FORUM / Bokanmeldelser
(annonse)

Denne side publisert
5. november 2009

HOVEDSIDE
Om Teaternett
FORUM
Forestillingskritikker
Bokanmeldelser
Debatt
SØK

KARITAS drama

Av Stein Willumsen Kippersund

Karita Bekkemellem
: Mitt røde hjerte.
Aschehoug 2009. ISBN 978-82-03-29128-9. 231 sider.

Karita Bekkemellems politiske liv er spennende og gjør seg godt mellom to permer. Og det spruter energi, mot, ærlighet og engasjement ut av teksten.

Utgangspunktet var også såpass dramatisk at min nysgjerrighet ble vakt på hva slags forhold den unge AP-politikeren har hatt til teater.

Selv om det ikke er noe å si på sceneutstrålingen framstår Bekkemellem i boka si først og fremst som et mediamenneske og en innsatsvillig politiker i møte med offentligheten. Har hun vært premiereløve er det godt skjult her: Ordet teater er fraværende, det eneste jeg klarte å finne var familiens deltakelse som publikum på Showgirls i Sandefjord i anledning bursdagen til 12-åringen i 2008.

Thalias tempel
Og det er vel greit det! Jeg vet ærlig talt egentlig ikke hvilke hemmeligheter jeg hadde forventet å finne om forfatterens forhold til Thalias tempel. Livets og politikkens drama for det folkelige og friske pustet fra Molde har i aller høyeste grad vært stort nok. Dialogen mellom Bekkemellem og Stoltenberg i anledning statsrådens avgang kunne sikkert også vært del av et manus og en iscenesettelse. Hvem vet, kanskje noen tar tak i den tråden en gang. Her er hele registeret mulig, fra knallhard sosialrealisme i Molde til den store maktmekanismen i Shakespeares univers.

For en troverdig skuespiller er empati en livsnødvendighet. Det krever evnen til å sette seg inn i andre menneskers opplevelser og lidelser, evne til nærhet og åpenhet til følelser. Og i arbeidet som barne-, familie- og likestillingsminister har Karita Bekkemellem satt spor som gir inntrykk. Hun har tatt tak både for å gi barn rett til to foreldre, og for å skape konsekvens i likestilling mellom menn og kvinner, i hjemmet såvelsom på jobben. Banebrytende tungt politisk arbeid i en seig materie der mye fortsatt er ugjort.

Så hvem vet, kanskje det blir Bergman og Fanny og Alexander neste gang Bekkemellem kobler av i teatret?

Stein Willumsen Kippersund

BOKANMELDELSER

Ansvarlig redaktør av Teaternett ANS er Stein Kippersund. Adresse: Teaternett, Emil Nordbysveg 43, 2312 Stange. Teaternett har org.nr. 984 922 469. E-post-adresse er teaternett@teaternett.no