|
(annonse) |
|
"Unge
Riks" et flott INITIATIV Av Nic G. V. Arnevåg (Artikkelen kommer som kommentar til Jarl Golis artikkel "Teatersjefsjobben ved Riksteateret" på Teaternett 18.januar) Hei Jarl! Takk for at du tar deg bryet med å spørre oss som er unge i miljøet! Jeg har tipset flere venner av meg i miljøet slik at også kanskje noen av dem svarer deg. Mye av det du sier trodde jeg var en selvfølge. Men det er vell noe som viser seg ofte at man ikke skal ta for gitt. Jeg tror også at den bakgrunnen du har er perfekt for den stillingen. Så lenge du klarer å gjøre handling av ord. Det er jo en kjent sak for meg bekjent i norsk kultur miljø at dessverre så blir det ofte store ord og lite handling. Det å lage et Unge Riks er et flott initiativ! Det veldig mange glemmer i debatten om å holde på ensembler er nettopp oss unge. Det blir så mye fokus på å beholde "det gode gamle" at det nesten ikke finnes prosjekter der det er plass til oss unge. Det har etterhvert blitt et økende antall nyutdannede skuespillere i Norge, og konkurransen begynner å bli ganske hard om jobbene. Dette er ikke fordi det ikke finnes et marked i Norge for skuespillere, men fordi det er for mange med feige tendenser til å satse på prosjekter. Jeg tør å påstå at vi mangler en god mellomting i Norge. Vi har "lett-underholdning" alla Mot i brøstet, og vi har "høy-kultur" alla National Theatre. Men hva har vi mellom der? Problemet i Norge er ikke at folk ikke vil bli underholdt. Det viser jo seertall fra "lett-underholdningsindustrien" at de vil. Men ettersom det for mange blir et for "stort hopp" å gå på f.eks. National Theatre, så går de heller på skole revyer o.l. Der spilles noe som de "forstår" og kan kjenne seg igjen i uten å ha satt seg så mye inn i litteraturens verden o.l. Jeg har selv en del av min utdannelse fra London, der de nettopp er kjempe flinke på å ha denne mellomtingen slik at folk går mer på teater. De har "baller" nok til å satse og gi unge en tjangs med å sette opp ny dramatikk og forsøke seg på "ville" prosjekter. En kjempesukse blant de unge i London i fjor var en mega vill forestilling på Roundhouse Theatre. Fult hus hver kveld og så og si bare unge mennesker! Om jeg forstår deg riktig så er det nettopp på denne mellomtingen du tenker. Du vil at publikum skal kjenne seg igjen i det som foregår på scenen? Da håper jeg at du tørr å satse utradisjonelt og ikke minst holde en åpen dialog med oss unge. Ikke gjør da eventuelt Riks teateret til en lukket institusjon som kun snakker med seg selv. Vi som er unge i dag sitter egentlig på svaret for hvordan du nettopp skal få folk som ellers ikke vil på teater til å gå på teater. Ønsker deg lykke til, og "don`t be a stranger!" :) Nic G. V. Arnevåg DEBATT Teaternett formidler nyheter fra norsk og internasjonalt teater. Hjelp oss å være oppdatert! Skjer det noe der du er - send oss et tips! Vår epostadresse: teaternett@teaternett.no |
| Ansvarlig redaktør av Teaternett er
Stein Kippersund, Torstadvegen 46, 2335 Stange Teaternett har org.nr. 980 247 781. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no |