|
|
 |
 |
FANGET av rollen
Av Stein Willumsen Kippersund
Peter Serck: Natten.
Cappelen Damm 2010.
ISBN 978-82-02-33502-1. 255 sider.
Peter Serck har i romanen Natten gått under huden på en skuespiller som
holder på å miste seg selv i kampen med rollen. Møtet med Ibsens Hedda Gabler
blir et vendepunkt med fatale konsekvenser.
Bokens jeg-person, Johanna Hals, er en skuespiller som spiller rollen som Hedda
Gabler i en oppsetning på Nationaltheatret. Historien begynner en kveld hun må
avbryte forestillingen fordi hun ikke lenger husker rollens tekst. Parallelt med at hun
prøver å få kontroll med seg selv og situasjonen, utvikler hun et motsetningsfyllt
kjærlighetsforhold til forestillingens regissør. Vi følger tankene hennes i en indre
drakamp med de destruktive sidene ved Hedda, i forhold til henne selv og i forhold til
regissøren hun har lagt an på.
Fangarmer
Det blir en farlig prosess, der hun i sitt selvskapte klaustrofobiske univers både
risikerer eget og andres liv, og hvor galskapen lurer like under overflaten. Klarer
Johanna å skille sitt eget liv fra Heddas? Det utvikler seg et intenst sjelelig drama der
skuespilleren desperat kjemper for å holde den kjente Ibsen-rollens fangarmer unna sitt
eget privatliv. Vi fornemmer hvordan Hedda stiger frem fra Ibsens tekst, nesten som et
monster fra graven i en Stephen King-roman.
Det sies at noen teaterstykker er underlagt en forbannelse. For eksempel
Shakespeares Macbeth, som visstnok alltid må omtales som
The Scottish Play av de som arbeider med en oppsetning av stykket. Hvis ikke
kan det gå riktig galt... For lesere av Natten blir Hedda Gabler
neppe lenger det samme stykket, for teaterpublikum såvelsom for skuespillere og
regissører.
Motsetningsfylt forhold
Tanken gikk også til Liv Ullmanns film Trolös (2000) som også handler
om et motsetningsfylt forhold mellom en kvinnelig skuespiller og en mannlig regissør. Det
er interessant og eggende å se hvordan forfatteren tar på alvor at en forestilling er en
levende kunstnerisk hendelse, som aldri kan bli den samme fra den ene kvelden til den
andre. Dette er noe av det mest spennende med teater: På scenen kan alt skje, og uansett
forarbeid vil det alltid være rom for uforutsigbare lykketreff og katastrofer.
Alt i alt en fascinerende og medrivende ekte teaterbok, som det var vanskelig å legge fra
seg.
Stein Willumsen Kippersund
BOKANMELDELSER |
|
|