|
|
 |
 |
DJEVELENS tragisk lette spill
Othello
av William Shakespeare
Thesbiteateret, Thaulowhullet i Tønsberg
Anmeldt av Rune
Kippersund
Med: Øyvind Venstad Kjeksrud, Dan Robert
Thorsen, Thomas Huste, Kåkon Karoliussen, Espen Alknes, Frank Lie, Martin Nordahl
Andersen, Kristina Kjeldsberg, Marit Simonsen, Cornelia Jahre, Fredrik Nårdahl Andersen,
Øyvind Gravvold, Vegard Knutsen, Tommy Taraldsvik
Norsk gjendiktning ved Erik Bystad
Regi og bearbeidelse: Nona Pontén
Musikk: Terje Johannesen
Scenografi: Ole Jacob Børretzen
Kostymer: Helga Solbakken
Lysdesign: Morten Stokkeland
Thesbiteaterets veteran Frank Lie storspiller i rollen som Iago, og er alene verdt turen
til Othelloppsetningen i Thaulowhullet utenfor Tønsberg. Men, og spørsmålet retter seg
ikke mot denne oppsetningen, men mot det klassiske skuespillet: Hvorfor har djevelen så
forbasket lett spill?
Først Frank Lie igjen. Han har over 30
års fartstid i Tønsbergs tradisjonsrike teaterensemble, og er denne oppsetningens store
beholdning på skuespillersiden. En hver er priviligert til å skape sine egne små
gleder. Som anmelder var min lille glede i forkant av forestillingen å sette igjen et
sleskt lite munnskjegg under kveldsbarberingen, for å identifisere meg med stykkets
egentlige hovedperson Iago.
Eier spillerommet
Og ganske riktig: Iago var satt opp med dette markante kjennemerket på djevelskap, og jeg
kunne dra fingrene fornøyd over hakespissen mens Frank Lie mesterlig drev spillet
avgårde. Lie har energien som kreves for å være den motoren som Iago er, og han er
også dyktig nok til å styre denne energien ut mot publikum slik at vi fanger opp
finspillet. Han ivaretar sin egen rolle fullt ut, samtidig som han har scenisk overblikk
til å dyrke fram helheten i scenene. Kort sagt, han eier spillerommet i Thaulowhullet
denne kvelden. Med hans publikumsorienterte og utadvendte spillestill, og munnskjegget for
den del, kunne det vippet over i overspill og karikatur. Men det holder hele veien
fordi vi også ser glimt av hans innette menneskehat og i det også en selvforakt som
tilhører det mennesket som er skadet og vet det selv.
Velspillende ensemble
Frank Lie får god støtte av et jevnt over godt og velspillende ensemble.
Håkon Karoliussen som Othello spiller seg opp i takt med at generalen blir borte og
sjalusien tar fyr. Martin Nordahl Andersen gjør en gjennomført og komisk Roderigo i godt
samspill med Iago. Kristina Kjeldsberg som Desdemona og Marit Simonsen som Iagos kone
utmerker seg med godt samspill. Forestillingen har et rytmeproblem, særlig påtakelig i
første del av første akt. Etableringen av spillet skjer nokså stivt og staukete, og en
savner en mer dynamisk regihånd her. Men regissør Nina Pontén lykkes forøvrig svært
bra med både gode billedmessige situasjoner og tydelige handliger. Det store rommet som
spillet utfolder seg i, kunne vært utnyttet bedre.Terje Johanessen leverer virkningsfulle
musikalske stemninger som bygger opp fortvilelsen med klagende sang og percussion. Morten
Stokkland mestrer det svinnende kveldslyset og spilleplassen godt og skaper ulike
spillerom med lyset. Scenograf Ole Jacob Børretzens vulkanske landskap trer sakte men
sikkert fram til et eksplosivt bilde. Veldig bra!
Djevelens lette spill
Tilbake til det innledene spørsmålet: Hvorfor får Iago så lett
spillerom? Hvorfor avsløres han ikke tidligere? Vel er han durkdreven og smart, men
hvorfor finnes ikke de instanser som stanser opp og reflekterer over helheten i den
situasjonen han bygger opp? Svar: Dette skuespillet er befolket av mennesker som alle som
en er fullstendig innelåst i sin egen interessehorisont. De ser sin egen vinning i det
neste lille ufarlige steg, men ikke konsekvensen av summen. Cassio er skamløs nok til å
bruke vennskapet med Desdemona for å få tilbake offisersgraden. Emilia stjeler sin frues
lommetørkle uten blygsel, og lyder derfor hul i sin moralisme mot ektemannen Iago til
slutt. De er alle sammen forutsigbare og lett kalkulerbare brikker for den vonde hensikt,
og sjalusien til Othello er bare en av mange drivkrefter. Kanskje sprenger den tragiske
utviklingen deres interessehorisont, men da er det for sent. Det er ofte det.
av Rune Kippersund
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|