|
|
 |
 |
KARITAS drama
Av Stein Willumsen Kippersund
Karita Bekkemellem: Mitt
røde hjerte.
Aschehoug 2009. ISBN
978-82-03-29128-9. 231 sider.
Karita Bekkemellems politiske liv er spennende og gjør seg godt mellom to permer. Og
det spruter energi, mot, ærlighet og engasjement ut av teksten.
Utgangspunktet var også såpass dramatisk at min nysgjerrighet ble vakt på hva slags
forhold den unge AP-politikeren har hatt til teater.
Selv om det ikke er noe å si på sceneutstrålingen framstår Bekkemellem i boka si
først og fremst som et mediamenneske og en innsatsvillig politiker i møte med
offentligheten. Har hun vært premiereløve er det godt skjult her: Ordet teater er
fraværende, det eneste jeg klarte å finne var familiens deltakelse som publikum på Showgirls
i Sandefjord i anledning bursdagen til 12-åringen i 2008.
Thalias tempel
Og det er vel greit det! Jeg vet ærlig talt egentlig ikke hvilke hemmeligheter jeg hadde
forventet å finne om forfatterens forhold til Thalias tempel. Livets og politikkens drama
for det folkelige og friske pustet fra Molde har i aller høyeste grad vært stort nok.
Dialogen mellom Bekkemellem og Stoltenberg i anledning statsrådens avgang kunne sikkert
også vært del av et manus og en iscenesettelse. Hvem vet, kanskje noen tar tak i den
tråden en gang. Her er hele registeret mulig, fra knallhard sosialrealisme i Molde til
den store maktmekanismen i Shakespeares univers.
For en troverdig skuespiller er empati en livsnødvendighet. Det krever evnen til å sette
seg inn i andre menneskers opplevelser og lidelser, evne til nærhet og åpenhet til
følelser. Og i arbeidet som barne-, familie- og likestillingsminister har Karita
Bekkemellem satt spor som gir inntrykk. Hun har tatt tak både for å gi barn rett til to
foreldre, og for å skape konsekvens i likestilling mellom menn og kvinner, i hjemmet
såvelsom på jobben. Banebrytende tungt politisk arbeid i en seig materie der mye
fortsatt er ugjort.
Så hvem vet, kanskje det blir Bergman og Fanny og Alexander neste gang
Bekkemellem kobler av i teatret?
Stein Willumsen Kippersund
BOKANMELDELSER |
|
|