Fra Black Box Teater

OSLO INTERNASJONALE TEATERFESTIVAL

ANNIE DORSEN (US)

Annie Dorsen gjester Oslo Internasjonale Teaterfestival med to forestillinger i år,
«A Piece of Work» og «Spoken Karaoke».

A PIECE OF WORK

«A Piece of Work» vrir på bryteren mellom menneske og maskin i et digitalt Hamlet for en post-humanistisk tidsalder. Tilskueren absorberes i en virvel av koblinger, hukommelse, språk og teknologi. Den legendariske skuespilleren Joan MacIntosh står på scenen sammen med datamaskiner, automatiserte lysanlegg, lyddesign og video som har alle er programmert til å generere en ny produksjon av forestillingen hver eneste kveld.

Nye scener, sanger og visuelle elementer dukker opp fra et intrikat og genialt programmert nettverk av teknologi som bruker Shakespeares originale tekst som data.

I tillegg til Joan MacIntosh inkluderer «A Piece of Work» en ”all-star” liste over samarbeidspartnere med Scott Shepherd, video artisten Jim Findlay (Cynthia Hopkins, Ralph Lemon), lysdesignerene Ruth Waldeyer og Bruno Bocheron og den berømte programmereren Mark Hansen (Listening Post).

Regissør og forfatter Annie Dorsen jobber med teater, film, dans og digital performance. Hun mottok en rekke priser for musikalen «Passing Strange» på Broadway, blant dem Obie-award. Spike Lee regisserte senere en filmversjon av musikalen. Forestillingen «Ask Your Mama», ble basert på Langston Hughes dikt, komponert av Laura Karman og fremført av operasangere og hiphop gruppa The Roots i Carnegie Hall. Den kritikerroste forestillingen «Magical» har gått sin seiersgang verden rundt og ble vist på Black Box Teater høsten 2012. Annie Dorsen gjestet også Black Box høsten 2010 med den digitale forestillingen «Hello Hi There».

Joan MacIntosh har hatt en fantastisk karriere som skuespiller i over 45 år med ledende roller både av og på Broadway, på teatre over hele USA, Europa, Afrika og Asia. Hun var en av grunnleggerne av The Performance Group, et av de fremste eksperimentelle teaterkompaniene på slutten av 60 og 70-tallet i New York, som bl.a vant tre Obie priser. Hun har også selv vunnet en Obie Award og en rekke andre priser for sitt arbeide. MacIntosh er professor ved Yale, hvor hun underviser og hun skriver i tillegg bok om sine opplevelser innen eksperimentelt teater.

Konsept og regi: Annie Dorsen. Utøver: Joan MacIntosh. Lyd design: Grégory Beller. Scenografi og video: Jim Findlay. System designer og programmerer: Mark Hansen. Lys design og teknisk management: Bruno Pocheron/Ruth Waldeyer. Øvrig programmering: Scott Shepherd/Dylan Fried/Paul Calley. Management US: Audra Lang. Management EU: Lisa Schmidt. Produksjon: VierHochDrei and Armature Projects. Co-production: BIT Teatergarasjen (Bergen), Black Box Teater (Oslo), Brooklyn Academy of Music (NYC), brut (Vienna), On the Boards (Seattle), and Theatre de la Villette (Paris). Støttet av: the city of Vienna. Et ”House on fire” prosjekt. Støttet av the Culture Programme of the European Union. False Peach ble delvis utviklet ved Live Arts Bard; “the commissioning and residency program of the Richard B. Fisher Center for the Performing Arts at Bard College”.

SPOKEN KARAOKE

«Spoken Karaoke» inviterer publikum til å fremføre taler på samme måte som de vanligvis ville sunget sanger i en karaokebar.

Dusinvis av tekster er lastet inn i et karaokesystem og systematisert i en katalog. Tekstene varierer i fra politiske taler, teatermonologer til filosofiske eller vitenskapelige foredrag. Noen av tekstene er kjent for sin ikoniske status som “I have a dream” eller “Mr. Gorbachev, tear down this wall, mens andre er mindre kjente. Tekstene du kan finne i katalogen stammer fra en rekke forskjellige kilder og epoker.

Tradisjonell karaoke kan gi deltageren en følelse av eierskap til popmusikken, og på samme tid synliggjøre identitet gjennom valg av låtmateriale. «Spoken Karaoke» gir oss lov til å leke litt med den arven vi har av taler og tekst der utdrag og små klipp av offentlige taler blir som en ”opp-40 spilleliste av den kollektive diskursen.

Av: Annie Dorsen. Lyddesign: Vladimir Kudryatsev Foto: Bruno Pocheron. Assistanse: Lola Harney. Co-produsenter: Steirischer herbst og Black Box Teater.