Av Marja Lyngra Høgås
I dag skal vi lage "nyskapende scenekunst", som i fjor og året før. Men
har ikke alltid scenekunsten vært nyskapende? Man skaper da noe nytt på scenen, faktisk
hver forestilling er ny, og (forhåpentligvis) skapende.
Det er noe absurd i denne innovative og nyskapende vinden som seiler over landet.
En forestilling kan være uten mål og mening, publikum kan sitte som store
spørsmålstegn, og etter hvert telle lyskastere isteden for å følge med på scenen.
Allikevel hylles produksjonen i det nyskapendes navn, mens publikum, lett rødmende
hvisker til hverandre "Jeg forstod ingenting...". Er det virkelig det som
er målet? Å gjøre tilskueren til en idiot? Og scenekunstneren til en profet som taler i
tunger man ikke forstår?
Innovativ
I Bokmålsordboka står det på nyskapende: "banebrytende, epokegjørende, som skaper
noe nytt". Hvordan vet jeg at min produksjon blir avgjørende for denne epoken? Er
ikke det opp til historien å avgjøre? At jeg skaper noe nytt vet jeg jo. Man går da
ikke på teater for å se om Hamlet dør i siste akt, man går for å se en ny Hamlet. Men
det er ikke noe nytt i det, det har vært på den måten i flere hundre år.
Hvis man ser på betydningen av ordet innovativ står det: "fornyende, moderne,
utradisjonell, noe som ikke er gjort, erfart eller lagd før". I og med at våre
tankemønstre dannes av våre tidligere erfaringer er det noe vanskelig å skape noe som
ikke baserer seg på ting som er gjort, erfart eller lagd.
Satsingsområdene
Men hvis jeg nå allikevel skal lage en produksjon, og søke støtte hos Norsk
Kulturråd så ser jeg selvfølgelig på retningslinjene og satsningsområdene for år
2000, der det står følgende:
"Det kan søkes støtte til originale, nye kunstneriske uttrykk som skapes
ved hjelp av ny teknologi."
"Det ses positivt på prosjekter som innovativt kombinerer ulike kunstarter med
ny teknologi."
"I arbeidet med å forvalte Kulturfondet legger rådet vekt på å:
støtte nyskapende kunst, stimulere nye kunstneriske uttrykksformer, stimulere nye
formidlingsmåter"
Videre er det satset på aldersgruppen under 3 år, og det legges vekt på
flerkulturelle temaer.
Teknologi
Så hvis jeg i mitt prosjekt hyrer en danser, en billedkunstner, en skribent og en
arkitekt, og vi sammen skaper noe banebrytende, (ved hjelp av teknologien), og samtidig
legger inn en dæsj antirasisme, og tilrettelegger det for barn under 3 år, så vil jeg
vel være ganske sikker på å få støtte.
Det er bare en ting som for meg fortsatt er noe uklart: Hvordan skal jeg få hjelp
til å skape ved hjelp av teknologien? Skal jeg bruke internett som ressurs til å skape
min karakter? Finnes det virkelig en (ny) teknologi som hjelper en å skape?
Eller er det ment som at jeg skal bruke en lysbilde-kaster i min produksjon, for eksempel
som bakgrunnsbilde? Det er jo ikke lenger særlig originalt, men det er mye nyvunnen teknologi
på området.
Marja Lyngra Høgås
skuespiller
DEBATT
Teaternett formidler nyheter
fra norsk og internasjonalt teater. Hjelp oss å være oppdatert! Skjer det noe der du er
- send oss et tips! Vår epostadresse: teaternett@teaternett.no