|
|
|
 |
 |
Jeppe
på berget:
GENIAL eller INNHOLDSLØS?
"Et par øyeblikk er det teater i luften, men lykken er kortvarig",
skriver Dagsavisens teateranmelder, Cathrine Th. Paulsen, og fortsetter: "Selv ikke
Jon Eikemo kan berge denne forestillingen". I Dagbladet tar Hans Rossiné fram
termingkast fem: "På Det Norske Teatret vaskes Jeppe nå så ren av alle tidligere
pudderstøvkonvensjoner at han framstår som en vaskeekte 1990-tallsfigur i en spenstig og
rocka oppsetning full av overraskelser og eksperimentelle krumspring."
Det handler alså om det gamle Holbergstykket Jeppe på berget i
den unge svenske instruktøren Olof Lindquists oppsetning på Det Norske Teatret som hadde
premiere fredag 1. oktober. Anmeldelsene tyder på at hovedstadens kritikere har fått
litt forskjellig utbytte av svenskens respektløse behandling av stykket. Kan lite om historie
- Jeg er jo bare 28 år og kan lite om historie, sier Lindquist uskyldig til Dagbladet,
før han forklarer seg litt mer overfor en journalist med spørsmålstegn over hele
ansiktet: - Nei forresten, jeg kan faktisk ganske mye om 1700-tallet, men jeg fikk lyst
til å plassere Jeppe i en annen tid. En god idé syntes jeg, sier han til avisa.
Lindquist ble forøvrig kåret til Årets teatertalent 98 av Dagbladet etter at han gikk
ut fra regilinja ved Teaterhøgskolen i fjor. Respekt for klassikeren er det ingenting som
tyder på at han har hatt: - Baronens hoff er kjedelig beskrevet, så jeg skrev det om,
sier han til Dagbladet, og fortsetter: - Jeg blir ikke irritert hvis noen går i pausen.
Jeg gjør ikke det.
Sushi til frukost
Ifølge Dagbladets Rossiné lover Det Norske Teatrets nytolkning godt både for Holberg og
teatret i det neste århundre. Lindquists regi får pluss for å holde seg langt unna
danske folkekomedieklisjeer og blafrende brokader, med en ekspressiv og leken spillestil.
Oppsetningen beholder ifølge Rossiné fokus på forholdet mellom Jeppe og baronen. Jeppe
brukes som leketøy og tidtrøyte for en maktberuset og samvittighetsløs baron. Og
hvorfor han drikker? En kan jo ikke gjøre annet enn å ta seg en pinne når en våkner
opp i baronens overdådige muslingformede seng, omringet av barmfagre babes som byr en på
sushi til frokost mener Rossiné. Jon Eikemo har etter Rossinés mening krøpet inn under
huden på Jeppe, og klart å framstille rollen glimrende, både på oppadgående og
nedadgående rus.
Samfunnskritikken borte
Cathrine Th. Paulsen i Dagsavisen mener at enhver tendens til samfunnskritikk hos Holberg
er forsvunnet i forestillingen. Språket er blitt en kaudervelsk blanding av antikverte
uttrykk og moderniseringer som "Jeppe on the rocks". "Ethvert øyeblikks
ettertanke er åpenbart truende for regissøren", skriver Paulsen, som mener stykket
ikke hadde vært dårligere om Jon Eikemo, Jan Grønli og Nils Sletta hadde resitert det.
Enhver akt er fratatt mening og konsistens ifølge Paulsen, og jazzmusikk, popmusikk,
stiliserte bevegelser, crazykomikk, danseopptrinn, kontoristdresser, playboyplysj,
cowboyutstyr og samuraiantrekk konkurrerer om oppmerksomheten. "Det er morsommere å
se gresset vokse, enn å følge Lindquists oversvømmelse av innfall", skriver
kritikeren.
Sjefsskurk
"Hvorfor spyr ikke Jeppe?" spør Elisabeth Rygg (Aftenposten) i sin anmeldelse
og fortsetter: "Oppdateringer av klassikere er vel og bra, men her har Jeppe mistet
både farlighet og følelse. Da blir underholdningen utvendig." Det menneskelige
aspektet forsvinner i virvaret av regissørens påfunn, gags og gimmicks, mener
anmelderen. Rygg leser baronen som sjefsskurken, der han lager practical joke på Jeppe i
ren kjedsomhet. Hvorfor kjeder baronen seg, er et mer interessant spørsmål enn det
klassiske "hvorfor drikker Jeppe" mener hun. Aftenpostens anmelder
mener at stykket er lekkert utformet visuelt, koreografisk og teatralsk, men er blitt
tidstypisk tomt. "Jeppe anno 1999 er blitt show uten sjel", avslutter Rygg.
På spissen
Etpar dager derpå tar hovedrolleinnehaver Jon Eikemo det ganske med ro.
- Jeg er den som helt sikkert ikke kommer til å se denne oppsetningen, men aksepterer at
andre har ulike syn på den, sier han til Aftenposten, men innrømmer til avisa at han
ikke liker dårlige omtaler. - Ting skal settes på spissen, og det finnes minst like
mange Jepper i dag som på Holbergs tid, men det var kanskje ikke så mange baroner før
som det er Røkker i dag. Holberg gjorde narr av overklassen, og i dag snakker vi jo om at
klasseforskjellene bare blir større og større. Selv Astrid Lindgren sier at vi trenger
en revolusjon, sier Eikemo til Aftenposten og avslutter slik: - Jeg håper stykket viser
hvor ekkelt det er når man plager den lille mann.
Kritikerne har talt og er tydeligvis ikke enige. Og da er det vel ikke noe annet å gjøre
enn å se stykket og gjøre seg opp sin egen mening. Det synes sikkert salgskontoret til
Det Norske Teatret er helt greitt!
|