|
|
|
|
Uredigert
pressemelding
Fra Kulturrådet
Scenekunst med styrke og bredde
Kulturrådet
Publisert 07.06.2013 14:51
Kulturrådet har delt ut 20 millioner kroner til prosjekter innen fri scenekunst dans og
teater. Rundens største tilskudd går til Morten Traavik, som er tildelt tre millioner
kroner til prosjekter i Nord Korea og Nordøstpassasjen.
Til søknadsfristen 1. februar kom det inn til sammen 220 søknader til støtteordningene
med en samlet søknadssum på 125,1 millioner kroner. Til sammen er det delt ut 20,2
millioner kroner til 31 prosjekter.
Lederne for Faglig utvalg for teater Iren Reppen, og Faglig utvalg for dans Arne
Fagerholt, er enige om at det har vært en utfordrende men god søknadsrunde innenfor
ordningene for fri scenekunst teater og dans.
- I vårens arbeid med prosjektsøknader ble prioriteringene tøffe. Her er mange gode
søknader og spennende prosjekt som favner bredt i form og innhold. Fagutvalget hadde
flere interessante diskusjoner, og det var kamp om ressursene, sier Iren Reppen, som også
er medlem i Kulturrådet.
- Runden var preget av mange sterke søknader fra aktører basert i Oslo og omegn, mens
det denne gangen ble færre søknader på tilsvarende nivå fra andre steder som ble
tildelt midler. Med et klart fokus på kunstnerisk kvalitet gikk dermed en stor del av
midlene til søkere på Østlandet og i Oslo. Det var imidlertid mulig å foreta en
jevnere fordeling i forhold til sjanger, noe utvalget også ønsker å ha som mål, sier
Arne Fagerholt, som også er medlem i Kulturrådet.
Risikovilje og egenart
Risikovilje og egenart preger tildelingen på ordningen for fri scenekunst teater.
Flere mindre og middelsstore prosjekter som viser en spisset kunstnerisk tenkning i valg
av form og innhold er tildelt støtte, og færre omfattende enkeltproduksjoner. Gjennom
denne tilnærmingen har Faglig utvalg for teater støttet et mangfold av ytrings- og
produksjonsformer, bidratt til kontinuitet for sentrale kunstnerskap, og løftet fram nye
stemmer i scenekunstlandskapet.
- Tildelingen rommer alt fra Morten Traaviks overskridende kunstpraksis hvor han med bruk
av kunstneriske virkemidler og iscenesettelse griper inn i politiske sammenhenger i et
globalt perspektiv, til Sagliocco Ensembles lekne og skuespillerbaserte uttrykk rettet mot
barn og unge. Vi ser fortsatt at prosjekter som forholder seg til den politiske og sosiale
utviklingen i verden, utmerker seg. Slike temaer tilnærmes imidlertid med tydelige
kunstneriske grep. Det er ikke snakk om en avspeiling av virkeligheten, sier
scenekunstkonsulenten Melanie Fieldseth.
- Tildelingen preges også av prosjekter som undersøker scenekunstens dramaturgiske og
performative muligheter. Prosjektene til Naja Lee Jensen, Spreafico/Eckly og DVELL kan
trekkes fram. De er eksempler på kunstnere som interesserer seg for hvordan ulike typer
materiale og formspråk kan skapes og anvendes i én produksjon. Slike prosjekter
undersøker ulike måter scenekunstuttrykk kan kommunisere på, og har potensialet til å
åpne nye retninger innenfor kunstarten, fortsetter Fieldseth.
Grundighet og engasjement
Koreografisk egenart, uttrykksmangfold og kunstnerisk motivasjon preger tildelingen på
ordningen for fri scenekunst dans. Prosjekter som utmerker seg med dybde og
grundighet er løftet fram, samt prosjekter med en sterk drivkraft og uttrykksbehov.
Erfarne koreografer med dybdekompetanse innenfor ulike bevegelses- og koreografiske språk
markerte seg i særlig grad. Særegne soloprosjekter, prosjekter for unge publikumsgrupper
og nye koreografiske stemmer er også løftet fram.
- Det anses å være en god balanse i tildelingen mellom rundens mer etablerte søkere og
nyere kunstnere i feltet, bekrefter utvalgslederen Fagerholt.
- Company B. Valiente får tilskudd til sin koreografiske og kompositoriske undersøkelse
av verk av komponisten Iannis Xenakis, i samarbeid med komponisten Rolf-Erik Nystrøm.
Prosjektene til Kristina Gjems/Dreamscreen Produksjoner, Subjazz, Karen Foss Quiet Works
og Martin Slaatto bærer på lignende vis preg av grundighet, engasjement og
dybdekunnskap, men er svært ulike i tilnærming og formspråk, sier scenekunstkonsulenten
Fieldseth.
- Prosjekter der den skapende dansekunstneren medvirker på scenen, er også representert
i tildelingsrunden. Disse prosjektene har en sterk og ofte personlig motivasjon, men
materialet er tenkt behandlet på en måte som gjør det levende og allmenngyldig. Her kan
det eksempelvis nevnes Liv Hanne og Anne Katrine Haugen i Haugen Produksjoner som arbeider
med utgangspunkt i egne familierelasjoner, og Magnus Myhr som i sitt første prosjekt som
skapende kunstner bruker egne opplevelser og ambisjoner som springbrett, oppsummerer
Fieldseth.
Krevende prioriteringer
Som produksjonsfelt er den frie scenekunsten ikke underlagt én produksjonsmodell og
forestillingene er ikke spilt på bare én scene. Det åpner for et mangfold når det
gjelder arbeidsprosesser, produksjonsformater og uttrykksformer.
- Samlet speiler prosjektsøknadene dette mangfoldet, og flere prosjekter utfordrer
forståelsen av hva scenekunst er og kan være. Samtidig inspirerer prosjektene til
refleksjoner over hvilke virkninger scenekunsten kan ha i samtiden, forteller Fieldseth.
Prioritering mellom prosjektsøknader innenfor den stramme budsjettrammen er krevende.
Erfaringsmessig har det vært en generell økning i søknadsbeløp de senere årene.
Antallet søknader er for tiden relativt stabilt, men avsetningenes størrelse har over
tid ikke økt i takt med verken antallet søknader om prosjekter med høy kunstnerisk
kvalitet eller økningen i søknadsbeløp. Det gjelder i særlig grad avsetningen for fri
scenekunst teater, hvor avslagsprosenten er meget høy. Utvalgslederen Reppen
bekrefter det sterke presset på avsetningen til fri scenekunst teater.
- Vi ser at søknadssummene er på vei opp, og prosjektenes størrelse øker. Det samme
gjør antall søknader om flerårige prosjekter. Jeg tror at ønsket om kontinuitet er
stort, men prosjektstøtteordningens begrensede budsjett gjør det vanskelig å
imøtekomme dette behovet fullt ut, og samtidig støtte enkeltprosjekter og nye kunstnere,
sier Reppen.
Under ordningen for fri scenekunst teater ble det behandlet 145 søknader. Det er
innvilget støtte til 15 prosjekter. Den totale søknadssummen var kr 75 919 952. Den
totale bevilgningen var kr 10 040 000.
Tallmessig er ikke budsjettsituasjonen like prekær for ordningen for fri scenekunst
dans. Faglig utvalg for dans merker likevel budsjettets begrensinger i sine
prioriteringer. 75 søknader ble behandlet. 16 prosjekter er innvilget støtte. Den totale
søknadssummen var kr 45 207 142, mens den totale bevilgningen er kr 10 080 000.
Sammensatt geografisk profil
Scenekunstens faglige utvalg er oppmerksomme på den geografiske fordelingen av tilskudd.
I tildelingsrunden på ordningen for fri scenekunst teater, utmerket mange
prosjekter seg som skal utvikles eller vises i Bergen. I tildelingsrunden på ordningen
for fri scenekunst dans er geografien sammensatt. Mange tilskuddsmottagere er
basert i Oslo og omegn, men flere av dem skal utvikle og vise prosjektene sine utenfor
hovedstaden.
- Scenekunstens sammensatte geografiske profil er ikke alltid umiddelbart synlig i en
tildelingsliste. Det er vanskelig å gi fullgod innsikt i de mangfoldige prosessene og
stedene ett og samme prosjekt kan være innom i utviklingsfasen, og hvordan prosjekter som
utvikles et sted, kan ha avtaler om spillinger et annet sted, avslutter Fieldseth.
Fri scenekunst - dans
Søker |
Bosted |
Visningssted |
Landing |
Oslo |
Sandefjord |
Inclusive Dance Company |
Trondheim |
Trondheim |
Dreamscreen Produksjoner |
Oslo |
Oslo |
Beata K. Iden |
Vestby |
Oslo |
Magnus Myhr |
Oslo |
Sandnes, Oslo, Trondheim |
Human Failure Collective |
Oslo |
Oslo |
Subjazz |
Oslo |
Sandnes |
Karen E. Bøen |
Bergen |
Bergen |
Haugen Produksjoner |
Tromsø |
Harstad |
Kari Hoaas |
Oslo |
Stavanger |
Martin Slaatto |
Oslo |
Uavklart; utendørs |
Karen Foss Quietworks |
Bergen |
Bergen, Oslo |
Hege Haagenrud |
Oslo |
Oslo |
Helle Siljeholm |
Oslo |
Finland, Sandnes, Oslo |
Company B. Valiente |
Oslo |
Frankrike, Oslo |
Wee |
Oslo |
Moskva, Ljubljana, Zagreb, Kyoto, Reykjavik |
Fri scenekunst - teater
Søker |
Bosted |
Visningssted |
BEK |
Bergen |
Bergen |
Camilla Vislie |
Oslo |
Oslo |
Veronica Salinas |
Oslo |
Oslo |
Rebekka/Huy |
Oslo |
Oslo |
Amund S. Sveen |
Oslo |
Latvia, Kirkenes |
Naja Lee Jensen |
Oslo |
Bergen |
Pia Maria Roll |
Oslo |
Oslo, Trondheim |
KORN Produksjoner |
Oslo |
Libanon, Oslo |
Andreas Spreafico |
Bergen |
Bergen |
DVELL |
Trondheim |
Trondheim |
Bandlien/Pelmus |
Sandefjord/Oslo |
Oslo |
Sagliocco |
Porsgrunn |
Porsgrunn |
Morten Traavik |
Oslo |
Internasjonalt |
Namik Mackic |
Oslo |
Uavklart |
NONcompany |
Bergen |
Bergen, Trondheim |
Her kan du se oversikt over alle
dansetildelingene.
Her kan du se oversikt over alle
teatertildelingene.
Fullstendig tildelingslister
Fri scenekunst dans
Søker |
Fylke |
Sakstittel |
Tilskudd |
Saker som behandles i flere utvalg |
|
|
Inclusive Dance Company |
SØR-TRØNDELAG |
Universtrilogi: a) Stjernestøv |
240 000 |
Landing |
OSLO |
Protestbevegelsen |
165 000 |
Fri scenekunst - dans |
|
|
Beata Kretovicova Iden |
AKERSHUS |
Bea og de andre |
700 000 |
Company B. Valiente |
AKERSHUS |
To prosjekter: Uten tittel 1 - Uten tittel 2 |
820 000 (2013) 820 000 (2014) |
Dreamscreen Produksjoner v/ Kristina Gjems |
OSLO |
This is a world of dew |
880 000 |
Haugen Produksjoner |
TROMS |
Søstre - 11 år etter |
700 000 |
Hege Haagenrud |
OSLO |
How to be alone |
560 000 |
Helle Siljeholm |
OSLO |
Miss Vertigo |
350 000 |
Human Failure Collective |
OSLO |
Jordjenta (tilleggsbevilgning) |
165 000 |
Karen Eide Bøen |
HORDALAND |
Stål i ben og armer |
80 000 |
Karen Foss Quiet Works |
HORDALAND |
Ørken-felt: Gyllen ondskap |
800 000 (2014) |
Kari Hoaas |
OSLO |
One |
450 000 |
Magnus Myhr |
OSLO |
Jeg satt på en stein og så ut over havet |
550 000 (2014) |
Martin Slaatto |
OSLO |
Jeg - en tedeist |
800 000 |
Stiftelsen Wee- Scavetta/ Kipperberg |
OSLO |
Surprised body project - 5 samproduksjoner |
1 200 000 |
Subjazz |
OSLO |
Fraktur |
800 000 (2014) |
Fri scenekunst teater
Søker |
Fylke |
Sakstittel |
Tilskudd |
Fri scenekunst - teater |
|
|
Amund Sjølie Sveen |
AKERSHUS |
Economic theory for dummies |
200 000 |
Andrea Spreafico |
HORDALAND |
Catholic 1991 |
600 000 |
Bandlien/Pelmus |
VESTFOLD |
Black Mountain College - Brows held high |
200 000 |
Camilla Vislie |
OSLO |
I´m gonna keep my sheep suit on - fotnoter til Rødhette |
415 000 |
Dvell v/ Arild Vange m.fl. |
SØR-TRØNDELAG |
Improvisasjon person |
220 000 |
Bergen senter for elektronisk kunst BEK |
HORDALAND |
Moviestar Installation |
40 000 |
KORN Produksjoner v/ Siri Forberg |
OSLO |
Antigone-prosjektet |
600 000 |
Naja Lee Jensen |
OSLO |
Call me a fool, but I don't wanna die |
600 000 |
Namik Mackic |
OSLO |
Ashes of Gacko |
475 000 |
NONcompany |
HORDALAND |
Kazak:kazak |
900 000 |
Pia Maria Roll Jessen |
OSLO |
Arachne |
1 200 000 |
Rebekka Nystadbakk / Huy Le Vo |
OSLO |
Det kom mange hit i båt |
620 000 |
Sagliocco Ensemble |
TELEMARK |
Vilja mot bakgården |
200 000 |
Traavik.info v/ Morten Traavik |
OSLO |
A.I.D. (Arts interventions development): Nordøstpassasjen 1
og 2 - Idol Nord Korea |
1 000 000 (2014) 1 000 000 (2015) 1 000 000
(2016) |
Veronica Salinas |
OSLO |
Vinduer |
770 000 |
Kontaktpersoner:
Scenekunstkonsulent Melanie Fieldseth melanie.fieldseth@kulturrad.no, tlf 21 04 58 24 /
970 05 448
Seksjonssjef Scenekunst Yrjan Svarva, tlf 21 04 58 78.
Teaternett formidler uredigerte pressemeldinger fra
norsk og internasjonalt teater. Teaternett mottar ingen betaling eller andre former for
motytelser for denne tjenesten. Vi forbeholder oss retten til uten forklaring å
publisere, eller la være å publisere innkomne meldinger. Hjelp oss å være oppdatert!
Ønsker ditt teater å formidle noe - send oss en pressemelding!
Vår epostadresse: teaternett@teaternett.no
|
|
|