Nye fortellinger fra Operaen
Carmen som nyskapt ballett og Lady Macbeth fra Mtsensk satt til et fiskevær i Nord-Norge,
er noe av det som står på programmet sesongen 2014/15 Vi vil finne nye måter å
fortelle historiene på, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen og operasjef Per Boye Hansen.
Nasjonaloperaens første premiere blir Dmitrij Sjostakovitsj' Lady Macbeth fra Mtsensk,
som regissør Ole Anders Tandberg har plassert i et kaldt og unådig fiskevær i
Nord-Norge. Dette er en samproduksjon med Deutsche Oper Berlin, der den får sin premiere
i januar 2015.
Nasjonalballetten åpner sesongen med Mesteraften med Jirí Kylián, der tre av
koreografens mesterverk danses. Kompaniet regnes i dag som en sentral fanebærer av
Kyliáns uttrykk, og til høsten skal de til Paris og Théâtre des Champs Elysées med
samme program.
I jubileumsåret 2014 presenterer både Nasjonaloperaen og Nasjonalballetten nye verk
basert på tekster av Henrik Ibsen. Regissør Marit Moum Aune og koreograf Cina Espejord
lover en "indre thriller" når de i Ghosts Ibsens Gengangere tolker
Ibsens klassiker som ballett. Med ny musikk av Nils Petter Molvær får den urpremiere 19.
september.
Nasjonaloperaen presenterer en helt ny versjon av et verk som nasjonalt og internasjonalt
har betydd mye for forståelsen av "det norske": Den finsk-estiske komponisten
Jüri Reinvere står bak musikk og libretto i Peer Gynt som opera, med premiere 29.
november. Regissør er Heddapris-vinner Sigrid Strøm Reibo.
Vårsesongen 2015 varsles det Carmen-feber i Bjørvika. Den innledes 23. januar med
Calixto Bieitos versjon av Bizets opera, som har hatt suksess blant annet i Barcelona,
Basel, London og Torino. Rollen som den frihetselskende forføreren deles mellom serbiske
Katarina Bradic og ensemblets egen mezzosopran Tone Kummervold. Imens skaper den
ettertraktede britiske koreografen Liam Scarlett en helt ny versjon av Carmen for
Nasjonalballetten. 19. mars står urpremieren på Hovedscenen, med to av
Nasjonalballettens ledende dansere, Melissa Hough og Yolanda Correa, i tittelrollen.
Den kommende operasesongen inneholder også signaturproduksjoner som Lohengrin i islandske
Thorleifur Örn Arnarssons regi og La Traviata presentert av Tatjana Gürbaca. Sistnevnte
ble kåret til "årets regissør" av tidsskriftet Opernwelt i 2013. To enaktere
som aldri har vært fremført i Norge tidligere: Paul Hindemiths Sancta Susanna og
Alexander Zemlinskys En florentinsk tragedie, fremføres konsertant på Hovedscenen.
Sesongen byr på gjensyn med Stephen Langridges Madama Butterfly, Calixto Bieitos
Hoffmanns eventyr, Thaddeus Strassbergers Don Giovanni, og François de Carpentries'
Barberen i Sevilla, som nå flyttes fra Scene 2 til Hovedscenen.
På Scene 2 blir det blant annet urpremiere på kammeroperaen Buenos Aires av den danske
komponisten Simon Steen-Andersen og på Snøkvit en barneopera med Barnekoret. På
Prøvesalen uroppføres Simon av Gerhard Stäbler.
Flere moderne estetikere preger Nasjonalballettens sesong. I Dream Play får Lamentate av
huskoreograf Jo Strømgren sin urpremiere. Kvelden byr dessuten på moderne verk av
spanske Nacho Duato, svenske Johan Inger og norgesfavorittene León & Lightfoot. Det
blir mer Kylián på Scene 2, i slow-motion-balletten Last Touch First, som med dette
vises i Norge for første gang.
I løpet av sesongen blir det gjensyn med klassikerne Romeo og Julie og Askepott, foruten
publikums julefavoritt, Nøtteknekkeren. I mai 2015 feirer Ballettskolen også sitt
50-årsjubileum på Hovedscenen.
Det kommer gjeve gjester til Operaen: De unge danserne i Nederlands Dans Theater 2 er
tilbake, Carte Blanche vier en helaften til Edvard Munch, Tanztheater Wuppertal Pina
Bausch kommer med Masurca Fogo, og den prisvinnende koreografen Sidi Larbi Cherkaoui viser
m¡longa et nytt blikk på tango. Huskoreografene Alan Lucien Øyen og Jo
Strømgren har med seg sine egne kompanier og flere produksjoner til Scene 2.
Nasjonaloperaen og Nasjonalballetten skal på turné. Etter Paris er balletten invitert
til Baden Baden og Granada, og i samarbeid med Riksteatret reiser de til 16 norske byer
med Cina Espejords dokudans Over hodet under huden. Nasjonaloperaen bringer en opera av
Donizetti ut på veien, også det i samarbeid med Riksteatret, og dessuten Händels
komiske opera-avbrekk Pimpinone.
Operaorkestret blir å høre i hele 17 opera- og ballettproduksjoner, men inntar også
scenene alene. Musikksjef John Helmer Fiore har invitert Hartmut Haenchen og Karl-Heinz
Steffens til å dirigere hver sin konsert på Hovedscenen, mens Fiore selv leder en
konsert med musikk av Johannes Brahms, Cèsar Franck og Richard Strauss. Operaorkestret
blir dessuten også denne sesongen å oppleve i mer intimt format i lørdagsserien på
Scene 2. En rekke orkestre gjester Operaen. Oslo Camerata og Barokksolistene er blant dem
som kommer tilbake, mens Stavanger Symfoniorkester og Bergen Filharmoniske Orkester
inviterer for første gang til konsert på Hovedscenen.
Også denne sesongen inviteres publikum til en rekke ulike opplevelser i Sommer på
Operaen og Åpen dag, og det gjøres plass til uttrykk utenfor kjernerepertoaret blant
annet med åpningen av Oslo Jazzfestival på Hovedscenen og brasiliansk karneval i
Sambadrome på Scene 2.
Onsdag ble den nye sesongen lansert i Operaen.
Dette nye sesongprogrammet det sjuende i vårt nye operahus viser Den
Norske Opera & Ballett som mer livskraftig enn noen sinne, sier avtroppende
administrerende direktør Tom Remlov.
Salget av billetter starter 13. mai 2014.
For mer informasjon og intervjuer, vennligst kontakt:
Informasjonssjef Lene Jacobsen: lj@operaen.no
Informasjonskonsulent Hedda Høgåsen-Hallesby: hhh@operaen.no
Informasjonskonsulent Maria Børja: mb@operaen.no
Teaternett formidler uredigerte pressemeldinger fra
norsk og internasjonalt teater. Teaternett mottar ingen betaling eller andre former for
motytelser for denne tjenesten. Vi forbeholder oss retten til uten forklaring å
publisere, eller la være å publisere innkomne meldinger. Hjelp oss å være oppdatert!
Ønsker ditt teater å formidle noe - send oss en pressemelding!
Vår epostadresse: teaternett@teaternett.no