|
|
|
|
Magisk
aften på DNS
Heksene
av Roald Dahl, Nationaltheatret
Anmeldt
av Sigrid Lien Sagabråten (5 år) og Ståle Onsgård Sagabråten (31 år)
Regi:
Ivar Tindberg
Med: Reny Marie G. Folgerø/ Øyvind Gran, Ragnhild Hiorthøy/ Rhine
Skaanes, Merete Armand/ Marianne Nielsen, Arvid Ones/ Jon Ketil Johnsen,
Teodor Janson/ Sverre Røssummoen, Ragnhild Gudbrandsen/ Sissel Ingri
Tank-Nielsen, Kim Kalsås/ Gard Skagestad, Tore Chr. Sævold / Jon
Bleiklie Devik, Tonja Sandborn/ Kjersti Sandal, Berte S. Taraldsen/ Anna
Bache-Wiig
Et
inspirert ensemble og sprek scenografi blandet med heftig musikk. Dette er
trylleformelen som får Roald Dahls Heksene til å bli høstens
publikumsfulltreffer på Den Nationale Scene i Bergen.
- Det var spennende og morsomt! utbrøt 5-åringen spontant da hun krabbet
ned fra fanget etter en solid dose barneteater. Roald Dahl hevdet at bøkene
hans ikke inneholdt noen moral eller pekefingre. Det viktigste var at
historiene skulle være morsomme og spennende. Og nettopp dette har
DNS-ensemblet klart å få frem i sin forestilling: Her er innlevende
spill, flotte kostymer, forrykende effekter og fortettet handling som
engasjerer barn og voksne fra første til siste scene. Helt uten moral er
stykket heller ikke.
Virkelige hekser
David Woods har dramatisert Roald Dahls siste barnebok. Den handler om en
liten gutt, spilt av Reny Marie G. Folgerø og Øyvind Gran, som drar
sammen med bestemoren (Ragnhild Hiortøy/Rhine Skaanes) til et idyllisk
hotell ved kysten. På hotellet finnes en rekke tilsynelatende hyggelige
damer. Det viser seg imidlertid at disse damene alle har store nesebor,
bruker parykk og hansker - noe gutten har lært er kjennetegnene på en
virkelig heks. Virkelige hekser har nemlig ikke tåpelige svarte hatter og
kapper og rir på kosteskaft. Nei, virkelige hekser har helt alminnelige
klær og ser stort sett ut som kvinner flest. Heksene hater barn og gjør
ikke annet en å legge planer om hvordan hun skal kvitte seg med alle
barna i hennes område.
Gutten havner nærmest rett i heksegryta - uten sjanse til å komme seg
unna heksene anført av hennes høyhet Storheksa (Merete Armand/Anna
Bache-Wiig). Han blir offer for Storheksas Tidsinnstilte musemaker og blir
forvandlet til en mus. Men "musegutten" gjør at heksenes drøm
om å utrydde alle barn i England, ikke går helt etter planen…
Tor Edvin Dahl har oversatt stykket, slik han også oversatte boken.
Utfordringer
Roald Dahls historie byr på mange utfordringer når den skal omformes til
teater. Å forvandle en gutt til mus er enkelt i en bok, men kan være
nokså vanskelig på en scene, tenkte vi etter å ha lest boken. Regissør
Ivar Tindberg har sammen med scenograf Tore Sæther og dukkemaker Jack
Markussen og Dukkemakerne greid dette på en forbilledlig måte.
Scenografien som blant annet omfatter en fiffig installasjon med luker som
kan åpnes til småscener, er sammen med maskene og kostymene, noe av det
som imponerer mest. Musikalsk produsent Atle Halstensen og Sounds Familiar
legger sammen med lysdesigner Geir Hovland fremhever stemningene.
Artisteri
I Heksene får skuespillerne spille på et vidt dramaisk register
og får lov å utforske kontakten med et lydhørt pulikum. Her er alt fra
kjempefarlige og slu hekser som vil lokke barn både på scenen og i salen
med snop til sprelske kokker med slapsticks og heftig tromming på kjøkkenutstyr.
Til tider kan det bli skummelt spennende og DNS har anbefalt 7 år som
nedre aldersgrense (men ingen øvre aldersgrense). Men dersom en har lest
historien på forhånd og går sammen med en voksen, går det bra for 4-5-åringer
å se stykket også, mente Sigrid. Heksene er teater slik som godt
teater bør være. Stykket vil nok rekruttere nye teatergjengere både til
denne forestillingen og til fremtidige oppsetninger.
FORESTILLINGSKRITIKKER
|
|
|