|
(annonse) |
|
Pregnant intrigespill Hamlet Produsent:
Grantly Marshall, instruktører: Paul Stebbings og Phil Smith, komponist:
Tom Johnson, koreograf: Eric Tessier Lavigne, Scenografi: Bernhardt Gross
, kostymer: Juliane Kasprzik. Anmeldt
av Ole Andreas Sandberg ,
frilansskribent og redaktør for www.betweenlines.net Sentralt i deres rolletolkninger var en evne til å mane fram sterke og karakterbetegnende uttrykk. Hovedkonflikten kom klart fram i brytningen mellom den hjemsøkte, melankolske og raljerende prinsen og den ærgjerrige, hemmelighetsfulle og utspekulerte kongen. Og den nærmest nevrotisk og psykotisk framstilte Ophelia gav teaterfølelsen en enda sterkere bismak av tragedie. Det
begynner som et nattlig mareritt for Hamlet. Gjennom gjenferdet til sin
avdøde far, Danmarks tidligere konge, får han følelsen av det
illevarslende: Kongen ble myrdet! Men ble da ble vel også tronen og
dronningen røvet? Den ene mistanken avløser den andre, og dobbeltmoralen
til den nye monarken, onkelen Claudius, blir satt på prøve av prinsens
spissfindighet og ablegøyer. Etter hvert formørkes situasjonen til den
største misère. ”Hamlet”-stykket finnes i forskjellige utgaver og har blitt lest forskjellig gjennom tiden, noe som igjen har resultert mange forskjellige oppsetninger. Selv vil jeg holde fast på TNT’s lesning. Det er fordi jeg opplever at den gjør elementene i skuespillet mer raffinerte. Prinsens spill for galleriet blir nå noe mer enn formålsløst grubleri med tragedien som endelikt. Heller blir det et intelligent spill hvor rettferdighetssøken er en motivasjonsfaktor, og hvor tragedien nærmest kommer med nødvendighet. I TNT’s versjon toppet Hamlet-rollen det hele med sin være og ikke være, og brukte Yorickes hodeskalle effektivt i oppløpet mot onkelen, mens graverne løp rundt som idioter. Kongen var på sin side den tilsynelatende uberørte. Men også han regisserte et spill, hvor medmennesker ble til marionetter. Mistanken greide han lenge å sno seg unna, inntil mye begynte å slå sprekker. Ullen
lyd Ellers var det en variasjon til opplevelsen at aktørene selv bidro med musikk til dramatikken. Et virkemiddel var en sakral og korarrangert sang, et element som kunne lade scenene med en form for lyrisk uro. Ellers kom også slag fra en tromme og toner fra en ustemt gitar og en munter sax. Denne musiseringen kunne bli litt sammenrasket for settingens og stemningens del, så jeg spør meg om ikke det hadde vært bedre å rendyrke sangen. Alt
i alt var det det pregfulle spillet, karakterenes tilstedeværelse, som
gjorde det interessant å vitne denne 2 timer og 40 minutter lange affæren.
Jeg tror mange av de 400 tilskuerne fikk noe ut av denne
Shakespeare-visningen. Men for de som ikke hadde lest ”Hamlet” og som
i tillegg satt langt bak, tror jeg det var vanskelig å følge handlingen.
Shakespeare-engelsken krever sitt, og blir ikke enklere når lyden er
ullen.
|
| Ansvarlig redaktør av Teaternett er Stein Kippersund. Adresse: Teaternett, Myrvegen 14, 2312 Ottestad. Teaternett har org.nr. 980 247 781. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no |