|
|
 |
 |
KAOTISK festbrems
Hamlet - en partykiller!
Tidens Teater,
Fabrikken, ved Akerselva
Anmeldt av Miriam Prestøy Lie
Med: Ola B. Johannessen,
Stig Henrik Hoff, Unni Løvlid, Janny Hoff Brekke, Magne Håvard Brekke,
Robert Skjærstad m.fl.
Regi: Harald Vallgårda
Den svenske regissøren Harlad Vallgårda
fortjener heder og applaus for å ha hanket inn en svært så imponerende
rolleliste til et friteaterprosjekt med små midler. Dessverre er det ikke
mye annet å klappe for når Tidens Teater setter opp Hamlet anno 2005.
Skuespillere som Ola B. Johannessen, Robert Skjærstad eller Stig Henrik Hoff
klarer ikke å redde denne forestillingen fra et totalt havari; Hamlet – en partykiller! drukner i teatrale påfunn.
Alt ligger til rette for en annerledes
teateropplevelse når Tidens Teater setter opp en moderne Hamlet på utestedet
Fabrikken ved Akerselva. Et frigruppeprosjekt i så stor skala er ikke
hverdagskost i hovedstaden, noe den store forhåndshypingen har understreket.
Spenning og forventning
Derfor er det med en viss spenning og forventning man trer inn i lokalet,
hvor det sedvanlige skillet mellom scene og sal delvis er visket ut; de som
har fått plass foran sitter ved cafebord, og baren skal holde åpent gjennom
hele forestillingen. Det passer fint, for Tidens Teater har jo invitert til
fest. På scenen er hvitkledde langbord dekket med kandelabere og krystall,
og en kelner svinser rundt og fikser de siste detaljene før den store
kvelden, mens publikum innfinner seg i stolene sine.
Men dessverre, allerede når Rolf Arly Lund entrer scenen og ønsker
velkommen, aner man hvor dette bærer av sted. Det viser seg at lokalet har
en akustikk som egner seg langt bedre for tung bass og klubbkonseptkvelder,
og sitter man midt i publikumshavet er det nærmest umulig å oppfatte
hva som blir sagt. Utsikten er heller ikke den beste, særlig siden
handlingen ofte foregår bak en halvvegg. Men la oss se gjennom fingrene på
lokalet, og forsøke å få øye på den historien som regissør Harald Vallgårda vil fortelle oss. For det viser seg å
ikke skulle være så lett, det heller. Han har valgt å forholde seg sånn
løselig basert på den opprinnelige Hamlet, og fjernet store deler av
teksten. Hele handlingen er lagt til festen hvor giftermålet mellom Hamlets
mor og den nye kongen skal feires. En ny tid er i emning, det går bedre med
landet enn på lenge og gjestene skåler og feirer seg selv. Hamlets far ble
drept av sin bror – nåværende Kong Claudius, men ingen ofrer den gamle
kongen en tanke. Inntil Hamlet kommer. Han ramler rett inn på festen etter
universitetsstudier i Wittenberg, dypt fortvilet over drapet på sin far
vurderer han om han skal hevne det med blod eller om han skal lytte til
fornuften, siden den nye kongens idealer er mer i tråd med hans egne.
Vanskelig å orientere seg
Skuespillerne entrer lokalet gjennom den samme
døren som publikum bruker, og forholder seg til hele lokalet som en scene.
De ”blander” seg med publikum ved å henge i bare og spasere slentrende inn
og ut, småpratende og ”naturlige”. Det problematiske ved dette er at det
etter hvert blir svært vanskelig å orientere seg i historien. Både de
praktiske hindringene, som at man ikke ser eller hører hva som skjer, og de
mange regigrepene forvirrer ytterligere.
Tidlig i stykket sendes Bjørn Moan ut med fullt turutstyr, han skal til Norge for å stoppe hæren deres. Vi ser ham på storskjerm gjennom hele
stykket der han sykler gjennom byen, tar Kolsåsbanen,
får ski på beina og står på som en birkebeiner. Men
plutselig stopper filmen, med et stillbilde av en øy, og
budet kommer ikke tilbake.
Kveder ut sin kjærlighet
Ofelia i folkemusikeren Unni Løvlids skikkelse
kveder ut sin kjærlighet til Hamlet og gjør egentlig en god og
sterk figur. Men løsrevet fra ethvert tilløp til
sammenheng forstår man ikke verken hennes forelskelse eller hvorfor hun mot slutten blir gal og tar livet
sitt. (Jo da, vi vet jo at faren hennes blir drept,
men det er vanskelig å tro på noe, når alt forblir
ubegrunnede påstander..)
Over en lav sko synges det – alt fra ABBA
til Nick Cave. Og sannelig har ikke regissøren ryddet
plass til et lengre klovnenummer midtveis i forestillingen; Robert Skjærstad og Kari Bunæs som spiller
Rosenkrantz og Guildenstern som klassiske slapstick-typer,
får på seg røde neser og kaster den Hamletske hodeskallen mellom seg. Og gjennom nesten hele forestillingen spiller et
skjult orkester taffelmusikk.
Ingenting blir viktig
Det mangler verken fantasi eller vilje til
å eksperimentere. Harald Vallgårda har gjort noen
modige grep med stykket, og vi vil gjerne se mer til
slike prosjekter; når profesjonelle krefter samler seg utenfor institusjonsteaterets rammer og vil
skape noe helt nytt. Problemet her blir at historien blir
borte i alle påfunnene, innimellom tar alt
statisteriet overhånd, og detaljer som at noen av gjestene i selskapet bestiller seg en øl i baren blir like
synlig som at Hamlet står og vurdere om han skal ta
livet sitt. Forestillingen griper aldri, fordi
ingenting blir viktig i det støyete actionteateret
Vallgårda har ønsket å skape.
Roper på dramaturg
Vallgårda har stått for manus og konseptutvikling sammen med stykkets Hamlet ; skuespiller Magne Håvard Brekke. Muligens har
det vært litt mange baller i lufta, for stykket nærmest
roper om å bli behandlet av en dramaturg. I en
artikkel i Aftenposten kunne man lese at forestillingen har
vært under utvikling i mer enn to år, men at
prøvetiden har vært en knapp måned. Det er forståelig at det
kan være vanskelig å samle et ensemble bestående av profesjonelle skuespiller som også arbeider på
andre teatre, men det hadde nok vært lurt å bruke litt mindre tid på å utvikle ideer og litt mer på å
prøve ut hvordan det faktisk fungerer på scenen. For
her virker det som om ideene har tatt overhånd.
Miriam Prestøy Lie
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|