7. oktober 2010

Fra Grenland Friteater

Statsbudsjettet skaper usikkerhet om framtida

Statsbudsjettet for 2011 er skuffende lesning for Grenland Friteater og Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival. Anniken Huitfeldt ser ut til å reversere de løftene som Trond Giske ga for kort tid siden. Med dette kan det se ut som om statsråden går tvert i mot de signalene som har kommet fra Telemark, både fra egne partikolleger på Telemarksbenken og fra annet hold.

Det var høsten 2007 at daværende kulturminister Trond Giske tok Grenland Friteater inn på fast post på Statsbudsjettet. ”Grenland Friteater har måttet jobbe med et konglomerat av søknader, og har til sammen fått mye penger, men det har skapt uforutsigbarhet i driften. Nå kan teateret planlegge langsiktig,” sa Giske til Telemarksavisa 4. september 2007. Dette skjedde etter at teatret i flere år hadde falt mellom de ulike stolene i Norsk kulturråd og Kulturdepartementets ordninger, og etter lang tids lobbyvirksomhet fra Telemarks politikere.

I forbindelse med Statsbudsjettet for 2011 blir bevilgningene til Grenland Friteater og PIT frosset på 2010-nivå og ansvaret sendt tilbake til Kulturrådet. ”Flerårig tilskudd vil bli videreført på 2010-nivå ut 2012. Etter dette vil Norsk kulturråd fastsette tilskuddet på bakgrunn av eget kunst- og kulturfaglig skjønn. Kulturrådet skal gå i dialog om den faglige utviklingen med tiltak som ligger an til redusert tilskudd”, heter det i en e-post til teatret i dag.

Med dette skaper Anniken Huitfeldt usikkerhet om teatret og festivalens situasjon.

Grenland Friteater
Porsgrunn 5.10.2010