![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
(annonse) |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Uredigert
pressemelding fra Stavanger 2008 Oskaras Korsunovas Teaterkompani og Shakespeare i Stavanger I september presenterer Stavanger2008 tre ulike Shakespeareforestillinger i Stavanger-regionen. Oskaras Korsunovas lager teater som engasjerer, provoserer og triumferer. Når ensemblet hans gjester kulturhovedstaden er det grunn til å vente det uventede. Vi inviterer til tre flotte teateropplevelser i Europas kulturhovedstad. Det litauiske Oskaras Korsunovas Teaterkompani er det tredje gjestekompaniet Stavanger2008 har besøk av. Teaterkompaniet er kjent for å spille klassikerne som om det var moderne dramatikk, og moderne dramatikk som om den var klassisk. I Stavanger og Sandnes viser kompaniet tre stykker av Shakespeare. Oversikt forestillinger i
Stavanger og Sandnes: Kontakt: Romeo og Julie er ikke en
romantisk kjærlighetshistorie, sier regissør Oskaras Korsunovas. – Det er et
sosialt drama om hvordan kjærlighet kan oppstå og blomstre i et miljø fullt
av krig og hat, som i Verona. I Korsunovas utgave av klassikeren er
handlingen lagt til to rivaliserende pizzasjapper. I kampens hete flyr
sinnet, hormonene og melet over scenen. Familiene Montague og Capulet har
ligget i strid så lenge at ingen lenger husker hvorfor. Hatet blir dyrket
som en tradisjon. Korsunovas peker på Shakespeares tragedie som et slående
eksempel på verden i dag: Vi finner oss ytre fiender for å styrke vårt eget
fellesskap. I Romeo og Julie er det kjærligheten som viser at forskjellen og
hatet mellom de to familiene er en illusjon. Kjærlighet skaper frihet, og i
kjærligheten er det ingen motsetninger. Men for Romeo og Julie går veien til
friheten som kjent gjennom døden. Når barna dør, knuses tradisjonen som
foreldrene har kjempet for. Kursunovas lager forestillinger som engasjerer
alle sanser. Stavanger2008 er stolt av å presentere verdenspremieren på
Korsunovas versjon av Hamlet. Bevegelsene, bildene og ordene, visjonene og
lydbildene han uttrykker gjennom skuespillerne, smelter samen til en helhet.
Korsunovas tror dessuten på publikums medskapende kraft. – Teaterets rom er
i publikums fantasi, sier han. Og han sier mer: - Hamlet-spørsmålet synes
absurd for oss med det første. Vår tilværelse er så komfortabel, framtiden
virker nærmest garantert. Men faktum er at framtiden finnes inni hver og en
av oss, og ikke i politiske slagord eller markedsføring. Vi trenger å rive
ned sløret som gjemmer livet for oss. Vi må rive opp vår tilsynelatende
trygge eksistens. Sikkerhet kan være veldig farlig.” Oskaras Korsunovas En
midtsommernatts drøm er en svært uvanlig versjon av den ellers så fargerike
romantiske komedien. Skuespillerne står delvis skjult bak et brett, som
erstatter både kulisser og overdådige kostymer. Oskaras Korsunovas
Teaterkompani Korsunovas er regissør og
kunstnerisk direktør for det som i dag heter OKT/Vilnius byteater. Han er
født i 1969 i Vilnius. Da Korsunovas sammen med andre kunstnere skapte OKT,
skulle det ikke være et teater som begrenset seg til en estetisk søken, men
som snarere ønsket kontakt med folk som opplevde sin samtids dramaer. I
løpet av to år var et stort repertoar klart. Det inkluderer både moderne
dramaturgi og klassikerne. Shopping and Fucking av Mark Ravenhill, En
midtsommernatts drøm av William Shakespeare, Fireface av Marius von
Mayenburg, Mesteren og Margarita av Mikhail Bulgakov, Ødipus Rex av Sofokles,
Romeo og Julie av William Shakespeare, Playing the victim av Oleg og
Vladimir Presnyakov, og mange flere. Suksessen kompaniet møtes med, skyldes
et lag likesinnede kunstnere: Scenograf Jurate Paulekaite, komponist
Gintaras Sodeika, koreograf Vesta Grabstaite, kompaniets egne skuespillere,
og skuespillere fra andre litauiske teatre. Oskaras Korsunovas tilhører en
generasjon av regissører som har trukket til seg oppmerksomhet fra
organisatorer av en rekke internasjonale teaterprosjekter og initiativer, og
ses på som en energikilde for et nytt teater. Siden 1990 har han regissert
nær 30 oppsetninger i litauiske teatre og i utlandet. Produksjonene hans har
turnert en rekke festivaler i Europa, USA, Asia og Australia. Han satte opp
Jon Fosses Vinter på Torshov i 2003, og Strindbergs Til Damaskus på
Nationaltheatret i Oslo i 2006. Samme år vant han også den høythengende
europeiske teaterprisen for ”New Theatrical Realities”, en pris som deles ut
til yngre, nyskapende kunstnere. |