![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
(annonse) |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Alt er noe Daga Anmeldt av Ole
Andreas Sandberg
Rollene fant klangbunn i de uforløste skjebnene. Det øyeblikksbærende spillet innenfor et spartansk, men kreativt rom framstilte Daga som en nær og tydelig opplevelse. Sigmund Løvåsens dramadebut har med denne produksjonen fått stor livegenhet. Dagene har mye av tap for Jon, stykkets selvutnevnte hovedperson. Ikke bare er han gammel og fortvilet, men også blind. At tiden forgår og trekker ham bort fra det konkrete livet, poengterer han ved å samle store mengder datolapper på norgesglass. Beholderne med hermetisert tid pryder faktisk hele boligen, noe som sier sitt om tomhet. Det begynner å bli lenge siden kjærligheten forsvant. Og saken blir ikke noe bedre ettersom det var Per som kapret henne. På tross av et usympatisk vesen er han den eneste Jon nå forholder seg til. Men det er inntil en ukjent kvinne, Marianne, dukker opp - med et spedbarn i en bærebag. Hun er minst like omkalfatret som Jon, uten klare hensikter, ja, nesten et spørsmålstegn for de øldrikkende karene. Et trekantdrama er hva som står på døra. Helt avgjørende er altså forventningene, dragningene og motivasjonsfaktorene partene imellom. Tilskueren får problemstillingen om hvorfor disse tre, med så forskjellig bakgrunn, opptrer på samme handlingsplan. Forklaringen kommer, og kommer ikke, via scenenes avbrutte og skuttede realisme. Rollene står fram Andre virkemidler annet de rent framførte må også nevnes. Scenografien, i form av den avsondrete (og så visst legendariske) stua, var veldig virkningsfull. Slitt treverk i gulv og vegger, et hjemmesnekret møblement, og ikke minst den monumentale kista som dukker opp som Jons dødsmetafor, setter sitt poetiske preg på det forestilte. Like viktig for å framheve dette var derfor lyssettingen. Vekslingen mellom fulllys og spotlys (i nøkkelsituasjoner) fungerte fint. Sist men ikke minst var det et raffinement å se i bruk den gamle filmframviseren (men var det et triks?). Tonene i veggene En stilistisk sirkelkomposisjon som Daga gir, tross sin tilsynelatende gjennomsiktighet, mye plass til ettertanke. Bjørn Jenseg har et smittende nærvær som einstøing, noe han har vist før som Kjell Askildsens Thomas F (2003). John Nyutstumo har på sin side tolket en krassere type, en svinepels med avbitende replikker og lasaronaktig oppførsel, ikke uten forkjærlighet for å knekke øl (fra veska). Da framstod Jorill Kittang til forskjell som en vár person, plaget av oppbrudd i familien, men full av et budskap om livet: Alt er noe. Brokker av noen liv Daga er både et kroppsspråklig teater, fylt av selvsomme, ladede opptrinn, og like mye et lokalspråklig bidrag, som vektlegger det brede talemålet. Uttrykksformene skaper tilstedeværelsen i rommet, hva som driver handlingen, den tenkende prosessen. Tonen i replikkvekslingen og den hufsende, men også godlynte meddelelsen, bærer ikke minst mye av folkelig tradisjon i seg. Også ståa med de små tinga og småkåra er noe Løvåsen har blikk for. Sånn sett følger han opp diktningens fornyede interesse for bygdelivet. Solid prosjektering Ole Andreas Sandberg |
Ansvarlig redaktør av Teaternett er Stein Kippersund. Adresse: Teaternett, Torstadvegen 46, 2335 Stange. Teaternett har org.nr. 980 247 781. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no |