dalbane-psyke, der hun er lammet av selvhat og skyldfølelse  i det ene øyeblikket og raser paranoid mot resten av verden i det neste.  I de enkle, men effektive regigrepene til Mederlind kommer alt frem. Gjennom stadige rytmebrudd følger vi med på dette urolige sinnet som strever for å holde seg oppe, klare seg, men som er plaget av intens kjærlighetslengsel (etter noen som ikke finnes) og intenst hat (mot noen som ikke finnes) og som erfarer at det ikke finnes noen medisin i hele verden som kan gjøre livet meningsfylt. Bruken av musikken til Joy Division både som hele låter i utagerende dansescener, og som samplede brokker av ”love will tear us apart” og underliggende uro-lyd, er  både stemningsskapende og en riktig referanse ; Sarah Kane var selv en stor fan av vokalist Ian Curtis, som  tragiironisk nok også hang seg på toppen av sin karriere, da han var 23.

Treffer under ribbeina
Annika Hallin gjør en nesten utrolig rolleprestasjon. Det er en stor jobb å makte å formidle denne poetiske teksten uten å drukne den i overspilte følelser. Hun har både troverdighet og et stort register å spille på. Hallin gjør jenta akkurat så kynisk distansert, så desperat, hun strever så hardt, at når hun i et øyeblikk kikker ut på oss i salen, der vi sitter som hjelpeløse vitner,  og slipper bemerkningen  ” Et rom fullt av utrykksløse ansikter som stirrer tomt på min smerte”, da treffer det et sted litt under ribbeina. 

av Miriam Prestøy

Relaterte link
Felles satsing på samtiden Av Ann Christiansen. Aftenposten 4.mai 2005
Sammen for ny dramatikk Av Mona Larsen. Dagsavisen 4.mai 2005

FORESTILLINGSKRITIKKER

 


Ansvarlig redaktør av Teaternett er Stein Kippersund. Adresse: Teaternett, Torstadvegen 46, 2335 Stange. Teaternett har org.nr. 980 247 781. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no