|
|
 |
 |
Uredigert
pressemelding
Fra Black BoxMånefeber
En undersøkelse av forholdet mellom bevegelse og massebevegelse
Nils Jakob Johannesen: «Moon Fever» Lørdag 10. Tirsdag 13. oktober kl 20.00.
(Store scene).
Forestillingen er en del av programmet under Codafestivalen 2009. 382 kg månesten
var det vitenskapelige utbyttet fra månelandingen den 21. juli 1969, men som politisk
prosjekt overgår månelandingen det meste. I sin tale til kongressen i 1961 erklærte den
nybakte presidenten John F. Kennedy at USA skal sende mennesket til månen og trygt
tilbake igjen innen tiåret er over. Kennedys vitenskapelige rådgiver Jerome Weisner
fortalte: Kennedy sa til meg: Det er din feil. Hvis du hadde kommet med et
spektakulært vitenskapelig prosjekt her på Jorden, som ville vært mere nyttig
som å avsalte havvann til drikkevann eller bare et eller annet, som er like så
dramatisk og overbevisende som romfart ville vi gjøre det.
I dag, 40 år senere, benytter politikerne metaforen fremdeles heftig. Forventninger
skapes, men innfris de? Månen påvirker livet på jorda, forholdet mellom flo og fjære,
skaper tidevannsbølger. Dette forholdet har blitt utdypet i myter og sagn om månen.
Såkalte Shapeshifters som tar sin bestialske kraft fra fullmånen, gjennomgår en
transformasjon, også kjent som månefeber. Sommeren 1969 hadde en hel verden månefeber.
I Moon Fever undersøkes forholdet mellom bevegelse og massebevegelse. Fra en tanke,
eller idé fremsettes til den fysiske bevegelsen. Fra astronautens bevegelser i det tomme
rommet til massenes bevegelser i det enorme universet. Reisen ut blir en reise innover i
det grensesprengende mennesket: «One small step for man, one giant leap for mankind».
Månelandingen inneholder en balanse mellom drøm og virkelighet, som gjør den verdifull
som metafor. Forestillingen Moon Fever stiller opp myte og vitenskap i en
magisk-realistisk sjanger for å utforske metaforen. Eller for å sitere JFK: «Vi gjør
det ikke fordi det er lett, vi gjør det fordi det er vanskelig».
Nils Jakob Johannesen har også tidligere gjestet Black Box Teater. MOST WANTED var
hans første helaftens koreografi, og ble satt opp her våren 2006. Han vil ellers også
være kjent for publikum fra Øyvind Jørgensens forestillinger Peer Gynt nr. 371 (2004),
Don Quijote (2005), Docudans (2007) og Cecilie Ores Opera Dead Beat Escapement (Den Norske
Opera 2008).
Teaternett formidler uredigerte pressemeldinger fra
norsk og internasjonalt teater. Teaternett mottar ingen betaling eller andre former for
motytelser for denne tjenesten. Vi forbeholder oss retten til uten forklaring å
publisere, eller la være å publisere innkomne meldinger. Hjelp oss å være oppdatert!
Ønsker ditt teater å formidle noe - send oss en pressemelding!
Vår epostadresse: teaternett@teaternett.no
|
|
|