|
|
 |
 |
Komisk Robin Hood i Thaulowhullet
Robin Hood
Av Thomas Malling
Thesbiteateret, Tønsberg
Anmeldt av Rune
Kippersund
Instruktør: Geirr Johnson
Scenografi: Rune Nordseter
Med Magnus Kjørrefjord, Fredrik Longva, Tom-Arild Solvang, Andreas Aass Engstrøm, Frank
Lie, Guro Gimle, Marita Nyheim, Kjersti Thoresen, Øyvind Venstad Kjeksrud, Martin Nordahl
Andersen, Dan Robert Thorsen, Jon Erling Johnson, Mads Gjermundsen.
Thesbiteatret i Tønsberg har hentet fram de komiske sidene
ved Robin Hood og hans fredløse venner, og omplassert ham effektivt fra den klassiske
Sherwoodskogen til den flotte utescenen Thaulowhullet.
Rufsete og rølpete
I dette konseptet, etter manus av Thomas Malling, blir det velkjente
persongalleriet fra skogens dyp til en rufsete, rølpete og patetisk gjeng som begynner å
få nok av fuglesang og sånn måtelig matstell fra broder Tuck. Den komiske varianten er
varslet på teaterplakaten, der helten framstår i en mer fjollete enn skrekkinngytende
positur med buen sin. I trygg visshet om at dette er en historie som publikum kjenner
rimelig godt, kan ensemblet plukke poeng på burleske og vittige variasjoner. De minste
barna syns nok det er et underlig men nokså fornøyelig Robin Hood-teater de ser på, de
større barna blir mer helhjertet med på sjangerleken, mens ungdom og vokse tygger
humrende på det verbale smågodtet. Thesbiteatret leverer med andre ord en
familieforestilling i det forjettede aldersspennet syv til sytti.
Selve utescenen er ikke den minst viktige aktøren i denne
oppsetningen. Det er sjette sommeren på rad at Thesbiteateret legger sin
sommerforestilling til såkalt Thaulowhullet. Dette er et tørrlagt vannbasseng i
Frodeåsen utenfor Tønsberg, godt egnet for en amfiscene og med mange spillemuligheter.
Den trivelige utekafeen bidrar til å gjøre dette til en deilig totalopplevelse.
Thaulowhullet er en teaterbillett verdt.
Parallellproduksjon
Daglig leder Einar Breian fortalte til Teaternett før forestillingen at de
for første gang drister seg på en parallellproduksjon med to forestillinger per aften.
Robin Hood kl. 17.00 og Shakespeares Troll kan temmes kl. 22.00. Det er en satsing som kan
ta pusten fra noen hver, men aktørene hadde både pust og humør i behold på premieren.
Å lage moro ut av longskledde krigerne i lincolngrønt er etter hvert blitt en
tradisjon like rikholdig som den seriøse og dramatiske Robin Hood-linjen, og her var det
høstet rikt av tradisjonen.
Komediekarakterer
Ensemblet har fått fram en rekke tydelige og morsomme komediekarakterer.
Martin Nordahl Andersen spradet kalvbent og snørrplukkende rundt som superslemme prins
John. Dan Robert Thorsen er gjennomført og skarp i sin tegning av luringen Gisbourne, og
er viktig for å stive opp historien. Mads Gjermundsen har selvsagt cowboydrakt som
sheriff, og er like energisk som han er talentløs i jakten på de fredløse. Jon Erling
Johnson fyller Pær av Kejmijærve med den fjernhet og primitivitet som tilkommer ham. Fra
en tilsynelatende perifer posisjon spiller Øyvind Venstad Kjeksrud seg inn som en av de
sentrale komediantene i rollen som sheriffens hjelper. Her er det rutine og publikumstekke
så det holder, og han ruver arrogant og majestetisk som Richard Løvehjerte. Guro Gimle
er ikke mindre vakker og yppig en den klassiske Marion, men nok ikke like uskyldig.
Kjersti Thoresen gjør et godt valg i å spille mer på mammakarikatur enn dronningfigur.
Marita Nyheim er kvikk og handlekraftig som ternen Miss Maple, ikke alltid like modig, men
tøffest når det virkelig trengs.
Blant de grønnkledde fører Magnus Kjørrefjord an i
tittelrollen. Han aksepterer at hans Robin Hood ikke skal være en ordentlig helt, men en
tullebukk med sjeldne talegaver. Rutinerte Frank Lie hadde publikumskontakt fra første
snøvl som Broder Tuck. Folkelige Muck savner mer trøkk under eiketrærne, det etterlater
Tom-Arild Solvang ingen tvil om. De unge skuespillerne Fredrik Longva og Andreas Aass
Engstrøm utfyller Sherwoodgjengen med affektasjon og ungdommelig entusiasme, utporsjonert
i tjukke lag og med fin scenisk forståelse.
Mangler spenning
Regissør Geirr Johnson har god kontroll med trafikk og tempo i
oppsetningen. Samspillet fløt ikke alltid like godt på premierekvelden, men vil helt
sikkert ta seg opp og slippe fram flere nyanser i regien. Med sin slapstick tilnærming
skaper oppsetningen mange gode åpninger mot publikum. Men det er også mange muligheter
som effektivt ekskluderes. Spennende kan man ikke kalle denne oppsetningen. Det kan
riktignok oppleves spennende hva skuespillerne skal finne på i neste trekk, men ikke hva
som skal skje i handlingsgangen eller utviklingen av den enkelte scene. Det er urettferdig
å si at dette går ut over intensiteten, for den er så avgjort tilstede, men
forestillingen blir mindre dynamisk uten dramatisk nerve. Konseptet gjør også at mye av
komikken blir verbal, den sitter i replikken. Men selv ironiske og fullstendig usaklige
dialoger kan bli langhalm. Denne publikummeren innrømmer savnet av skudd med en ordentlig
bue. Eller en dundrende stokkekamp.
Rune Kippersund
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|