Annonsere hos oss?
FORUM / Debatt

Denne side publisert
13. mars 2000

HOVEDSIDE
Om Teaternett
FORUM
Forestillingskritikker
Debatt
SØK

NYSKAPENDE SCENEKUNST

Av Marja Lyngra Høgås

I dag skal vi lage "nyskapende scenekunst", som i fjor og året før. Men har ikke alltid scenekunsten vært nyskapende? Man skaper da noe nytt på scenen, faktisk hver forestilling er ny, og (forhåpentligvis) skapende.

Det er noe absurd i denne innovative og nyskapende vinden som seiler over landet. En forestilling kan være uten mål og mening, publikum kan sitte som store spørsmålstegn, og etter hvert telle lyskastere isteden for å følge med på scenen. Allikevel hylles produksjonen i det nyskapendes navn, mens publikum, lett rødmende hvisker til hverandre "Jeg forstod ingenting...".  Er det virkelig det som er målet? Å gjøre tilskueren til en idiot? Og scenekunstneren til en profet som taler i tunger man ikke forstår?

Innovativ
I Bokmålsordboka står det på nyskapende: "banebrytende, epokegjørende, som skaper noe nytt". Hvordan vet jeg at min produksjon blir avgjørende for denne epoken? Er ikke det opp til historien å avgjøre? At jeg skaper noe nytt vet jeg jo. Man går da ikke på teater for å se om Hamlet dør i siste akt, man går for å se en ny Hamlet. Men det er ikke noe nytt i det, det har vært på den måten i flere hundre år.

Hvis man ser på betydningen av ordet innovativ står det: "fornyende, moderne, utradisjonell, noe som ikke er gjort, erfart eller lagd før". I og med at våre tankemønstre dannes av våre tidligere erfaringer er det noe vanskelig å skape noe som ikke baserer seg på ting som er gjort, erfart eller lagd.

Satsingsområdene

Men hvis jeg nå allikevel skal lage en produksjon, og søke støtte hos Norsk Kulturråd så ser jeg selvfølgelig på retningslinjene og satsningsområdene for år 2000, der det står følgende:
 "Det kan søkes støtte til originale, nye kunstneriske uttrykk som skapes ved hjelp av ny teknologi."
 "Det ses positivt på prosjekter som innovativt kombinerer ulike kunstarter med ny teknologi."
 "I arbeidet med å forvalte Kulturfondet legger rådet vekt på å:
støtte nyskapende kunst, stimulere nye kunstneriske uttrykksformer, stimulere nye formidlingsmåter"
Videre er det satset på aldersgruppen under 3 år, og det legges vekt på flerkulturelle temaer.

Teknologi
Så hvis jeg i mitt prosjekt hyrer en danser, en billedkunstner, en skribent og en arkitekt, og vi sammen skaper noe banebrytende, (ved hjelp av teknologien), og samtidig legger inn en dæsj antirasisme, og tilrettelegger det for barn under 3 år, så vil jeg vel være ganske sikker på å få støtte.

Det er bare en ting som for meg fortsatt er noe uklart: Hvordan skal jeg få hjelp til å skape ved hjelp av teknologien? Skal jeg bruke internett som ressurs til å skape min karakter? Finnes det virkelig en (ny) teknologi som hjelper en å skape? Eller er det ment som at jeg skal bruke en lysbilde-kaster i min produksjon, for eksempel som bakgrunnsbilde? Det er jo ikke lenger særlig originalt, men det er mye nyvunnen teknologi på området.

Marja Lyngra Høgås
skuespiller

DEBATT

Teaternett formidler nyheter fra norsk og internasjonalt teater. Hjelp oss å være oppdatert! Skjer det noe der du er - send oss et tips! Vår epostadresse:  teaternett@teaternett.no

Ansvarlig redaktør av Teaternett er Stein Kippersund, Torstadvegen 46, 2335 Stange
Teaternett har org.nr. 980 247 781. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no